Nieuws
  • Koffieleuten erfelijk belast?

Hoe veel koffie je per dag nodig hebt, zit mogelijk toch in je genen. Bijvoorbeeld in variaties in het gen PDSS2 op chromosoom 6, schrijven Rotterdamse en Italiaanse onderzoekers in het tijdschrift Scientific Reports.

Meer lezen »

• Bacterie draait verbranding aardgas terug

Zet een iets gewijzigd nitrogenase-enzym in een bacterie en hij gaat koolstofdioxide en zonlicht omzetten in methaan. Als het ooit op grote schaal lukt is het klimaatprobleem aardig opgelost, suggereert een Amerikaanse publicatie in PNAS.

• Voorspelbaar nano-vaatwerk

Door slim gebruik te maken van osmotische druk kun je holle nanobolletjes gecontroleerd omvormen tot nanostaafjes of -kommetjes. Het klopt zelfs in theorie, schrijven Nijmeegse onderzoekers deze week in Nature Communications.

• Hoe chemici robots bouwen

Zonder elektronica maar mét chemie krijg je ook een robot aan het lopen. Harvard-onderzoekers presenteerden het achtarmige bewijs zojuist in Nature.

• Milieubewust beschimmelde batterijen

Schimmels kunnen lithium vrij maken uit oplaadbare batterijen. Daarmee is de eerste stap van de terugwinning alvast geregeld, stelden Jeffrey Cunningham en Valerie Harwood tijdens het najaarscongres van de American Chemical Society in Philadelphia.

Meer lezen »

• Autisme door overjarige polychloorbifenylen?

In het milieu achtergebleven organochloorverbindingen verhogen nog altijd de kans op een autistische stoornis. Dat stellen onderzoekers van Drexel University (VS) in het tijdschrift Environmental Health Perspectives.

• MOF lijnt moleculen op

Science presenteert een nieuwe variatie op het bepalen van molecuulstructuren door ze op te sluiten in een metal organic framework. Om precies te zijn een chiraal raamwerk dat zijn gasten covalent bindt, schrijven Berkeley-onderzoeker Omar Yaghi en zijn collega’s.

• Stofmaskers bieden schijnveiligheid

Goedkope mondmaskertjes helpen bitter weinig tegen fijnstof. Alleen aan chirurgische wegwerpmaskers heb je echt iets, schrijven Richard Peltier en collega’s in het Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology.

• Cultivé parelmoer

Chinese onderzoekers hebben ontdekt hoe je synthetisch parelmoer maakt dat nauwelijks van echt is te onderscheiden. Door hetzelfde procédé te combineren met andere grondstoffen hopen ze nieuwe materialen met betere eigenschappen te kunnen maken, schrijven ze in Science.

• Een teken aan de wand

Nederlandse teken dragen nu ook het teken-encefalitisvirus over. Lichtpuntje is dat die infectie veel minder voorkomt dan de ziekte van Lyme, en makkelijker aan te tonen is.

Carrière & Start-ups
  • Biologicals op bestelling Premium

Een kleine hoeveel eiwitten in je lab maken is één ding, maar wat doe je als je er meer nodig hebt, of als je ze in mensen wilt gebruiken? Dan moet je bij een CDMO aankloppen.

• Experimenteren met software Premium

Rekenen aan elektronenwolken, reacties en spectra krijgt steeds meer voet aan de grond. Dat merkt ook softwarebedrijf SCM, dat hiervoor al jaren programma’s ontwikkelt. ‘Het kan veel tijdrovende en dure experimenten schelen.’

Opinie
  • Loont replicatieonderzoek straks wel?

NWO komt met een potje om studies met veel impact te herhalen. C2W vraagt zich af of iemand die handschoen oppakt. Zijn replicatiestudies wel prestigieus genoeg?

• Nog één keer poep