Nieuws
  • Klikchemie helpt gentherapie

Met klikchemie kun je een virus letterlijk op een T-cel plakken zodat de overdracht van genetische informatie veel efficiënter verloopt. Op T-cellen gerichte gentherapie wordt zo veel beter uitvoerbaar, schrijven Lintao Cai en collega’s van de Shenzhen Institutes of Advanced Technology in Advanced Functional Materials.

• Chevron wint meer gas

Chevron Corporation, een groot Amerikaans olie- en gasbedrijf, neemt de aandelen over van Anadarko Petroleum Corporation. Bij de overdracht gaat het om een bedrag van $ 33 miljard (€ 29 miljard).

• Micronaaldjes kietelen haarzakjes

Sommige haargroeibevorderaars werken pas echt goed als je ze verpakt in micronaaldjes die je in de huid drukt. Bij muizen zie je binnen een week effect, schrijft een Chinees-Amerikaans team in ACS Nano.

• Beker verschiet van kleur

Wageningse onderzoekers ontwikkelden per ongeluk een bijzonder mate­riaal.

• MOF doet DNA na

DNA-basenparen kunnen zich nu ook vormen in een metal-organic framework. Het demonstreert de mogelijkheden van zo’n MOF als chemische nanoreactor, schrijven Kyriakos Stylianou en collega’s van EPFL Valais Wallis (Sion, Zwitserland) in Nature Communications.

Meer lezen »

• Pili-pili laat bacterie niet vonken

De nanodraadjes waarmee bodembacteriën elektronen doorgeven, zitten chemisch totaal anders in elkaar dan iedereen dacht. En nu we dat snappen kunnen we die constructie eindelijk gaan verwerken in nano-elektronica, suggereert een Cell-publicatie van Yale-onderzoeker Nikhil Malvankar en collega’s.

• Periodiek Systeem krijgt pootjes

In de 150 jaar dat het periodiek systeem der elementen zich heeft ontwikkeld, hebben mensen al veel geëxperimenteerd met alternatieve versies. Een aantal onderzoekers denkt er nu over om het systeem letterlijk op zijn kop te zetten.

Meer lezen »

• Dove kikkers zwaaien en seinen

Twee dove kikkersoorten communiceren waarschijnlijk via hun fluorescente botten.

Meer lezen »

• Waarom magnesium een bitter medicijn is

Tas2R7 is het receptoreiwit dat magnesiumzouten bitter laat smaken. Mogelijk veroorzaakt het tevens de effecten van zulke zouten op andere menselijke organen, schrijven Maik Behrens, Wolfgang Meyerhof en collega’s van de Technische Universität München in Biochemical and Biophysical Research Communications.

• Gistgenoom als grabbelton

Organismes kunnen inderdaad nieuwe genen laten ontstaan uit reserve-exemplaren binnen hun bestaande pakket. De Delftse promovendi Arthur Gorter de Vries en Nick Brouwers zagen het voor het eerst daadwerkelijk gebeuren, melden ze in PLoS Genetics.

Carrière & Start-ups