Nieuws
  • Studenten verduurzamen oxidatie alcoholen

Amsterdamse studenten hebben een goedkope manier ontwikkeld om alcoholen katalytisch te oxideren tot aldehydes of ketonen. Het zou een aantal processen binnen de fijnchemie een stuk duurzamer kunnen maken, suggereert een publicatie in Chemistry: a European Journal.

Meer lezen »

• Waar een oerbacterie organische zuren voor nodig heeft

Ammoniak verbrandende ‘oerbacteriën’ (archaea) halen al hun koolstof uit koolstofdioxide. En niet uit organische zuren zoals met tot nu toe dacht, blijkt uit een PNAS-publicatie.

Meer lezen »

• Herontworpen hiv brengt vaccin dichterbij

In Californië is het manteleiwit van het hiv-virus opnieuw ontworpen. Het is nu veel stabieler en daardoor te gebruiken als basis voor een vaccin, schrijven Jiang Zhu en collega’s van het Scripps-instituut in twee publicaties in Nature Communications.

• Gen knock-out, vruchtbaarheid niet

Muizentestikels maken minstens 54 eiwitten aan die op zich niet essentieel zijn voor de voortplanting. Dat zijn alvast 54 genen minder op de prioriteitenlijst voor uitgebreid onderzoek, suggereren Japanse en Amerikaanse onderzoekers in PNAS.

• Cesium met beschermlaagje

Uit de kernreactoren van Fukushima kwam radioactief cesium vrij dat verpakt zat in glasachtige microdeeltjes. En dat dus lang niet zo snel wegspoelde als iedereen dacht, stelden Japanse chemici deze week tijdens een geochemiecongres in Yokohama.

Meer lezen »

• Hoera, we hebben weer helium

In Tanzania is een heliumvoorraad aangeboord die de zorgen over een wereldwijd heliumtekort weer een jaar of zeven vooruit schuift. De vondst is geen toeval maar een kwestie van beter begrip van de geochemie van helium, claimen Engelse onderzoekers.

• VVD: haal EMA naar Den Haag

Het Europese geneesmiddelenbureau EMA kan maar beter naar Den Haag verhuizen. De VVD-fractie in de Haagse gemeenteraad hoopt zo een slaatje te slaan uit de Brexit, meldt het lokale radiostation Omroep West.

• MOF houdt polyzwavel tegen

Japanse onderzoekers willen metal organic frameworks gebruiken als scheidingsmembraan in accu’s. In die rol blijven ze veel langer heel dan wanneer je er kathodes van maakt, schrijven ze in Nature Energy.

• Chemische industrie gaat Britten missen

De Europese chemische industrie is niet blij met het Britse besluit om de EU te verlaten. Maar ze kan weinig méér doen dan hopen dat de politiek een beetje helpt om te redden wat er te redeen valt, blijkt uit de eerste reacties.

• Superkritische nanotalk

In superkritisch water kun je talkpoeder laten uitkristalliseren binnen een paar seconden. Terwijl de natuur er miljoenen jaren over doet en nog slechtere kwaliteit levert ook, schrijven Cyril Aymonier en collega’s van de universiteiten van Bordeaux en Toulouse in Angewandte Chemie.

Carrière & Start-ups