Puck Moll

Eind- & vakredacteur van C2W.

Aan de WUR leerde Puck de eerste fijne kneepjes van de moleculaire wetenschappen kennen. Ze studeerde toentertijd af als fysisch chemicus en werkte daarna een paar jaar bij TNO.

Ze vervolgde haar werktraject bij het biofysische onderzoeksinstituut AMOLF, als aio op de ontwikkeling van kwantumdotzonnecellen. Ze stopte voortijdig om zich op haar langgekoesterde droom te richten: het schrijven over wetenschap. Dat doet zij inmiddels al jaren met veel plezier over al die uiteenlopende thema's die de chemie rijk is.

pmoll@c2w.nl

Puck Moll

Door Puck Moll

Stabiliseren en blijven leren Premium

De Brusselse hoogleraar Jan Steyaert had de toegevoegde waarde van nanobodies in de structurele biologie al snel door. ‘Het is dé tool om eiwitten in een relevante conformatie te bevriezen.’

Bruggen bouwen op elke schaal Premium

© Puck Moll

Aan de TU Delft onderzoekt chemisch technoloog Wiebren de Jong hoe je het overschot aan duurzame elektrische energie dat op ons afkomt kunt benutten. ‘Het mooie van elektrochemische conversie is dat je er goed mee kunt sturen.’

Werkbare vorm Premium

Windenergie is booming business en ook Nederland grijpt zijn kansen. Zo verschijnt in 2019 voor de Zeeuwse kust Borssele, het grootste windmolenpark ter wereld. De naam doet mij vooral denken aan een heel ander energietijdperk. Tegelijker­tijd staat dit park momenteel te boek als het goedkoopst te realiseren windpark. Met prijzen zo laag als 5,45 cent per kilowattuur verwacht een opgetogen demissionair minister Kamp dat het tweede deel van dit windpark 7,5 jaar na aanleg al geen subsidie meer nodig heeft. Het geeft aan dat duurzame energie – niet alleen wind- overigens, maar ook zonne-energie – na jarenlange mega-investeringen een betaalbaar plateau aan het bereiken is.

Vooropgezet plan Premium

Masterstudent Tom Keijer zet met verve in op solar fuels. Het leverde hem de jury- en de publieksprijs op tijdens het PAC-symposium.

Next generation; perovskiet in de lift

Er zijn weinig materialen die in zo’n korte tijd zo’n snelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. Perovskiet dook voor het eerst op in de zonnecelliteratuur in 2009, toen nog in dye-sensitized solar cells. Al snel bleek het mineraal ook zelfstandig te kunnen functioneren, en schoot de efficiëntie omhoog. Nu haalt dit type zonnecel in het lab zo’n 22 %, vergelijkbaar met die van commercíële siliciumzonnecellen. Menig wetenschapper dook op dit veelbelovende materiaal, je wilt de boot immers niet missen. Perovskiet moet ons eindelijk echt betaalbare zonnestroom gaan opleveren, is een veelgehoorde gedachte. Het zou flexibele, doorzichtige cellen mogelijk maken die efficiënt en goedkoop zijn en makkelijk te produceren.

Noodzakelijke motor

‘Katalyse is de stille motor op de achtergrond’, vertelt Emiel Hensen van de TU/e in deze C2W. Chemici kennen de onschatbare waarde van katalysatoren in tal van processen. Juist door die vanzelfsprekendheid blijft het katalytische onderzoek, waar Nederland zo sterk in is, soms een beetje verborgen voor de buitenwereld en zelfs voor aangrenzende vakgebieden. Maar het tij lijkt te keren. Regeringen schreeuwen het ‘In 2050 CO2-neutraal’ van de daken, en iemand zal die vertaalslag naar duurzamere processen moeten maken. Uit dit themanummer blijkt dat katalyse in veel gevallen een sleutelrol speelt in die transitie.