Nieuws
  • Input gevraagd vanuit de redactie!

woensdag 20 mei 2020

C2W heeft jouw input nodig! Deel met ons over het effect van de coronacrisis op jong talent, online-onderwijs, doorleren in je eigen tijd, en de grootste ontdekkingen binnen chemie en life sciences.

Meer lezen »

• Bacterie polymeriseert er luchtig op los

dinsdag 19 mei 2020

De bacterie Shewanella oneidensis kan ‘levende’ radicaalpolymerisaties mogelijk maken onder aerobe condities.

Meer lezen »

• Niet alles koper dat er blinkt

maandag 18 mei 2020

Wetenschappers ontdekten hoe nooit eerder gevonden intermediairs die vormen wanneer koper aan peptides bindt, schade kunnen berokkenen aan de cel door reactive oxygen species te creëren.

Meer lezen »

• Chemie en life sciences van de partij

dinsdag 12 mei 2020

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft er sinds kort achttien nieuwe leden bij. Daaronder bevindt zich een combinatie van zes chemici en life scientists.

Meer lezen »

• KNCV-webinar geeft inzicht in coronatests

dinsdag 12 mei 2020

Op 13 mei om 15:00 uur presenteert de KNCV haar tweede webinar, ‘Grip op corona: testen, testen, testen’.

• Synthetische chloroplasten

maandag 11 mei 2020

In microdruppeltjes kun je voldoende componenten tegelijk opsluiten om fotosynthese op gang te brengen. Zo kun je je ideeën op dit gebied uitproberen zonder er telkens complete cellen voor te hoeven modificeren.

• Peroxide op afroep

woensdag 6 mei 2020

Er is een elektrode ontwikkeld die zuurstof selectief omzet in waterstofperoxide. Handig voor kleinverbruikers die anders telkens blijven zitten met halfvolle flessen die over de datum zijn.

• Kat om door een (8-)ringetje te halen

dinsdag 5 mei 2020

Met een kobaltkatalysator en een carbeensubstraat kun je vrij gemakkelijk in een goede opbrengst achtringen synthetiseren.

Carrière & Start-ups
  • Van gist naar eiwitpoeder

woensdag 29 april 2020

In FUMI Ingredients kunnen Edgar Suarez en Corjan van den Berg volledig hun ei kwijt. Ze ontwikkelden hét product waarnaar de voedingsmarkt zo hongerig is: een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit.

• Dubbel zo veel waterstof

vrijdag 10 april 2020

Door de waterstof in natriumboorhydride op een slimme manier vrij te laten komen, verdubbelt start-up H2Fuel zijn opbrengst. Met dit systeem hopen ze waterstof een stuk goedkoper te maken.

Opinie
  • Alle schijn tegen

maandag 25 mei 2020

Terwijl in België reizigers in het openbaar vervoer sinds 4 mei verplicht een mondkapje moeten dragen, bleef de Neder­landse regering maar steggelen over haar besluit. De uiteindelijke richtlijn die NRC in handen kreeg, gaf mij absoluut geen gerust gevoel.

• Kerkhofje

woensdag 29 april 2020

‘Als jullie later arts zijn…’, begonnen veel docenten hun colleges tijdens mijn studie. ‘Wij worden geen arts!’, riepen wij studenten biomedische wetenschappen dan lacherig terug. Dat ik alsnog zoveel respect voor de geneeskunde zou krijgen, had ik nooit kunnen vermoeden.

Achtergrond