Nieuws
  • Imitatievirus vangt eiwitten

Verpak eiwitcomplexen tijdelijk in een imitatie-virusmantel en je krijgt ze intact je cellen uit en je massaspectrometer in. Vlaamse onderzoekers vroegen er octrooi op aan en in Nature Communications maakten ze zojuist wereldkundig hoe hun ‘Virotrap’ werkt.

• Slaapverwekkende ionen

Of je wakker bent of niet hangt af van de kaliumconcentratie in je hersenvocht. Die bepaalt namelijk hoe gevoelig je neuronen staan afgesteld, schrijven Amerikaanse en Deense onderzoekers in Science.

• Molecuul toont ziekte van Pompe aan

In Leiden zijn moleculaire labels ontwikkeld die selectief binden aan alfaglucosidase-enzymen. Je kunt er onder meer mee de ziekte van Pompe mee diagnostiseren, melden Hermen Overkleeft, Hans Aerts en collega’s in ACS Central Science.

Meer lezen »

• Diabetes dankzij darmflora?

In Finland en Estland hebben pasgeborenen een heel andere darmflora dan in Rusland. Dat kan verklaren waarom diabetes type 1 in eerstgenoemde landen veel vaker voorkomt, schrijft een internationaal team in het tijdschrift Cell.

• NMR checkt honing

Aan het NMR-spectrum van honing kun je zien uit welke bloemen ze komt. En dus ook of het de bloemen zijn die op het etiket staan, melden Italiaanse chemici in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

• DNA als nanothermometer

Van DNA kun je thermometertjes maken die 20.000 keer dunner zijn dan een menseljke haar. Ideaal om temperatuurmetingen te doen aan nanostructuren, schrijven Canadese onderzoekers in Nano Letters.

Meer lezen »

• In de wolken met ijzerchloride

De bovenste wolkenlaag van Venus is vermoedelijk een nevel van zwavelzuur met 1% ijzer(III)chloride. In elk geval kun je zo het uv-spectrum verklaren, claimen Russische onderzoekers.

• Betere nanomedicijnverpakkingen gezocht

Van de nanodeeltjes die tot nu toe zijn bedacht als verpakking voor chemotherapie, weet gemiddeld slechts 0,7 procent na toediening daadwerkelijk de tumor te bereiken. Als we zo blijven doormodderen zullen we er nooit iets groters mee genezen dan een labmuis, suggereert een overzichtsartikel in Nature Reviews Materials.

Achtergrond