Nieuws

© Illustraties: Clemens Mayer

• Niet-natuurlijk aminozuur helpt enzym

Groningse onderzoekers gebruikten het niet-natuurlijke aminozuur p-aminofenylalanine om het katalytische repertoire van een designer-enzym te vergroten. De vorming van hydrazon en oxime spint er alvast garen bij, schrijven de wetenschappers in Nature Chemistry.

• Kooi boost katalysator

Nanokooien kunnen de oxidatie van water efficiënter laten verlopen, zo blijkt uit een recente Angewandte-publicatie van onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam.

• Bloedradar voor diabetici

Met een combinatie van radargolven en kunstmatige intelligentie kun je in principe dwars door de huid heen de glucoseconcentratie in je bloed vaststellen. Misschien hoeven diabetici dus ooit geen bloed meer te prikken, stellen Canadese onderzoekers in het International Journal of Mobile Human-Computer Interaction.

• Stuiver 2.0

Amerikaanse computeralgoritmes hebben een metaallegering voor nickels opgeleverd die zo veel minder nikkel bevat dat hij 40 % goedkoper is dan het huidige materiaal. Dat viel onlangs te lezen in het tijdschrift Integrating Materials and Manufacturing Innovation.

• Gewitte alvleesklier

Titaandioxidekristallen blijken zich te kunnen ophopen in de alvleesklier. Diabetes type 2 zou er zomaar door kunnen worden veroorzaakt, beweert de Texaanse onderzoeker Adam Heller.

• Griekse beginselen doen MOF verstijven

Metal-organic frameworks zijn te verstevigen door de organische componenten te ‘decoreren’ met op het eerste gezicht nutteloze tierelantijnen. Noem het maar chemische kariatiden, schrijven Berend Smit en collega’s in ACS Central Science.

• PHA's voor de massa's

Voor het eerst kun je in het lab een kwaliteit poly-3-hydroxybutyraat synthetiseren die kwalitatief vergelijkbaar is met een bacterieel product. Daarmee komt grootschalige toepassing van deze afbreekbare kunststof een stuk dichterbij, claimen onderzoekers van Colorado State University in Nature Communications.

Meer lezen »

• Antivries tegen alzheimer?

Het aminozuur N-acetylaspartaat blijkt als een soort ‘antivries’ de vorming van amyloïdeplaques in de hersenen tegen te gaan. Mogelijk kun je er alzheimersymptomen mee remmen, schrijven Douglas Smith en collega’s van de University of Pennsylvania in het tijdschrift Neurobiology of Disease.

Meer lezen »

• Enzym klust bij als transcriptiefactor

In populieren blijkt een eiwit een bizarre dubbelfunctie te hebben: het maakt bouwstenen voor aminozuren maar regelt tevens de aanmaak van lignine. Het zou een nieuwe manier kunnen opleveren om lignine-arme populieren te creëren, blijkt uit een publicatie in The Plant Cell.

• Brandveiliger bouwmaterialen

De TU/e gaat onderzoek doen naar goedkopere en duurzame brandveilige bouwmaterialen.

Carrière & Start-ups
  • Waar blijven de associate degrees?

Heeft de chemische industrie behoefte aan een opleidingsniveau tussen mbo en hbo in? Opleiders denken van wel, maar de praktijk blijkt weerbarstig.

• Goed van start Premium

Grote chemiebedrijven krijgen jaarlijks tientallen starters over de vloer. Om die goed in te werken, is veel persoonlijke begeleiding nodig. Maar je krijgt niet alles voorgekauwd.

Opinie
  • Het nut van dierproeven Premium

In nummer 5 zei Maurice Whelan dat het een kwestie van tijd is voordat dierproeven tot het verleden behoren. Maar volgens Jeroen Aerts, voorzitter van het Vlaamse Infopunt Proefdier­onderzoek, staart hij zich blind op de toxicologie.

• Vertrouwen

Tijdens de uitreiking medio juni van de ‘Nederlandse Nobelprijzen’, oftewel de Spinozapremies, moest ik terugdenken aan 2009. Toen ontvingen fysicus Albert van den Berg, neuroloog Michel Ferrari en wiskundig bioloog Marten Scheffer deze prestigieuze onderscheiding. Het drietal besloot daarop de handen ineen te slaan om migraine...

Achtergrond
  • Scanner maakt frietjes veiliger Premium

Voorspellen welke aardappels bij frituren kankerverwekkende stoffen vormen, was voorheen nauwelijks mogelijk. Een laser­scanner van de Vrije Universiteit Brussel brengt daar verandering in.

• Vorm boven inhoud

Eiwit zoekt opgerekt DNA zonder te kijken naar sequentie.

Interviews