Arno van ‘t Hoog

Arno van ‘t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.

Hij leerde als 17-jarige titreren op het HLO tijdens een opleiding medische biotechnologie. Die opleiding bracht hem als stagiair op de genetica-afdeling van professor Hans Galjaard, in een tijd dat handmatig sequensen van DNA voortkroop met een tempo van 300 a 400 basen per etmaal. Tijdens de vervolgstudie moleculaire biologie in Leiden koos hij ervoor de richting van de journalistiek uit te gaan. Hij ging freelancen en werd vervolgens redacteur bij Bionieuws en hoofdredacteur van C2W.

Als freelancer schrijft hij tegenwoordig over levenswetenschappen en chemie. Dat kan gaan over genomics, medicijnontwikkeling of het liefdesleven van vissen. In de weekenden titreert Arno nog regelmatig om de waterwaarden van zijn zeeaquarium op peil te houden.

@arnovanthoog

www.arnovanthoog.nl

Door Arno van ‘t Hoog

Werk in quarantaine Premium

Onderzoek met gevaarlijke ziekteverwekkers stelt eisen aan mens en apparatuur. Wie wil werken in een Biosafety level-3-lab, moet vaardigheden ontwikkelen en discipline tonen.

Polymeren organiseren zichzelf Premium

Als je polymeren slim ontwerpt, hebben ze de neiging tot voorspelbare assemblage. In het consortium NanoFun onderzoeken univer­siteit en industrie hoe dat te benutten.

Nieuwe taal zonder woordenboek Premium

DNA werd ooit gezien als een simpele code, inmiddels weten we echter dat methylgroepen niet alleen de functie beïnvloeden van DNA, maar ook de levensduur en werking van RNA’s.

Laatste strohalm voor rechercheurs

De dode baby die in juni aan de rand van de Sloterplas in een tas werd gevonden, is zeer waarschijnlijk van Zuid-Europese of Noord-Afrikaanse afkomst, meldde Het Parool eind augustus. Hoe betrouwbaar is de DNA-analyse waarop die conclusie is gebaseerd?

Een victorie van basaal onderzoek Premium