Analyse & Labtechnologie

Werk in quarantaine Premium

Onderzoek met gevaarlijke ziekteverwekkers stelt eisen aan mens en apparatuur. Wie wil werken in een Biosafety level-3-lab, moet vaardigheden ontwikkelen en discipline tonen.

De handschoen als uitdaging Premium

Verkeerd gebruik en verkeerde keuze van handschoenen in het lab is een probleem van alle tijden. De universeel beschermende handschoen bestaat helaas niet.

Je DNA in cyberspace

Bedrijven die genetische tests online aanbieden rijzen als paddenstoelen de grond uit. De auteurs van het boek Cybergenetics - health genetics and new media analyseren waarom.

Slim cellen isoleren Premium

Het bedrijf VyCAP haalt tumorcellen onbeschadigd uit bloed met behulp van een slim zeefje. Ook andere cellen zijn daarmee te isoleren, denkt ceo Arjan Tibbe.

Bioveiligheid ten top

Na herkenning van de vingerafdrukscan gaat de luchtsluis open. De omkleedruimte komt in zicht en je moet je gaan inpakken in een volledige extra outfit, voordat je de verdere ruimtes mag betreden.

Volle bak op het lab Premium

Steeds meer studenten kiezen voor de studie scheikunde en hierdoor raken de labs overvol. Hoe zorgen universiteiten en hbo-instellingen ervoor dat het nog wel veilig blijft?