Nieuws
  • Gen gaat elektrisch aan (en uit)

Elektrisch in- en uitschakelbare genen zijn niet zo moeilijk te maken. En de voornaamste componenten kun je gewoon uit de natuur halen, schrijven onderzoekers van de University of Maryland in Nature Communications.

• Hoe je DNA afgiet

Voor het eerst is een stukje enkelstrengs DNA zo nauwkeurig in kunststof afgegoten dat alleen een identieke sequentie in het afgietsel past. Onderzoekers van de Poolse academie van wetenschappen hopen zo ooit chemische sensoren te maken die zulke sequenties herkennen, schrijven ze in ACS Applied Materials & Interfaces.

• Poreuze koolstof als cesiumvanger

Poreuze koolstof blijkt cesium en strontium te kunnen absorberen uit oppervlaktewater. Misschien komen we zo goedkoop af van water dat is besmet door de kernramp in Fukushima, schrijven Amerikaanse en Russische onderzoekers in het tijdschrift Carbon.

• Doerianstank gekwantificeerd

Aan twee organische verbindingen heb je genoeg om de stank van een doerian overtuigend na te bootsen. De rest van de doerian komt er qua stank kennelijk niet bovenuit, suggereert een recente Duitse publicatie in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

• Waterfilter op waterbasis

In Israël is een membraan bedacht waarmee je water kunt zuiveren, hoewel het zelf ook grotendeels uit water bestaat. Het kan tegen hoge druk en wordt daar zelfs steviger van, schrijven Boris Rybtchinski en collega’s van het Weizmann-instituut en BASF in Angewandte Chemie.

Meer lezen »

• Hoe oplosmiddelen je huid in trekken

Niet alle oplosmiddelen hebben evenveel effect op de huid, maar de ordening van lipiden in de war gooien doen ze zo te zien allemaal. Met kernspinresonantie kun je het verrassend goed zichtbaar maken, schrijven Zweedse onderzoekers in PNAS.

• Anorganisch Zwitsers zakmes zuivert water

Met ionische vloeistoffen op een drager kun je een materiaal maken dat organische, anorganische én microbiële vervuiling uit oppervlaktewater haalt. Veel handiger dan een reeks losse filters, schrijven Carsten Streb en collega’s van de universiteit van Ulm in Angewandte Chemie.

Meer lezen »

• NMR-urinetest meet wat je eet

Uit de samenstelling van je urine kun je via NMR-spectroscopie je eetpatroon aflezen, en dus ook of je je voldoende aan dieetadviezen houdt. Britse onderzoekers hebben het met succes uitgetest, melden ze in The Lancet Diabetes and Endocrinology.

• Varken als draagvader

Schakel met CRISPR-Cas één gen uit in embryo’s van mannelijke varkens, en ze produceren later geen zaadcellen meer. Handig als je ze wilt gebruiken om andermans sperma te produceren, schrijven Schotse en Amerikaanse onderzoekers in Scientific Reports.

• Draagbare DNA-duplicatie

In de VS is octrooi aangevraagd op een manier om de voortgang van DNA-duplicatie zichtbaar te maken met behulp van spiegelbeeld-DNA. Zo heb je kans dat het je ook lukt buiten een gecontroleerde laboratoriumsetting, schrijven Frederick Haselton en collega’s in het tijdschrift Analytical Chemistry.

Carrière & Start-ups
  • Oude banden, gloednieuwe carbon black Premium

Black Bear Carbon bouwt fabrieken om carbon black uit autobanden te recyclen. Dit zwarte goedje is gewild, omdat het onder meer de rolweerstand vermindert.

• Bacteriën uit het vuistje

Voor de authentieke smaak van Goudse of Edammer moet je sinds kort in Leeuwarden zijn. In een hypermoderne fabriek vermenigvuldigen zich daar de verantwoordelijke bacteriën. ‘Meer kilo’s cultures per kilo kaas is onze game.’

Opinie
  • Chemische sliding

Voor één keer zijn de Nederlanders en de Vlamingen verenigd op het voetbalveld. Althans op de kunstgrasvariant. Beide partijen onderzoeken op dit moment het rubbergranulaat dat we uit gewoonte over die velden strooien om te voorkomen dat we onze benen openhalen bij een sliding. De aanleiding is een uitzending van Zembla, dat...

• Eicelpionier maant tot voorzichtigheid Premium

Japanse onderzoekers hebben voor het eerst vruchtbare eicellen geproduceerd uit huidcellen in een kweek-schaaltje. Dat biedt kansen om het aantal proefdieren terug te dringen, maar er liggen ook meer omstreden toepassingen in het verschiet.

Achtergrond
  • Milieu- en mensvriendelijke koeling Premium

Half oktober sloten 197 landen een akkoord om de productie en het gebruik van fluorkoolwaterstoffen aan banden te gaan leggen. Waarom is dat nodig en wat zijn de alternatieven?

• Elke stroom zijn eigen proces Premium