Achtergrond

Ook rood is van de partij Premium

Het is een bijzondere uitvinding van Neder­landse bodem: het superheldere rood fluore­scerende eiwit mScarlet. Wordt dit eiwit de nieuwe standaard in de celbiologie?

Nieuwe taal zonder woordenboek Premium

DNA werd ooit gezien als een simpele code, inmiddels weten we echter dat methylgroepen niet alleen de functie beïnvloeden van DNA, maar ook de levensduur en werking van RNA’s.

Voorbij de katalysatordood Premium

Shell

Rondom katalysatoren draait een miljardenindustrie vol onmisbare chemie. Maar in veel gevallen weet niemand precies hoe ze werken, waarom ze slijten en hoe je betere kunt ontwerpen. Onderzoekers proberen dit kennisgat op te vullen.

Ammoniakproductie bij lage temperatuur Premium

De synthese van ammoniak (N2 + 3H2 -> 2NH3), een essentiële component van onder meer kunstmest en daarmee cruciaal voor de wereldvoedselvoorziening, vereist een katalysator, hoge druk en hoge temperatuur. Die hoge temperatuur is nodig voor de dissociatie van het stikstofmolecuul, maar stimuleert tegelijk de synthesereactie in omgekeerde richting.

Revolutie in C1-chemie Premium