Achtergrond

Autisme gelinkt aan chromatine

De oorzaak van autisme is grotendeels een mysterie. Chromatin modifiers lijken een grote rol te spelen, ontdekte Raymond Poot, een van de weinige onderzoekers in Nederland die zich hiermee bezighoudt.

Medische data veilig delen Premium

Bij een aantal ziekenhuizen pioniert Carel­liance met software die onderzoekers niet alleen in staat stelt op een privacybestendige wijze onderzoeksresultaten te delen, maar ook de kwaliteit ervan te vermelden.

Kameleon onder de plakmiddelen Premium

In Zutphen verrijst de eerste extractiefabriek die bacteriële lijmstof uit slibkorrels wint. De zoektocht naar toepassingen van die veelzijdige, polymere verbinding, Kaumera, is in volle gang.

Algenskeletten vervangen chroom-6

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft verwerken algenskeletten in coatings om corrosie te voorkomen. Misschien kan hun vinding ooit de plaats innemen van chroom-6.

Gentherapie aangejaagd Premium

Een spierspecifieke, genetische regelmodule zorgt ervoor dat dystrofinegenen sterker aan­staan. Dit opent de weg naar effectievere gentherapie.

Partydrug als medicijn Premium

Patiënten met ernstige depressie, pijn, slaapstoornissen of zwaar trauma hebben mogelijk baat bij verdovende, stimulerende en geestverruimende middelen. Wat hebben ketamine, GHB, MDMA en cannabis hen te bieden? Vier deskundigen geven uitleg.

Flexibele robots in agrofood Premium

Repeterend zwaar en saai werk in klamme kassen of in de vlees­verwerkingsindustrie lijkt een uitgelezen kans om robots in te zetten. Maar die kunnen nog niet goed overweg met de complexe werkom­gevingen. Innovatieprogramma FlexCRAFT wil dat de komende vier jaar veranderen.