Nieuws
  • Molecuul tegen in-vitroverkoudheid

Britse onderzoekers hebben een klein molecuul bedacht dat de replicatie van álle vormen van het verkoudheidsvirus verhindert. Al is het zeer de vraag of je er in de praktijk iets aan hebt, valt op te maken uit een publicatie in Nature Chemistry.

• Leven verstopt in ijzererts

Om aan te tonen dat er ooit leven was op Mars, moet je zoeken naar vetzuren in hematiet. Over een paar miljard jaar kunnen de kleine groene mannetjes dezelfde methode toepassen in Engeland, suggereert een publicatie in Scientific Reports.

• Nanopalladium maakt kunstmest

Palladium-nanodeeltjes blijken de elektrochemische reductie van stikstof tot ammoniak ongekend efficiënt te katalyseren. Elektrificatie van de kunstmestproductie lijkt niet geheel onhaalbaar meer, suggereert een publicatie in Nature Communications.

• De melkkoe die Big Pharma over het hoofd zag

Een bestaand middel tegen lymfeklierkanker lijkt ook te werken tegen melanomen die resistentie hebben ontwikkeld tegen de gebruikelijke chemo. En zo’n behandeling hoeft heel weinig te kosten, stellen René Bernards, Jan Schellens en collega’s van het Antoni van Leeuwenhoek.

• Poepchemicaliën schrijven geschiedenis

Poepresten in waterbodems geven vrij exact aan hoeveel mensen in de loop der eeuwen aan de oever hebben gewoond. Je kunt er beter aan aflezen of een beschaving plotseling is ingestort dan aan archeologische vondsten, stellen Amerikaanse onderzoekers in het Journal of Archaeological Science.

• Octopus vangt kanker-biomarkers

Garneer een dendrimeer met boronzuren en je hebt een ‘chemische octopus’ die vrijwel alle glycoproteïnes uit een monster vist. Inclusief de zeldzame exemplaren die onzichtbare beginstadia van kanker kunnen verraden, claimen Ronghu Wu en collega’s van Georgia Tech in Nature Communications.

• Klikchemie bevrijdt chemo

Het is nu mogelijk om antikankermiddelen met antilichamen direct bij de tumor te bezorgen en vervolgens het middel los te koppelen van het antilichaam, meldt Nature Communications. De in Nijmegen ontwikkelde techniek maakt gebruik van klikchemie.

• Kristallenzoeker

Purdue-onderzoekers hebben octrooi aangevraagd op een simpele, snelle detectie van kristalvorming in poedervormige geneesmiddelen. Hun triboluminescentie-apparaat slaat al alarm als het poeder 140 ppm kristallen bevat, schrijven ze in het tijdschrift Analytical Chemistry.

• 3D-geprinte gistcellen

In Seattle is een gistcellenhoudende hydrogel gepresenteerd waar je een soort kolompakkingmateriaal voor bioreactoren van kunt maken. Veel handiger dan dat je die cellen los door je fermentor laat zweven, stellen Alshakim Nelson en  collega’s van de University of Washington in ACS Applied Materials & Interfaces.

• Multifunctioneel microscoopglaasje

In de VS is een microscoopglaasje bedacht waarmee je temperatuurverschillen in een preparaat zichtbaar kunt maken terwijl je het bekijkt. Met dank aan de kwantummechanica, stellen Liang Feng en collega’s in Nature Communications.

Carrière & Start-ups
  • Nanodeeltjes op bestelling Premium

Nanodeeltjes zijn hot onderzoeksmateriaal, maar ze maken is nog best lastig. Start-up VSParticle ontwikkelde een manier om ze snel, eenvoudig en in elke gewenste omvang te creëren. ‘Hiervoor gebruiken wij een puur fysisch proces dat uniek is in de wereld.’

• ‘We kunnen met zijn allen veel bereiken’ Premium

Als labmanager en teamleider combineert Brigitta Witte management met logistieke taken om het lab draaiende te houden.

Opinie
  • Glaasje rood

Goed nieuws! Eindelijk is er een enzym dat ons van ons plastic afvalprobleem gaat verlossen, zo lieten de media medio april weten. ‘Scientists accidentally create mutant enzyme that eats plastic bottles’, meldde de gerespecteerde Engelse krant The Guardian.

• Transparantie gezocht

Mag de farmaceutische industrie bepalen wat een geneesmiddel kost? Tot op zekere hoogte, stellen Hans Büller en Adam Cohen.

Achtergrond
  • De essentie van leven Premium

Stapje voor stapje wil het BaSyC-consortium de moleculaire modules voor de basisfuncties van een cel leren samenwerken, om ze uiteindelijk letterlijk tot leven te laten komen. ‘We gaan voor de essentie. Dat is al moeilijk genoeg.’

• Complexe systemen vragen brede blik Premium

Jan van Hest is sinds 8 mei de nieuwe directeur van het Institute for Complex Molecular Systems. Hij houdt vast aan de inhoudelijke focus. ‘Moleculaire systemen blijven centraal staan.’

Interviews
  • Beeldschermen uit een bioreactor Premium

Als het aan Arnout Voet van de KU Leuven ligt, maken micro-organismes de geavanceerde materialen van de toekomst. Zijn laboratory for biomolecular modelling and design ontwerpt, bouwt en test de beno­digde artificiële biomoleculen.

• ‘Noem het niet experimenteren’ Premium

Kanker behandelen met patiënteigen, in het lab opgewerkte witte bloedcellen. Dat doet Jolanda de Vries bij het Radboudumc in Nijmegen. De behandeling staat nog te boek als experimenteel, maar wordt al wel vergoed vanuit het basispakket.

Mensen
  • Carrière in alzheimer Premium

De Brainprize van de Deense Lundbeck Foundation gaat dit jaar onder meer naar alzheimeronderzoeker Bart De Strooper van de KU Leuven.

• Personalia mei 2018 Premium

Per 1 juni wordt Markus Steilemann de nieuwe ceo van Covestro, het voormalige Bayer MaterialScience.

Media
  • Tips, mei 2018 Premium

Op 26, 27 en 28 mei staat de binnenstad van Brugge in het teken van vlas als duurzaam streekproduct.

• Boek: chronologische chemie Premium

Sinds de prehistorie houden mensen zich al bezig met chemie. The Story of Chemistry geeft een uitgebreid overzicht van wat er sindsdien is gebeurd.

C2W Events

C2W organiseert dit jaar diverse events voor haar doelgroep

Lees hier meer

Adverteren

Uw producten of vacatures in C2W of op c2w.nl?
Meer informatie

Deel C2W.nl
Agenda
  • 115 jaar KNCV

De KNCV bestaat 115 jaar. Op 15 april 1903 werd in Den Haag besloten tot oprichting van de Nederlandse Chemische Vereniging (NCV) met als belangrijkste doel: ‘De behartiging der belangen der Chemie en harer beoefenaars in den ruimsten zin des woords.’ Een terugblik op 115 jaar KNCV.

Meer lezen »

• Nederland blijft aantrekkelijk voor chemici

Heeft de Nederlandse chemische gemeenschap last van een braindrain? De KNCV vroeg het vier onderzoekers die naar Nederland kwamen om hun carrière te vervolgen.

Partner content