Puck Moll

Eind- & vakredacteur van C2W.

Aan de WUR leerde Puck de eerste fijne kneepjes van de moleculaire wetenschappen kennen. Ze studeerde toentertijd af als fysisch chemicus en werkte daarna een paar jaar bij TNO.

Ze vervolgde haar werktraject bij het biofysische onderzoeksinstituut AMOLF, als aio op de ontwikkeling van kwantumdotzonnecellen. Ze stopte voortijdig om zich op mijn langgekoesterde droom te starten: schrijven over wetenschap. Dat doe ik al jaren met veel plezier over de breed uiteenlopende thematiek die de chemie beslaat.

pmoll@c2w.nl

Puck Moll

Door Puck Moll

Warm bad voor innovatie

Begin dit jaar dook ik weer het zwembad in voor mijn wekelijkse baantjes. Na een vakantiestop kon ik mijn zwembril zo gauw niet vinden, dus moest ik het een keertje zonder doen. Daar had ik direct spijt van: ik had nog maar een paar baantjes getrokken en mijn ogen kleurden gevoelsmatig al knalrood en raakten geïrriteerd. Ik had deze bijverschijnselen altijd toegeschreven aan een te hoge concentratie chloor in het zwembadwater. In werkelijkheid gaat het om een reactie van natriumhypochloriet met ureum tot chlooramines. Diezelfde amines kunnen ook zorgen voor huidirritaties en veroorzaken die overbekende zwembadgeur. Kunnen we niet zonder chloor?

Chemische sliding