Nieuws
  • Zo simpel kan een redoxflowaccu zijn

Voer een redoxflowaccu uit als een soort zandloper en je bent van alle ellende met pompen af. Veel goedkoper, belooft MIT-onderzoeker Yet-Ming Chiang in Energy & Environmental Science.

• Amyloïde als antibioticum

Wanneer amyloïde bèta-eiwitten niet bezig zijn met het veroorzaken van alzheimer, maken ze zich nuttig als natuurlijk antibioticum. Om alzheimer te lijf te gaan kun je dus beter iets anders proberen dan de vorming van deze eiwitten onderdrukken, stellen Robert Moir, Rudolph Tanzi en collega’s van Massachusetts General...

Meer lezen »

• Y-chromosomen voor een gezonde oude dag

Aan de aanwezigheid van Y-chromosomen in het bloed kun je het risico aflezen dat een man alzheimer krijgt. En wie weet zit in die chromosomen ook de reden verstopt dat mannen gemiddeld sowieso korter leven dan vrouwen, claimen Zweedse onderzoekers in het American Journal of Human Genetics.

• Hoe ze in Leiden eieren seksen

Aan aminozuren in het afvalwater in een kippenei kun je aflezen of het een hennetje of een haantje bevat. Dat lijkt het geheim te zijn van de Leidse biotechstart-up In Ovo die deze week, na jaren experimenteren, een media-offensief begon.

• Fluor vangt acetyleen

Hexafluorsilicaat is wat je nodig hebt voor een metal organic framework dat acetyleen scheidt van etheen. Het werkt voor het eerst goed genoeg om aan industriële toepassingen te gaan denken, schrijft een internationaal gezelschap in Science.

• Floris Rutjes benoemd tot voorzitter KNCV

In de ledenvergadering van maandag 23 mei is scheikundige prof.dr. Floris Rutjes (1966) benoemd tot voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV).

• Hoe micro-organismen methaan maken

De aanmaak van methaan door micro-organismen verloopt via een methylradicaal. Dat hadden maar weinig onderzoekers verwacht en het is dan ook behoorlijk knap van moeder Natuur dat ze het werkend heeft weten te krijgen, valt op te maken uit een Amerikaanse publicatie in Science.

• Diervriendelijke sixpack

Bundel sixpacks voortaan met ringen van eetbare kunststof, en in plaats van plastic soep heb je altijd iets te knagen bij je bier. Een brouwerij in Florida experimenteert er mee, melden Amerikaanse media.

Meer lezen »

• Panda worstelt met eigen darmflora

Chronische buikpijn is wellicht de reden dat panda’s zich zo moeilijk voortplanten. En geen wonder als je tweemaal per week je complete darmslijmvlies uitpoept, schrijven Amerikaanse onderzoekers in Frontiers in Microbiology.

• 3D-geprinte imitatieplacenta

Amerikaanse onderzoekers hebben een stukje placenta geprint in 3D. Ze willen hem gebruiken voor onderzoek naar pre-eclampsie, schrijven ze in ACS Biomaterials Science & Engineering.

Carrière & Start-ups