Nieuws
  • Rechtsdraaiende aminozuren draaien klok linksom

Verkeerd om draaiende aminozuren achteruit aan elkaar breien levert een peptide op dat bij muizen een aantal symptomen van veroudering terugdraait. Dat melden Peter de Keizer en collega's van het Erasmus MC vandaag in het tijdschrift Cell.

• Bacteriën printen op grafeenoxide

Bacteriën kunnen grafeenoxide op een milieuvriendelijke manier reduceren tot grafeen. En om die bacteriën op het grafeenoxide te krijgen kun je een goedkope 3D-printer gebruiken, stellen Delftse bionanowetenschappers.

• Fingerspitzengefühl voor analytici

ACS Sensors presenteert een wegwerphandschoen met zenuwgassensoren. Pesticides voelt hij ook haarfijn aan, schrijven Joe Wang en collega’s van de UC San Diego en het Australische CSIRO.

• Schimmel maakt melkzuur

Van de schimmel Monascus ruber kun je een prima producent van melkzuur en andere organische zuren maken. Van nature verdraagt hij zeer hoge concentraties bij een lage pH. Energieconcern Total staat op het punt een gemodificeerde variant te testen op pilotplantschaal, meldt Wageningen University & Research in een persbericht.

Meer lezen »

• Opeens weet je het... je wordt redacteur

Redacteur worden van een wetenschappelijk tijdschrift is heel gemakkelijk. Anna de Nepper is onlangs toegetreden tot 56 redacties terwijl ze niet eens bestaat, meldt Nature.

• Fosfaatgroepen verraden kanker

Aan verpakte gefosforyleerde eiwitten in bloed kun je wellicht in een zeer vroeg stadium aflezen of iemand kanker heeft. En misschien zelfs wáár, blijkt uit een PNAS-publicatie.

Meer lezen »

• Hoe zeesponzen aan vlamvertragers komen

Zeesponzen synthetiseren geen gebromeerde vlamvertragers maar ze zitten vol cyanobacteriën die dat wél doen. Met verfijnde metagenomics-techniekenhebben onderzoekers van het Scripps-instituut dat vermoeden bewezen, schrijven ze in Nature Chemical Biology.

• Ribosoom wordt kieskeurig

Ribosomen kun je zo ver krijgen dat ze een handvol eiwitten niet meer aanmaken en de rest wel. Dat opent farmacologische mogelijkheden waarvan niemand had durven dromen, blijkt uit een publicatie in PLOS Biology.

• Muizenstaart is geen handvat

Dierproeven worden een stuk betrouwbaarder als je je labmuizen niet meer telkens bij de staart grijpt. Gebruik liever een transparant stuk pijp als muizendrager, stellen Jane Hurst en collega’s van de University of Liverpool in het tijdschrift Scientific Reports.

• Anorexia in een petrischaaltje

In Californië is een celkweekje gemaakt dat lijdt aan anorexia nervosa. Er is al minstens één gen mee opgespoord dat deze aandoening mede lijkt te veroorzaken, blijkt uit een publicatie in Translational Psychiatry.

Carrière & Start-ups
  • Nanobolletjes tegen kanker Premium

Cristal Therapeutics kan met precisie medicijnen afleveren in tumoren. Hun polymeer nanobolletjes hopen op de plek van de tumor op en geven het ingesloten geneesmiddel over langere periode vrij.

• Start-up: Slimy Green Stuff Premium

Bij Slimy Green Stuff draait alles om biopolymeren. Van slimme extractietechnieken om alginaat uit slibkorrels te halen tot toepassingen als functionele coatings en hightechmaterialen.

Opinie
  • Heel Holland modificeert Premium

Biohackers willen ruimere regels om genetische modificatie ook in te zetten buiten de wetenschap en gevestigde biotechindustrie. Moleculair biologen pleiten voor een veilig kader.

• Nederlandse wetenschap niet zielloos

‘The soul of academic science is being destroyed, one patent at a time.’ Zo begint de Amerikaanse moleculair bioloog Michael Eisen zijn blog waarin hij de huidige veranderingen in de wetenschap bekritiseert.

Achtergrond
  • Nieuwe taal zonder woordenboek Premium

DNA werd ooit gezien als een simpele code, inmiddels weten we echter dat methylgroepen niet alleen de functie beïnvloeden van DNA, maar ook de levensduur en werking van RNA’s.

• Ook rood is van de partij Premium

Het is een bijzondere uitvinding van Neder­landse bodem: het superheldere rood fluore­scerende eiwit mScarlet. Wordt dit eiwit de nieuwe standaard in de celbiologie?

Interviews