Nieuws
  • Lewiszuur doet het met één elektron

Amsterdamse organici zijn een nieuwe manier op het spoor om distikstofmoleculen actief genoeg te maken om ergens mee te reageren. Voor bepaalde syntheses kun je straks misschien stikstofgas gebruiken in plaats van ammoniak, suggereren Evi Habraken, Chris Slootweg en collega’s in Angewandte Chemie.

• Molecuul zit tuberculose dwars

Voor het eerst is er een middel tegen tuberculose dat géén antibioticum is. Het werkt in elk geval bij cavia’s, melden onderzoekers uit Manchester in het Journal of Medicinal Chemistry.

• Stikstofchemie verraadt explosieven

Met een bescheiden NMR-apparaat kun je toxische en/of brandbare vloeistoffen onderscheiden van ongevaarlijke. Op voorwaarde dat het om stikstofhoudende moleculen gaat, schrijven Russische en Turkse onderzoekers in het tijdschrift Chemical Physics.

• Single-Use Event op eigen benen

Een gevariëerd programma trok een flink aantal bezoekers naar het Single-Use Event, dat onlangs voor het eerst als zelfstandig evenement werd gehouden.

• Beer bijt ziekenhuisbacterie dood

Een Siberische bruine beer heeft Russische onderzoekers geholpen om een ultrahigh-throughputmethode te perfectioneren die ingewikkelde natuurlijke microbiomen screent op antimicrobiële activiteit. Het heeft nog niet echt een nieuw antibioticum opgeleverd maar het principe functioneert uitstekend, blijkt uit een PNAS-publicatie.

• Japans alternatief voor Tamiflu

Klinische tests bevestigen dat een nieuw Japans molecuul het gemiddelde griepje één dag korter laat duren. Het werkt beter dan Tamiflu, suggereert een publicatie in het New England Journal of Medicine.

• STM-naald pint molecuul vast

Met een STM-microscoop kun je individuele moleculen ioniseren gedurende een tijd die je twee ordegroottes kunt laten variëren. Het geeft een ongekende mate van controle over de reactiviteit, schrijven onderzoekers van de University of Bath in Science.

• Hoe je fruitvliegjes verlost van ALS

Minstens één erfelijke vorm van de spierziekte ALS wordt veroorzaakt door een ontregelde genetische expressie. Bij fruitvliegjes is het mechanisme nu alvast redelijk duidelijk, schrijven Erik Storkebaum en collega’s van de Radboud Universiteit in het Journal of Biological Chemistry.

• Enzym versterkt katalyse

Een niet-natuurlijk aminozuur doet het beter dan een losse homogene katalysator.

Meer lezen »

• Chaperonne helpt cel met grote kuis

Het chaperonne-eiwit Hsp90 helpt niet alleen bij het vouwen, maar ook bij het lozen van eiwitten. Het deformeert het celmembraan zodat exosomen met gevarieerde inhoud de cel kunnen verlaten, schrijven Patrik Verstreken en collega’s van de KU Leuven in het tijdschrift Molecular Cell.

Carrière & Start-ups
  • De kunst van het publiceren

Hoe schrijf je een succesvolle publicatie? Redacteuren van wetenschappelijke tijdschriften geven tips. ‘Als je klaagt dat de reviewer het niet goed heeft begrepen, dan is het niet goed geschreven.’

• ‘Ik wil zelf experimenteren’

Dries Parmentier werkt bij een start-up in waterzuivering. Zo combineert hij zijn passies: experimenteren en duurzaamheid.

Opinie
  • Museum voor plantenveredeling

Het Europees Hof van Justitie concludeerde op 25 juli dat precisie-veredelingsmethodes als CRISPR-Cas onder de ggo-wetgeving moeten blijven vallen en niet onder de minder strenge wetgeving voor klassieke veredeling, tot grote teleurstelling van deskundigen.

• Chimaera-embryo’s wel of niet laten uitgroeien? Premium

Mag je dierlijke embryo’s met daarin menselijke stamcellen, ofwel chimaera, laten uitgroeien voor organen? Ethicus Henk Jochemsen, Wageningen University & Research, is tegen. Ethicus Guido de Wert, Universiteit Maastricht, is voor.

Achtergrond
  • Kijk om je heen 4.0

Begin oktober kun je tijdens WoTS vijf worlds of technology and sciences tegelijk bezoeken. En kijk vooral om je heen, want de overlap wordt steeds groter.

Meer lezen »

• Kanker te lijf met lama-antilichamen

Timo De Groof, promovendus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, bestudeert nanobodies: kleine stukjes antilichaam die een receptor beïnvloeden die een rol speelt bij de ontwikkeling van kanker.

Interviews