Opinie

Heel Holland modificeert Premium

Biohackers willen ruimere regels om genetische modificatie ook in te zetten buiten de wetenschap en gevestigde biotechindustrie. Moleculair biologen pleiten voor een veilig kader.

Nederlandse wetenschap niet zielloos

The soul of academic science is being destroyed, one patent at a time.’ Zo begint de Amerikaanse moleculair bioloog Michael Eisen zijn blog waarin hij de huidige veranderingen in de wetenschap bekritiseert.

Trumpetgeschal Premium

Ik ben ongerust. Al sinds september vorig jaar. De aankondiging die maand van de fusie van de Duitse chemiereus Bayer met het door velen gehate Amerikaanse gentechbedrijf Monsanto zit me sindsdien helemaal niet lekker.

Noodzakelijke motor

‘Katalyse is de stille motor op de achtergrond’, vertelt Emiel Hensen van de TU/e in deze C2W. Chemici kennen de onschatbare waarde van katalysatoren in tal van processen. Juist door die vanzelfsprekendheid blijft het katalytische onderzoek, waar Nederland zo sterk in is, soms een beetje verborgen voor de buitenwereld en zelfs voor aangrenzende vakgebieden. Maar het tij lijkt te keren. Regeringen schreeuwen het ‘In 2050 CO2-neutraal’ van de daken, en iemand zal die vertaalslag naar duurzamere processen moeten maken. Uit dit themanummer blijkt dat katalyse in veel gevallen een sleutelrol speelt in die transitie.

Personalized medicine

Het gaat niet echt over de toekomst, dezer dagen. De PVV heeft geen cent over voor innovatie en de meeste andere partijen beloven vooral bescherming tegen negatieve kantjes, zoals cybercrime.

Plant een biet, of niet Premium

Bioraffinage kan de chemie nieuw leven inblazen en de landbouw redden van een suikeroverschot. Alleen ontbreekt het aan investeringen. En is dat overschot wel reëel?

Warm bad voor innovatie

Begin dit jaar dook ik weer het zwembad in voor mijn wekelijkse baantjes. Na een vakantiestop kon ik mijn zwembril zo gauw niet vinden, dus moest ik het een keertje zonder doen. Daar had ik direct spijt van: ik had nog maar een paar baantjes getrokken en mijn ogen kleurden gevoelsmatig al knalrood en raakten geïrriteerd. Ik had deze bijverschijnselen altijd toegeschreven aan een te hoge concentratie chloor in het zwembadwater. In werkelijkheid gaat het om een reactie van natriumhypochloriet met ureum tot chlooramines. Diezelfde amines kunnen ook zorgen voor huidirritaties en veroorzaken die overbekende zwembadgeur. Kunnen we niet zonder chloor?