Nieuws
  • Alcoholarm sterrenstelsel

Elders in het heelal liggen de chemische accenten misschien wel heel anders dan bij ons. Dat blijkt uit de eerste metingen aan een wolk moleculen buiten ons eigen melkwegstelsel.

• Hiv ? Niet op reageren

Dat sommige kinderen na een hiv-infectie geen aids krijgen komt doordat hun immuunsysteem het virus simpelweg negeert. Evolutionair zijn die kinderen wellicht een stapje verder dan de rest, suggereert een publicatie in Science Translational Medicine.

Meer lezen »

• Hoe je chemisch je zorgen verdrinkt

Ethanol heeft biochemisch gezien hetzelfde effect als snelwerkende antidepressiva zoals ketamine. Proberen je zorgen te verzuipen is dus zo irrationeel nog niet, suggereert een publicatie in Nature Communications.

• Celmembraan als grafeenverpakking

Grafeen en lipide monolagen vormen een prima combinatie die kan dienen als basis voor biocompatibele sensoren. In het tijdschrift Nanoscale meldden Leidse onderzoekers onlangs deze uitvinding, waarop octrooi is aangevraagd.

Meer lezen »

• Ontstonden RNA en DNA tegelijk?

Een mix van RNA- en DNA-bouwstenen levert dubbele spiralen op die thermodynamisch duidelijk minder stabiel zijn dan wanneer je uitgaat van puur RNA of DNA. En dus kunnen die twee tegelijkertijd zijn ontstaan, stellen Ramanarayanan Krishnamurthy en collega’s van het Scripps-instituut in Angewandte Chemie.

• Opportunisme stuurt antibioticaproductie

Bacteriën schieten zichzelf in de zweepstaart als ze te veel antibiotica aanmaken. Dat verklaart waarom het zo lastig is om ze in het lab aan te zetten tot hogere productiviteit, schrijft de Israëlische onderzoeker Roy Kishony in Nature Microbiology.

Meer lezen »

• Faag laat bacterie naar keuze gloeien

In de VS is een bacteriofaag ontwikkeld die E.coli licht laat geven. Zo kun je heel snel zien of een partij voedsel is besmet met die bacterie, schrijven Bruce Applegate en collega’s van Purdue University in Scientific Reports.

Meer lezen »

• IJzer maakt macrofaag tot tumorenvreter

IJzeroxide-nanodeeltjes zetten macrofagen uit het immuunsysteem in de aanvalsstand en remmen zo de groei van tumoren. Het werkt in elk geval bij muizen en het kan geen kwaad om het ook bij mensen uit te proberen, schrijven Stanford-onderzoekers in Nature Nanotechnology.

• Schakelbare genetische schaar

In Singapore is een CRISPR-Cas-systeem voor zoogdiercellen ontwikkeld dat je chemisch kunt in- en uitschakelen. Vooral handig wanneer je wilt weten wat er gebeurt als een gen wegvalt op een bepaald moment in het ontwikkelingsproces, suggereert een publicatie in Nature Chemical Biology.

• Enzymloos melkzuur decarboxyleren

Met platina op titaniumdioxide kun je melkzuur fotokatalytisch omzetten in aceetaldehyde. Dat betekent dat het complete traject van biomassa in chemische bouwstenen nu is te doorlopen zonder dat je enzymen nodig hebt, schreven Eindhovense onderzoekers onlangs in Chemical Communications.

Carrière & Start-ups
  • Cellen op hun plek houden Premium

De Nijmeegse start-up Oncodrone werkt aan het versterken van de verbindingen tussen cellen en hun directe omgeving om uitzaaiingen te voorkomen.

• Biologicals op bestelling Premium

Een kleine hoeveel eiwitten in je lab maken is één ding, maar wat doe je als je er meer nodig hebt, of als je ze in mensen wilt gebruiken? Dan moet je bij een CDMO aankloppen.

Opinie