Nieuws
  • Vertraagd vaccin

maandag 21 september 2020

Verpak vaccins in een hydrogel die je onder de huid injecteert, en je geeft het immuunsysteem uitgebreid de tijd om er op te reageren. Bij muizen werkt het alvast, claimen Eric Appel en collega’s van Stanford University in ACS Central Science.

• Rechtsom én linksom bekijken

vrijdag 18 september 2020

Wetenschappers van de Technische Universiteit Delft hebben het in samenwerking met Spaanse collega’s voor elkaar gekregen om twee vormen van magnetisme in een enkel atoom onafhankelijk van elkaar te manipuleren en uit te lezen. Het team onder leiding van Sander Otte gebruikte scanning tunneling-microscopie om een enkel magnetisch...

• [Live] Wetenschapsupdates omtrent coronavirus

donderdag 17 september 2020

Via deze pagina houden we je op de hoogte en verwijzen we door naar wetenschappelijke studies en aanverwante zaken.

Meer lezen »

• Suiker helpt coronavirus aan gaatje

donderdag 17 september 2020

Zonder hulp van heparansulfaat komt het SARS-CoV-2 virus je cellen niet in. Deze suiker trekt namelijk het eiwitfragment open waarin de ACE2-receptor van de cel past, ontdekten Amerikaanse onderzoekers.

Meer lezen »

• Bier en boor beter dan Bosch (en Haber)

donderdag 17 september 2020

Met organoboorcomplexen en zuren kun je stikstofmoleculen bij kamertemperatuur uit elkaar trekken en er ammoniumchloride van maken. Nog een paar rimpeltjes gladstrijken en we hebben een klimaatvriendelijk alternatief voor de klassieke ammoniaksynthese volgens Haber en Bosch.

• Chemie maakt draai

dinsdag 15 september 2020

Met hulp van Ben Feringa is in China een simpel moleculair motortje ontwikkeld dat loopt op chemische energie. Daarbij draait het bijna altijd dezelfde kant op, valt te lezen in Chem.

• Diabetesmiddel verhoogt levensverwachting

dinsdag 8 september 2020

Het reeds bestaande geneesmiddel dapagliflozine, dat de bloedsuikerspiegel bij diabetespatiënten omlaag brengt, blijkt ook een aantal zeer positieve effecten te hebben op chronische nierziekte.

• Van stikstofbinder tot etheenkakker

maandag 7 september 2020

Een nitrogenase-achtig enzym laat sommige anaerobe bacteriën etheen produceren. Het verklaart waarom dat gas de plantengroei op ondergelopen akkers kan verpesten.

• Mega molybdeenkooi gemaakt

donderdag 3 september 2020

Met duizend atomen is de molybdeenkooi van Chinese onderzoekers de grootste holle dodecahedra-polyoxometalaat-kooi ooit gesynthetiseerd.

• € 1 miljard voor schone toekomst

woensdag 2 september 2020

Unilever gaat € 1 miljard investeren in het Clean Future-programma om in 2030 helemaal geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken in haar schoonmaakproducten.

Carrière & Start-ups
  • ‘Elektrochemie is de toekomst’ Premium

donderdag 10 september 2020

De zuivering van afvalwater kan veel duurzamer dankzij elektrocoagulatieflotatie, stelt de Vlaamse start-up Noah Water Solutions. ‘We recupereren er waardevolle componenten uit en kunnen volledig op groene stroom werken.’

• Eerste hulp bij loopbaanvragen

woensdag 12 augustus 2020

De carrièrecoaches van de KNCV helpen je naar de volgende stap in je loopbaan. ‘Het is essentieel om jezelf goed te kennen.’

Opinie
  • Praten zonder jargon

donderdag 17 september 2020

Eén voordeel van wetenschappelijk overleg via Zoom: je kunt stiekem jargon googelen.

• Coronavirus treft vooral universiteiten

donderdag 17 september 2020

Gino van Strijdonck bemerkt een disbalans in onze aandacht voor universiteiten en hogescholen in de twee fotocollages met thuiswerkende wetenschappers (edities van juni en juli). Het is exemplarisch voor dit blad, betoogt hij.

Achtergrond