Nieuws
  • Plasma hardt vet gezonder

Met een koud plasma kun je onverzadigde plantaardige vetten gedeeltelijk hydrogeneren zonder dat transvetten ontstaan als nevenproduct. En vergeleken met traditionele processen kost het nog de helft minder energie ook, melden onderzoekers van Purdue University in het tijdschrift Innovative Food Science & Emerging Technologies.

• Suikerzoete probiotica

Lactobacillus-soorten danken hun probiotische werking wellicht aan de suikers die ze uitscheiden. In elk geval lijken die suikers het immuunsysteem te stimuleren, schrijven Engelse en Italiaanse onderzoekers in Applied and Environmental Microbiology.

• Medicijnen opsluiten in bloedcellen

Voorzie geneesmiddelen van een moleculair ‘blok aan het been’ dat er afvalt onder invloed van infrarood licht, en je kunt ze voortaan precies op de juiste plek laten bezorgen door rode bloedcellen. In vitro werkt het prachtig, stellen David Lawrence en collega’s van de University of North Carolina in Angewandte Chemie.

Meer lezen »

• Onder druk wordt stikstof hypervalent

Bij een druk van ‘slechts’ 40 GPa moet je stikstofhexafluoride-anionen kunnen synthetiseren. Dat zou dus de eerste verbinding zijn waarin stikstof wordt omringd door zes andere atomen, voorspellen Poolse onderzoekers in Scientific Reports.

• Nanogoud houdt vaccin goed

Voeg nanogouddeeltjes toe aan een vaccin en het blijft een week goed buiten de koelkast. Polyethyleenglycol werkt ook, schrijft een internationaal gezelschap in Nature Communications.

• Nanobuisje laat water stollen

In een koolstofnanobuisje kan het vriespunt van water oplopen tot boven de 100 ºC. MIT-onderzoekers hebben het gemeten maar snappen doen ze het niet, bekennen ze in Nature Nanotechnology.

Meer lezen »

• Vogelbekdier bestrijdt suiker met gif

Vogelbekdieren vergiftigen hun rivalen en regelen hun eigen bloedsuiker met een en hetzelfde hormoon. Dat biedt perspectieven voor de behandeling van diabetes type 2, schrijven Australische onderzoekers in Scientific Reports.

Meer lezen »

• Hoe je grafeen dispergeert in water

Franse onderzoekers hebben bedacht hoe je grafeen kunt dispergeren in water zonder oppervlakte-actieve stoffen toe te voegen. Het water grondig ontgassen is de truc, schrijven ze in Nature Chemistry.

• UvA kleurt eiwitten rood

Aan de UvA is een rood fluorescerend eiwitlabel gesynthetiseerd dat veel meer licht geeft dan alle bekende natuurlijke varianten. Ideaal voor lab-onderzoek, blijkt uit een publicatie in Nature Methods.

• Kristallisatie in close-up

Israëlische onderzoekers melden de eerste live-opnames van moleculen die uitkristalliseren uit een oplossing. Ze gebruikten polyoxometalaten die nét groot genoeg zijn om te zien onder de elektronenmicroscoop, schrijven ze in Nature Chemistry.

Carrière & Start-ups