Nieuws
  • Etheen-elektrificatie

Om etheen te maken van ethaan kun je beter elektrochemie gebruiken dan een stoomkraker. Het energieverbruik daalt met meer dan de helft en voor het restant kun je meteen over op groene stroom, schrijven Ting He en collega’s van Idaho National Laboratory onlangs in het tijdschrift Green Chemistry.

• DNA in nieuwe gedaante

De i-motiefstructuur van DNA, met vier strengen die door cytosines bij elkaar worden gehouden, is een natuurlijk verschijnsel. Met speciaal ontworpen antilichamen wisten Australische onderzoekers haar in vivo te betrappen, schrijven ze in Nature Chemistry.

Meer lezen »

• Multiple sclerose uit een schapendarm?

Statistisch gezien kun je niet uitsluiten dat multiple sclerose voortkomt uit de darmflora van zieke schapen. Dat claimen Rick Titball en collega’s van de University of Exeter in het Multiple Sclerosis Journal.

• Zout houdt zinkanode goed

Met een geconcentreerde waterige oplossing van een organolithiumverbinding als elektrolyt, kun je zinkanodes toepassen in accu’s zonder dat ze pijlsnel achteruit gaan. En je hoeft geen water bij te vullen, schrijven Chunsheng Wang en collega’s uit Maryland in Nature Materials.

• MOF zuivert rookgassen

Met calcium in de hoekpunten kun je metal organic frameworks bouwen die efficiënt koolstofdioxide en stikstof van elkaar kunnen scheiden, en tevens goed bestand zijn tegen vocht. Ze passen dus perfect bij het gasmengsel dat uit de schoorstenen van energiecentrales pleegt te komen, suggereert een UvA-publicatie in het tijdschrift...

• Hoe je PET enzymatisch afbreekt

Een Brits-Amerikaanse groep heeft de werking opgehelderd van een natuurlijk enzym dat PET-flesjes afbreekt. Ze wisten tevens de werking iets te verbeteren al is het nog lang geen bruikbaar wapen tegen de plastic soep, valt op te maken uit een PNAS-publicatie.

• Malariaparfum lokt mug

Muggen steken sommige mensen vaker dan anderen. Malariapatiënten trekken nog meer muggen aan. Dit komt doordat de malariaparasiet de productie van mug-aantrekkende geuren opvoert, meldt PNAS.

• Bacterie brouwt bicyclobutaan

Bacteriën kunnen nu iets wat chemici al jaren veel moeite kost: de synthese van kleine cyclische koolstofverbindingen. Dit schrijft de groep van Frances Arnold van het California Institute of Technology in Science.

• Koffie katalyseert kunststof

Met cafeïne als katalysator kun je niet-toxische polymeergels synthetiseren. In principe moet je zulke caffeine catalyzed gels (CCG’s )kunnen gebruiken als drager voor geneesmiddelen of ondergrond voor weefselkweek, claimen MIT-onderzoekers Giovanni Traverso, Robert Langer en collega’s in het tijdschrift Biomaterials.

• Norovirus geniet van immuunsysteem

Amerikaanse onderzoekers denken eindelijk te snappen hoe norovirussen de darmen infecteren. Ze zoeken een zeldzaam celtype op en hebben het zo geregeld dat het immuunsysteem de infectie alleen maar verergert, suggereert een Science-publicatie.

Carrière & Start-ups
  • Nanodeeltjes op bestelling Premium

Nanodeeltjes zijn hot onderzoeksmateriaal, maar ze maken is nog best lastig. Start-up VSParticle ontwikkelde een manier om ze snel, eenvoudig en in elke gewenste omvang te creëren. ‘Hiervoor gebruiken wij een puur fysisch proces dat uniek is in de wereld.’

• ‘We kunnen met zijn allen veel bereiken’ Premium

Als labmanager en teamleider combineert Brigitta Witte management met logistieke taken om het lab draaiende te houden.

Opinie
  • Tachtig is prachtig

Onlangs hoorde ik de eigenaar van een klein ingenieursbureau mopperen over broodroof. Als alternatief voor een PhD bieden technische universiteiten tweejarige ontwerpersopleidingen aan, die voor de helft bestaan uit een praktijkstage.

• Antibiotica in het nauw Premium

Resistente bacteriën eisen steeds meer levens. En hoewel veel wetenschappers zoeken naar alternatieven, zijn er twijfels of die op tijd op de markt zullen komen.

Achtergrond