Nieuws
  • Gegarneerd kobalt vermijdt broeikasgas

Garneer een kobaltkatalysator met natrium- en zwavelatomen, en hij zet aardgas om in bouwstenen voor kunststoffen zonder dat je koolstofdioxide krijgt als bijproduct. Dat maakt deze variant van het Fischer-Tropschproces een stuk aantrekkelijker, melden Krijn de Jong en zijn Utrechtse collega's in Nature Communications.

• Nieuw licht op alzheimer

Leuvense vorsers denken eindelijk te weten waar het geheimzinnige amyloïde-β voorlopereiwit voor dient. Door te binden aan een specifieke receptor remt het de overdracht van signalen via synapsen, schrijven ze in Science.

• Afbreekbare prikpil

Een pleister met micronaaldjes kan een maand lang ongewenste zwangerschap voorkomen. En daarvoor hoef je die pleister maar een paar seconden te laten zitten, meldt Nature Biomedical Engineering.

Meer lezen »

• Zo goedkoop kan een labrobot zijn

Handige knutselaars kunnen voor $ 3.389,90 een labrobot bouwen die 96-wells multititerplaten optisch uitleest. Dat is eentiende van wat zo'n ding in de winkel kost, stellen Karol Szymula en Michael Magaraci, twee studenten van de University of Pennsylvania die het hebben bedacht.

• Chemofilter tegen bijwerkingen

Met een 3D-geprinte miniatuurversie van een uitlaatkatalysator kun je de bijwerkingen van een chemokuur sterk verminderen. Bij varkens werkt het al, schrijven Berkeley-onderzoekers in ACS Central Science.

• Spieren tegen alzheimer

In het eiwit irisine schuilt mogelijk de reden dat fysieke inspanning de progressie van de ziekte van Alzheimer lijkt te vertragen. In elk geval vind je relatief weinig irisine in de hersenen van muizen en mensen met die aandoening, schrijven Braziliaanse onderzoekers in Nature Medicine.

• Thermodynamica lest de dorst

Gistcellen produceren ethanol om hun metabolisme thermodynamisch onder controle te houden. En voor de lactaatproductie van kankercellen zou dat ook wel eens kunnen gelden, oppert de Groningse hoogleraar Matthias Heinemann in Nature Metabolism.

Meer lezen »

• Hoe je een efficiëntere plant bouwt

Met een aantal extra genen kun je een weeffoutje in de natuurlijke fotosynthese omzeilen zodat planten tientallen procenten meer biomassa gaan aanmaken. Het zou op termijn het wereldvoedselprobleem kunnen oplossen, juichen Amerikaanse onderzoekers enigszins voorbarig in een spraakmakende Science-publicatie.

• Nanodeeltjes tegen kortsluiting

Met een vleugje ijzeroxide-nanodeeltjes kun je de isolatiemantels van hoogspanningskabels zelfherstellend maken. Zo voorkom je dat uiteindelijk de isolatie letterlijk in rook opgaat, schrijven Chinese onderzoekers in Nature Nanotechnology.

• Nieuw genetisch dialect

In plastides van sommige parasitaire planten codeert TAG voor tryptofaan in plaats dat het een stopcodon is. Het bewijst eens te meer dat de genetische code niet in steen is gebeiteld, suggereert een PNAS-publicatie.

Carrière & Start-ups
  • Scheikundeles vol variatie Premium

Met een gevarieerde aanpak en veel actuele, maatschappelijk relevante experimenten weten innovatieve scheikundedocenten hun leerlingen op een bijzondere manier te inspireren.

• Diploid zoekt ongezond basenpaar Premium

De Leuvense start-up Diploid ontwikkelt software om zeldzame erfelijke ziektes snel te kunnen opsporen.

Opinie
  • Bedreigde elementen

Veel chemici houden wel van een feestje, wat onlangs weer bleek tijdens de Avond van de Chemie. Volgend jaar staat er een nieuw jubileum op het programma: in 2019 is het 150 jaar geleden dat Dmitri Mendeleev de periodieke wet gebruikte om de eigenschappen van elementen te corrigeren en nog te ontdekken elementen te voorspellen.

• Zwarte bladzijden

Ons permanent groeiende besef van hoe de wereld om ons heen in elkaar steekt, is een van de belangrijkste kenmerken die ons onderscheiden van dieren. Die kennis kunnen we inzetten voor zaken die onze levensstandaard verhogen of de wereld een beetje beter maken, maar ook voor – zacht gezegd – moreel aanvechtbare doeleinden.

Achtergrond