Nieuws
  • Katalytische wegenkaart

Voor het eerst is te voorspellen wat zware metalen in ruwe olie doen met katalysatordeeltjes in een kraakinstallatie. Zo kun je deeltjes ontwerpen met een 'wegennetwerk' dat minder snel verstopt raakt, schrijven Utrechtse en Amerikaanse onderzoekers in Nature Communications.

• Bacterie leert metathese katalyseren

Een Zwitserse bacterie heeft een organorutheniumcomplex geïmplanteerd gekregen in een van zijn eiwitten. Hij doet nu metathesereacties alsof hij een reageerbuisje is, blijkt uit een Nature-publicatie.

Meer lezen »

• Verroest, daar gaat je molybdeendisulfide

Onder de elektronenmicroscoop zie je pas goed hoe slecht zuurstof is voor molybdeendisulfidekatalysatoren. Hou dat in de gaten als je er experimenten mee doet, stellen Leidse, Delftse en Eindhovense onderzoekers in het Journal of Physical Chemistry C.

• Speld voor opgeblazen impactfactoren

Wetenschappelijke tijdschriften zijn steeds meer geneigd hun impact factor kunstmatig op te voeren door te citeren uit eigen werk. Maar je kunt ze gemakkelijk betrappen, stellen de Delftse onderzoeker Caspar Chorus en zijn Leidse collega Ludo Waltman in PLOS One.

• Epigenetica verraadt schuilplaats tumor

Aan epigenetische kenmerken kun je zien waar uitgezaaide kanker oorspronkelijk vandaan komt. Zeven van de acht keer klopt het, blijkt uit een Catalaanse publicatie in The Lancet Oncology.

• Berkeliumchemie

Voor het eerst zijn serieuze chemische experimenten gedaan met het element berkelium. Het verschil met zijn buurman californium is groter dan gedacht, melden Thomas Albrecht-Schmitt en collega’s van Florida State University in Science.

• Viruskwartet

Multicomponentvirussen kunnen ook dieren infecteren. In elk geval muggen en misschien wel apen, schrijft een internationaal gezelschap deze week in Cell Host & Microbe.

• Norovirus uit een petrischaaltje

Voor het eerst is het gelukt menselijke norovirussen op kweek te zetten. Een laagje namaak-darmwand op stamcelbasis in het petrischaaltje is het geheim. Met een scheutje gal erbij, schrijven Mary Estes en collega’s van Baylor College of Medicine in Science.

Meer lezen »

• Koffieleuten erfelijk belast?

Hoe veel koffie je per dag nodig hebt, zit mogelijk toch in je genen. Bijvoorbeeld in variaties in het gen PDSS2 op chromosoom 6, schrijven Rotterdamse en Italiaanse onderzoekers in het tijdschrift Scientific Reports.

Meer lezen »

• Bacterie draait verbranding aardgas terug

Zet een iets gewijzigd nitrogenase-enzym in een bacterie en hij gaat koolstofdioxide en zonlicht omzetten in methaan. Als het ooit op grote schaal lukt is het klimaatprobleem aardig opgelost, suggereert een Amerikaanse publicatie in PNAS.

Carrière & Start-ups
  • Biologicals op bestelling Premium

Een kleine hoeveel eiwitten in je lab maken is één ding, maar wat doe je als je er meer nodig hebt, of als je ze in mensen wilt gebruiken? Dan moet je bij een CDMO aankloppen.

• Experimenteren met software Premium

Rekenen aan elektronenwolken, reacties en spectra krijgt steeds meer voet aan de grond. Dat merkt ook softwarebedrijf SCM, dat hiervoor al jaren programma’s ontwikkelt. ‘Het kan veel tijdrovende en dure experimenten schelen.’

Opinie
  • Loont replicatieonderzoek straks wel?

NWO komt met een potje om studies met veel impact te herhalen. C2W vraagt zich af of iemand die handschoen oppakt. Zijn replicatiestudies wel prestigieus genoeg?

• Nog één keer poep