Nieuws

© Bacterie.

• Hoe je bacteriën van virussen onderscheidt

Stanford-onderzoekers werken aan een snelle bloedtest die het verschil ziet tussen bacteriële en virale infecties. En die dus aangeeft of iemand wel of nnit aan de antbiotica moet, schrijven ze in Science Translational Medicine.

• Synthetische RNA-kopieermachine

In Texas is het eerste transcriptase-enzym ontwikkeld dat RNA accuraat kopieert. Het vult een gat dat de evolutie drie miljard jaar geleden heeft laten vallen, meldden Andrew Ellington en collega’s onlangs in Science.

• Chemours weer onder vuur

Vanochtend bracht de Volkskrant het nieuws dat de fabriek van Chemours in Dordrecht een te hoge concentratie GenX uitstoot, een stof die onder toxicologen te boek staat als uiterst schadelijk.

• Waterstofproductie krijgt boost

De inzet van een bipolair membraan stuwt de efficiëntie en stabiliteit van waterstofproductie met niet-schaarse katalysatoren omhoog, zo schreven onderzoekers van de TU Delft en Zwitserse collega’s onlangs in Advanced Energy Materials.

• Domeinwissel bewijst medicijnwerking

Door een onderdeel van een eiwit te vervangen door iets dat er op lijkt, kun je bewijzen dat een geneesmiddel aan dát onderdeel bindt en niet aan iets anders. Simpel en breed toepasbaar, suggereert een publicatie in Nature Chemical Biology.

Meer lezen »

• Bestraling wijst chemo de weg

Bestraal een tumor, veroorzaak zo een moleculaire paniekreactie, en gebruik die als lokmiddel voor therapeutische nanodeeltjes. Bij muizen werkt deze strategie al, schrijven onderzoekers uit New York in Science Translational Medicine.

Meer lezen »

• Afvalwater maakt drinkwater van zeewater

Zoet doch ondrinkbaar afvalwater kun je gebruiken om zeewater op energiezuinige wijze wél drinkbaar te maken. Dat blijkt uit het promotie-onderzoek van de Gentse bio-ingenieur Marjolein Vanoppen.

• Spotgoedkope Zika-tester

In de VS is een testkit gepresenteerd die voor twee dollar het Zika-virus aantoont in een speekselmonster. En je hebt niet eens batterijen nodig, claimen onderzoekers van de University of Pennsylvania in het tijdschrift Analytical Chemistry.

• Radicaal verduurzaamd indeen

Met metalloradicaalkatalyse op basis van kobalt kun je de industriële synthese van indeenderivaten verduurzamen. In het recept komen namelijk geen schaarse stoffen meer voor, schrijven Bas de Bruin en collega’s van de Universiteit van Amsterdam in JACS.

Meer lezen »

• Symbiotische schimmel doet stikstof bij de koolstof

Symbiotische schimmels bepalen of een plant kan profiteren van extra koolstofdioxide in de atmosfeer. Dat detail moet nodig worden opgenomen in de klimaatmodellen, claimt een internationaal gezelschap in Science.

Carrière & Start-ups
  • Biologicals op bestelling Premium

Een kleine hoeveel eiwitten in je lab maken is één ding, maar wat doe je als je er meer nodig hebt, of als je ze in mensen wilt gebruiken? Dan moet je bij een CDMO aankloppen.

• Experimenteren met software Premium

Rekenen aan elektronenwolken, reacties en spectra krijgt steeds meer voet aan de grond. Dat merkt ook softwarebedrijf SCM, dat hiervoor al jaren programma’s ontwikkelt. ‘Het kan veel tijdrovende en dure experimenten schelen.’

Opinie
  • Nog één keer poep

Als je iets eet dan zit datgene meestal boordevol bouwstenen waar je lichaam prachtige dingen mee kan doen. Van aminozuren tot zouten, en van vezels tot suikers. Allerlei nuttige stoffen haalt je lichaam uit het eten tijdens die reis door je maag-darmkanaal. En aan het einde blijft alleen wat poep over. Daar zitten overigens ook nog tal van...

• ‘Life-sciencesonderzoek kan toe met veel minder proefdieren’ Premium

Veel onderzoek in de life sciences kan toe met nieuwe methodes zonder diermodellen, betoogt Coenraad Hendriksen, emeritus hoogleraar alternatieven voor dierproeven. Impliceren dat life scientists nu onnodig veel proefdieren gebruiken gaat Flip Klatter, directeur van de Centrale Dienst Proefdieren van het UMCG echter te ver.

Achtergrond mug, gele koorts
  • Veel te langzame kweek Premium

Door de recente uitbraak van gele koorts in Angola dreigt een tekort te ontstaan aan vaccins tegen de ziekte.

• Doping en/of geneesmiddel Premium

Helpt een geneesmiddel een zieke patiënt, dan werkt het ook als doping. Dat is althans het idee. Welke redenaties schuilen achter het dopinggebruik?

Interviews