Nieuws
  • Katalysator valoriseert kunststofafval

maandag 26 oktober 2020

Science presenteert een katalytische eenpotsreactie die plastic zakken efficiënt omzet in grondstoffen voor hoogwaardige oppervlakte-actieve stoffen en smeermiddelen.

Meer lezen »

• Kunststof vol nullen en enen

vrijdag 23 oktober 2020

Data-opslag op een niet-biologisch ketenmolecuul is weer een stapje dichterbij. Met een moleculair motortje kun je met lichtgolven de ‘schrijfkop’ aansturen zodat hij óf een 0 óf een 1 op de keten zet.

• Chipmachine bakt DNA

dinsdag 20 oktober 2020

DNA-sequenties zijn nu zo snel te synthetiseren dat gebruik als data-opslag een serieuze optie wordt.

• KNCV-webinar over CRISPR-Cas9

dinsdag 20 oktober 2020

Het volgende KNCV-webinar draait om CRISPR-Cas9: Renée van Amerongen praat geïnteresseerden online bij.

• [Live] Wetenschapsupdates omtrent coronavirus

vrijdag 16 oktober 2020

Via deze pagina houden we je op de hoogte en verwijzen we door naar wetenschappelijke studies en aanverwante zaken.

• Elektrisch regelbare moleculen

woensdag 14 oktober 2020

Zet organische moleculen vast op een elektrode en je kunt de elektronendichtheid aan hun andere uiteinde traploos instellen. Werkt veel handiger dan gehannes met functionele groepen, claimt een Zuid-Koreaans onderzoeksteam in Science.

• Moedermelk ontkomt niet aan PFAS

woensdag 14 oktober 2020

In moedermelk van zowel Zweedse als Chinese moeders troffen Zweedse onderzoekers significante concentraties PFAS aan. Het gaat daarbij zowel om de ‘klassieke’ PFAS-verbindingen PFOS en PFOA, als de PFOS-vervanger F53-B.

• Ontdekking geknipt voor de Nobelprijs

woensdag 7 oktober 2020

De Nobelprijs voor de scheikunde gaat - voor velen eindelijk - naar CRISPR-Cas9, het herschrijven van de code van het leven, en wordt gedeeld door Jennifer A. Doudna en Emmanuelle Charpentier.

• Chemie volgens het boekje

maandag 5 oktober 2020

Molecuul nodig? Een zoekrobot vindt zelfstandig het juiste recept in de wetenschappelijke literatuur en vertaalt het automatisch naar een formaat dat elke syntheserobot kan begrijpen.

• Ontdekking hepatitis C verdient Nobelprijs

maandag 5 oktober 2020

De Nobelprijs voor de geneeskunde van 2020 gaat naar de ontdekking van het hepatitis C-virus en wordt gedeeld door Harvey J. Alter, Michael Houghton en Charles M. Rice.

Carrière & Start-ups
  • Jonge scientists in de prijzen

woensdag 21 oktober 2020

De Heineken Young Scientist Awards gaan iedere twee jaar naar veelbelovende jonge wetenschappers in verschillende velden. Freddy Rabouw en Meta Roestenberg wonnen respectievelijk in de natural sciences- en medical/biomedical sciences-categorie en kregen elk € 10.000. Wat drijft hen?

• Neus kiest de beste geur Premium

woensdag 21 oktober 2020

Koop een fles frisdrank of vruchtensap in de super­markt en de kans is groot dat er smaakvolle terpenen van Isobionics uit Geleen in zitten. Het bedrijf ontwikkelde een natuurlijk fermentatieproces dat de geur- en smaakstoffen uit de natuur produceert.

Opinie
  • Darwinistische benadering

dinsdag 27 oktober 2020

Het is een lastige balans tussen de eerste en tweede geldstroom. Het rapport dat de ideale oplossing presenteert, moet nog komen, betoogt Erwin Boutsma.

Meer lezen »

• Nerderige verhalen voor bij de borrel

maandag 5 oktober 2020

Soms, zegt de onderzoeker, is hij jaloers op zijn broer, die arts is. Artsen houden zich bezig met ziekte en gezondheid en daar praat iedereen graag over mee. Wie is er niet ooit ziek geweest, of bang geweest voor de gevolgen van een ziekte?

Achtergrond
  • Drones hebben nog een weg te gaan Premium

dinsdag 27 oktober 2020

In grootschalige chemische installaties zijn drones heel handig om lastig bereik­bare plekken te inspecteren. Maar aan het gebruik zitten de nodige haken en ogen, met name uit het oogpunt van veiligheid.

• Door de lucht

woensdag 21 oktober 2020

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.

Interviews