Nieuws
  • Geprinte hydrogel met harde stukjes

Om levensechte variatie te krijgen in de mechanische eigenschappen van 3D-geprinte weefselstructuren moet je simpelweg de uitharding van de hars selectief verpesten. Dat idee lanceren Xiaobo Yin en collega’s van de University of Colorado at Boulder in Nature Communications.

• Enzym tegen rookverslaving

Een gemodificeerd enzym dat nicotine afbreekt in de bloedbaan, kan labratten van hun verslaving af helpen. Dat suggereren althans chemici van het Scripps-instituut in Science Advances.

• 3D-geprinte accu

Voor het eerst zijn alle onderdelen voor een lithium-ionaccu uit een 3D-printer gerold. Op die manier kun je je energie-opslag elke gewenste vorm geven in plaats van alleen maar rond of plat, claimen Christopher Reyes, Benjamin Wiley en collega’s van Duke University in ACS Applied Energy Materials.

• Superkritisch keramiek

Uit zirkoon, wolfraam en koolstof kun je warmtewisselaars vormen die hoge drukken, snelle temperatuurwisselingen en maxima van minstens 750 °C verdragen. Het brengt efficiënte zonnecentrales een stap dichterbij, schrijven Ken Sandhage en collega’s van Purdue University in Nature.

• Uraniumhydrides onder druk

Science Advances presenteert veertien nieuwe uraniumhydrides. Een paar daarvan zijn vermoedelijk supergeleidend bij tamelijk hoge temperaturen, meldt een Russisch onderzoeksteam.

Meer lezen »

• Waarom goede bacteriën goed zijn

Sommige darmbacteriën zetten het aangeboren immuunsysteem actief op een laag pitje. Vandaar dat die bacteriën gezond zijn, suggereren Leidse onderzoekers in Nature Communications.

• Microfluïdica monitort bioreactor

De beste manier om de gezondheid te monitoren van de cellen in een bioreactor, is het meten in realtime van biomarkerconcentraties in hun voedingsmedium. En volgens Andrei Fedorov en collega’s van Georgia Tech kán dat nu ook, dankzij microfluïdica.

• IJzercarbide vergroent coal-to-liquids

In Eindhoven is bedacht hoe je steenkool omzet in vloeibare brandstoffen zonder overmatige hoeveelheden koolstofdioxide te genereren. Een zeer zorgvuldig bereide ijzercarbidekatalysator is de sleutel, schrijven Emiel Hensen en collega’s in Science Advances.

Meer lezen »

• Extra kleine nanodeeltjes tegen kanker

De nieuwste combinatie van nanodeeltjes en antilichamen laat tumorweefsel specifiek oplichten én is klein genoeg om na afloop te worden afgevoerd via de nieren. Dat levert aantrekkelijke nieuwe imaging-mogelijkheden op, melden Cornell-onderzoeker Ulrich Wiesner en Michelle Bradbury van het Sloan Kettering Institute for Cancer Research...

• DNA-schade als Avastin-indicator

Hoe instabieler het DNA van een tumor, hoe meer effect Avastin lijkt te hebben. Aan dat DNA kun je dus aflezen of behandeling van uitgezaaide dikkedarmkanker met dit geneesmiddel zin heeft, suggereert een internationale studie die zojuist verscheen in Nature Communications.

Meer lezen »

Carrière & Start-ups 3D-NMR-structuur van FOXO4.