Nieuws
  • BioConnection helpt bij productie coronavaccin

donderdag 21 januari 2021

Het bedrijf BioConnection in Oss gaat een rol spelen bij de productie van het Covid-19-vaccin van farmaceuten AdaptVac en Bavarian Nordic.

Meer lezen »

• Waar kattenkruid goed voor is

donderdag 21 januari 2021

Dat katten gek worden van kattenkruid is evolutionair gezien niet zo vreemd. De bizarre reactie werkt bescherming tegen muggen in de hand. En dat is handig als je daarna gaat liggen loeren op een prooi, suggereren Japanse onderzoekers in Science Advances.

• Kristallografie onthult chemie

woensdag 20 januari 2021

Bacteriën synthetiseren het antibioticum thiostrepton op een biochemisch nogal aparte manier. Dat blijkt als je met röntgenkristallografie het enzym bekijkt dat de eerste stap zet.

• Groen licht voor DNA-reparatie

maandag 18 januari 2021

DNA-reparatiemechanismes doen in sommige celtypes beter hun best. Dat werd al langer vermoed, maar onderzoekers van het Erasmus MC en het Oncode Institute hebben het voor het eerst in beeld weten te krijgen.

Meer lezen »

• Met toxines vang je toxines

woensdag 13 januari 2021

Botulisme kun je het beste bestrijden met een gewijzigde versie van het verantwoordelijke toxine, valt te lezen in Science Translational Medicine.

• Covid-vaccin bouwt zichzelf

vrijdag 8 januari 2021

Zelfassemblerende eiwitten kunnen een betaalbaar SARS-CoV-2 vaccin vormen dat buiten de koelkast is te bewaren en mogelijk maar één keer hoeft te worden toegediend, melden biochemici van Stanford.

• Nieuw beeld van bot

woensdag 6 januari 2021

Botmineralisatie is lang niet zo’n subtiel geregisseerd proces als gedacht, ontdekte Nico Sommerdijk van het Radboudumc.

• Homeopathische kat

dinsdag 5 januari 2021

In Delft is een organomangaankatalysator ontwikkeld die ketonen zo effectief hydrogeneert dat je soms al aan 5 ppm genoeg hebt voor een vrijwel volledige omzetting.

• Bio-elektronische gaatjes vullen

woensdag 23 december 2020

Duitse onderzoekers zetten lichtenergie met een gemengde monolaag van fotosysteem I-eiwitten om in waterstof, staat in Angewandte Chemie.

Meer lezen »

• Drie manieren om naar alzheimer te kijken

woensdag 23 december 2020

Door drie imagingtechnieken te combineren, krijg je de groei van amyloïdeplaques ongekend helder in beeld. Het wijst misschien de weg naar moleculen die de progressie van de ziekte van Alzheimer kunnen afremmen.

Carrière & Start-ups