Nieuws
  • Nanodeeltjes vangen olie

In Texas zijn nanodeeltjes ontwikkeld waarmee je meer dan 99 % van de olieresten kunt verwijderen uit afvalwater van de olie- en gasindustrie.  En omdat ze magnetisch zijn kun je ze heel gemakkelijk recyclen, claimen Sibani Lisa Biswal en collega’s van Rice University.

• Massaspectrometer vangt bij

Braziliaanse onderzoekers hebben de moleculen geïdentificeerd die agressief gedrag opwekken bij honingbijen. Het blijken zeer specifieke eiwitfragmenten te zijn, zo valt te lezen in het Journal of Proteome Research.

• Regenereerbaar netvlies

Het netvlies van zoogdieren kan zijn voorraad lichtgevoelige staafjes wel degelijk aanvullen, suggereert een Nature-publicatie. Je hoeft het regeneratiemechanisme alleen maar kunstmatig aan te zwengelen, stellen onderzoekers uit New York die claimen dat ze blinde muizen zo iets van hun gezichtsvermogen hebben teruggegeven.

• Chemie tegen chronische jeuk

Een experimenteel kalmerend middel blijkt bij muizen en honden effectief tegen chronische jeuk. En de bijwerkingen zijn minimaal, melden Zwitserse onderzoekers in Nature Communications.

Meer lezen »

• Glaucoom door T-cellen?

Glaucoom lijkt eigenlijk een autoimmuunziekte te zijn. Als dat klopt moet je deze oogaandoening heel anders gaan behandelen, claimt Harvard-onderzoeker Dong Feng Chen in Nature Communications.

• Hartfalen helpt tumoren groeien

Een slecht werkend hart scheidt verhoogde hoeveelheden af van eiwitten die de groei van tumoren bevorderen. Groningse onderzoekers hebben dat voor het eerst experimenteel vastgesteld, schrijven ze in het tijdschrift Circulation.

• Synthetische biologie helpt stofwisseling

Synthetische biologie lijkt te kunnen uitgroeien tot een serieus wapen tegen stofwisselingsziektes. Naure Biotechnology publiceerde zojuist de eerste resultaten van een gemodificeerde coli die apen afhelpt van een overschot aan fenylalanine. Klinische tests op mensen zijn al gestart, beloven Dean Falb en collega’s van Synlogic in...

• Elektronisch textiel

MIT-onderzoekers hebben bedacht hoe je leds kunt verwerken in kilometerslange kunstvezels. Ook andere elektronica-componenten kun je zo op industriële schaal verwerken in textiel, blijkt uit een Nature-publicatie.

• Gewapend grafeen

Grafeen wordt daadwerkelijk minder bros als je het verstevigt met koolstofnanobuisjes. Dat zat er dik in maar er zijn nu ook metingen die het bewijzen, meldt ACS Nano.

• Deuterium belicht metabolisme

Met zwaar water kun je het metabolisme van dierlijke cellen zichtbaar maken. Je ziet letterlijk de eiwitten, vetten en DNA-moleculen ontstaan, melden Amerikaanse onderzoekers in Nature Communications.

Carrière & Start-ups
  • ‘Ik wil zelf experimenteren’

Dries Parmentier werkt bij een start-up in waterzuivering. Zo combineert hij zijn passies: experimenteren en duurzaamheid.

• Betaalde leerervaring

Om je studielening binnen de perken te houden, kun je bij een callcenter aan de telefoon gaan zitten of vakkenvullen bij de supermarkt. Beter is om de kennis en kunde die je tijdens je studie opdoet voor je te laten werken.

Opinie
  • Groen morgenrood

Ze wil zo graag groen zijn, die chemie. Het eeuwfeest van de Vereniging van de Neder­landse Chemische Industrie, die zich sinds die dag Koninklijke VNCI mag noemen, draaide weer eens uit op een middagje zelfkastijding.

• Vertrouwen

Tijdens de uitreiking medio juni van de ‘Nederlandse Nobelprijzen’, oftewel de Spinozapremies, moest ik terugdenken aan 2009. Toen ontvingen fysicus Albert van den Berg, neuroloog Michel Ferrari en wiskundig bioloog Marten Scheffer deze prestigieuze onderscheiding. Het drietal besloot daarop de handen ineen te slaan om migraine...

Achtergrond
  • Single-use: waar blijft het afval?

Single-use-bioproductie is bezig aan een enorme opmars en biedt veel voordelen boven produceren in roestvrijstalen vaten. Een bijkomstigheid is echter een berg plastic afval. En die is slecht voor het milieu. Toch?

• Scanner maakt frietjes veiliger Premium

Voorspellen welke aardappels bij frituren kankerverwekkende stoffen vormen, was voorheen nauwelijks mogelijk. Een laser­scanner van de Vrije Universiteit Brussel brengt daar verandering in.

Interviews