Nieuws
  • Enzym rijgt DNA in vitro

Ook DNA-synthese wordt ‘groener’ als je er enzymen voor inzet in plaats van organische synthese. Op zijn minst scheelt het een hoop chemisch afval, schrijft Berkeley-onderzoeker Jay Keasling in Nature Biotechnology.

• Extra hard wolfraamboride

Monowolfraampentaboride zou superhard en stabiel bij zeer hoge temperaturen moeten zijn.  Dat voorspellen Russische en Chinese metallurgen althans in het Journal of Physical Chemistry Letters.

• Synthetische bioterreur?

Het risico dat terroristen misbruik maken van synthetische biologie, is misschien wel groter dan gedacht. Dat suggereert althans een rapport van de gezamenlijke Amerikaanse academies van wetenschappen.

• MOF speelt voor enzym

In Leuven is een metal-organic framework ontwikkeld dat eiwitketens opsplitst selectief opsplitst in kortere peptideketens. Het is één van de eerste heterogene katalysatoren die dit voor elkaar krijgt, blijkt uit een recente publicatie van Hong Giang T. Ly en collega’s in het Journal of the American Chemical Society.

• Spinoza’s 2018: life sciences in de prijzen

Drie van de vier Spinozapremies gaan dit jaar naar levenswetenschappers. Anna Akhmanova en Marileen Dogterom, die samen onderzoek doen naar de structuur en functie van het cytoskelet, vielen allebei in de prijzen. Een derde Spinozapremie ging naar John van der Oost, een van de grondleggers van CRISPR-Cas.

• Vezels vangen uranium

Met chemisch gemodificeerde textielvezels kun je uranium winnen uit zeewater, en het is nog betaalbaar ook. Chien Wai uit Moscow, Idaho, presenteerde onlangs trots zijn eerste vijf gram yellowcake.

Meer lezen »

• Landdier tot in je botten

Mensen maken hun bloedstamcellen aan in hun beenmerg omdat ze daar het beste worden beschermd tegen uv-straling. Dat vermoeden uit Harvard-onderzoeker Leonard Zon deze week in Nature.

• Koeltoren wordt drinkwaterfabriek

Met tienduizend volt en een voorraad metaalgaas kun je de waterdamp, die uit koeltorens komt, efficiënt omzetten in drinkwater.  Mooi meegenomen in tijden van watertekort, stellen MIT-onderzoekers Maher Damak en Kripa Varanasi.

• Vaccin tegen syfilis?

Voor het eerst komt een vaccin tegen syfilis in zicht. Een internationaal gezelschap denkt te weten op welke eiwitten je het moet richten, valt te lezen in mBio.

• Schadeherstel nekt CRISPR-CAS

CRISPR-Cas9 zou soms toch de kans op kanker wel eens kunnen verhogen. Op een onverwachte manier, blijkt uit twee publicaties die gelijktijdig zijn verschenen in Nature Medicine.

Carrière & Start-ups
  • Goed van start Premium

Grote chemiebedrijven krijgen jaarlijks tientallen starters over de vloer. Om die goed in te werken, is veel persoonlijke begeleiding nodig. Maar je krijgt niet alles voorgekauwd.

• BioscienZ spaart koe en kip Premium

Start-up BioscienZ gaat met schimmels vleesvervangers maken uit aardappelresten in plaats van soja. De subsidie voor een proef­fabriek is binnen. ‘Zolang je maar koolhydraten hebt.’

Opinie
  • Screeningsdrang

‘Afstelling van genen verschilt tussen hoger- en lageropgeleide Nederlanders’ kopte een persbericht van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) op 27 maart. De media pikten het nauwelijks op, terwijl zoiets toch alles in zich heeft voor een fijne discussie of controverse.

• Primeurs

Met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek de pagina’s een, twee en drie van een sensatiekrant vullen? Het kán.

Achtergrond