Nieuws
  • Uraniumhydrides onder druk

Science Advances presenteert veertien nieuwe uraniumhydrides. Een paar daarvan zijn vermoedelijk supergeleidend bij tamelijk hoge temperaturen, meldt een Russisch onderzoeksteam.

Meer lezen »

• Waarom goede bacteriën goed zijn

Sommige darmbacteriën zetten het aangeboren immuunsysteem actief op een laag pitje. Vandaar dat die bacteriën gezond zijn, suggereren Leidse onderzoekers in Nature Communications.

• Microfluïdica monitort bioreactor

De beste manier om de gezondheid te monitoren van de cellen in een bioreactor, is het meten in realtime van biomarkerconcentraties in hun voedingsmedium. En volgens Andrei Fedorov en collega’s van Georgia Tech kán dat nu ook, dankzij microfluïdica.

• IJzercarbide vergroent coal-to-liquids

In Eindhoven is bedacht hoe je steenkool omzet in vloeibare brandstoffen zonder overmatige hoeveelheden koolstofdioxide te genereren. Een zeer zorgvuldig bereide ijzercarbidekatalysator is de sleutel, schrijven Emiel Hensen en collega’s in Science Advances.

Meer lezen »

• Extra kleine nanodeeltjes tegen kanker

De nieuwste combinatie van nanodeeltjes en antilichamen laat tumorweefsel specifiek oplichten én is klein genoeg om na afloop te worden afgevoerd via de nieren. Dat levert aantrekkelijke nieuwe imaging-mogelijkheden op, melden Cornell-onderzoeker Ulrich Wiesner en Michelle Bradbury van het Sloan Kettering Institute for Cancer Research...

• DNA-schade als Avastin-indicator

Hoe instabieler het DNA van een tumor, hoe meer effect Avastin lijkt te hebben. Aan dat DNA kun je dus aflezen of behandeling van uitgezaaide dikkedarmkanker met dit geneesmiddel zin heeft, suggereert een internationale studie die zojuist verscheen in Nature Communications.

• Type vaccin beïnvloedt immuunreactie

De immuunreactie op een vaccin met stukjes virus of bacterie, verschilt wezenlijk van die op een infectie of een vaccin met een hele, verzwakte ziekteverwekker, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

• Oncode lanceert eerste start-up

Single Cell Discoveries lift mee op de groeiende belangstelling voor single-cell-sequencing­diensten. ‘Uiteindelijk krijgt de klant een overzicht van welke genen en in welke cellen tot expressie komen.’

• Gouden route naar fotosynthese

Om een bacterie aan het fotosynthetiseren te krijgen, moet je hem nanogouddeeltjes laten inslikken. En dat doet hij graag, ontdekte de groep van Berkeley-onderzoeker Peidong Yang.

• Licht oogsten in titaandioxidenanokooitjes

Titaandioxide wordt een betere fotokatalysator als je er dunwandige nanokubusjes van bakt waarin je je reactanten stopt. Dat schrijft Rafael Luque van de universiteit van Cordoba (Spanje) in Applied Catalysis B: Environmental.

Carrière & Start-ups