Nieuws
  • Kat maakt kunststoffen mengbaar

Blokcopolymeren van etheen en propeen maken puur polyetheen en puur isotactisch polypropeen prima mengbaar. Dat kan de kunststoffenrecycling een enorme boost geven, claimen Cornell-onderzoekers die voor het eerst een bruikbaar recept voor zulke copolymeren hebben bedacht.

Meer lezen »

• Hoe methanogene bacteriën het doen

Eindelijk wordt duidelijk hoe methanogene bacteriën coënzym F430 synthetiseren, een essentieel gereedschap voor de omzetting van koolstofdioxide in methaan. Nu weten we dus ook welke genen je moet transplanteren als je dit coënzym wilt laten aanmaken door een andere soort, blijkt uit een publicatie in Nature.

• Spectrometrie simuleert celmembraan

Met een vorm van ionenmobiliteitsspectrometrie kun je in vitro bepalen of kleine moleculen kans maken om bruikbare geneesmiddelen te worden. Dat kan heel veel tijd en geld besparen, claimen Canadese onderzoekers in ACS Central Science.

• 47 startcodons

Bijna alle drielettercodes in DNA kunnen de aanmaak van een eiwit triggeren, en zogenaamde ‘startcodons’ vergroten alleen de kans dat het gebeurt. Dat valt op te maken uit een publicatie in Nucleic Acids Research, die doet vermoeden dat er weer wat leerboeken de prullenmand in kunnen.

• Nitraat blijkt zuur

Onder bijzondere omstandigheden kunnen nitraationen reageren als Lewiszuren. En dat beïnvloedt op een onverwachte manier de structuur van sommige eiwitten, schrijft UvA-onderzoeker Tiddo Mooibroek in Nature Communications.

Meer lezen »

• Organometaalkatalyse in een levende muis

In Japan is bedacht hoe je een organogoudcomplex kunt versturen naar een specifieke locatie in een levende muis, om daar een chemische reactie te katalyseren. Je kunt het nog zien gebeuren ook, schrijven Katsunori Tanaka en collega’s in Angewandte Chemie.

• Kunstmatige synaps

Nederlandse onderzoekers zeggen 's werelds eerste bruikbare ‘memristor’ te hebben ontwikkeld, een schakelelement waarvan je de elektrische weerstand elektrisch kunt instellen. Ze willen hem gebruiken als synaps in een kunstmatig brein, schrijven ze in Nature Materials.

• Katalytische transportband

Katalytische afbraak kan deeltjes in één richting door een microreactor trekken. Waarbij het niet de deeltjes zelf zijn die worden afgebroken, blijkt uit een Amerikaanse publicatie in Nature Communications.

• TRAP-complex betrapt

Utrechtse onderzoekers beginnen te begrijpen hoe het TRAP-eiwitcomplex werkt. Met dank aan de cryo-elektronenmicroscopie én aan twee mensen bij wie het helaas niet werkt, schrijven ze in Nature Communications.

• DNA rekent met antilichamen

In Eindhoven is een manier bedacht om de aanwezigheid van antilichamen in de bloedbaan te vertalen naar enkelstrengs DNA. Die strengen kunnen dan weer dienen als input voor een ‘DNA-computer’ die bijvoorbeeld medicijnafgifte controleert, zo valt te lezen in Nature Communications.

Carrière & Start-ups
Opinie
  • Gene drives, moeten we dat wel willen? Premium

De roep om een moratorium op gene drives wordt alsmaar luider. Onderzoekers vrezen dat een veelbelovende techniek in het verdomhoekje terecht komt.

• Chlamydia op bestelling Premium

Een paar jaar geleden kreeg ik chlamydia voor mijn verjaardag: een groene, aaibare bol van zo’n 20 centimeter groot, met uitsteeksels en kraaloogjes.

Achtergrond
  • Op zoek naar de heilige graal Premium

Obesitas, diabetes, prikkelbaredarmsyndroom, autisme of depressie. Steeds meer ziektes blijken samen te gaan met een afwijkend darmmicrobioom. Maar wat is eigenlijk een gezond of normaal microbioom?

• Veevoer van bacteriën, de toekomst? Premium

Finse onderzoekers laten bacteriën in methaanrijk biogas eiwitten maken voor veevoer. Dertig jaar geleden leidde dit onderzoek tot een economische strop.

Interviews