Achtergrond

Zika biedt DNA-vaccins nieuwe kans Premium

De start van een klinische test met een DNA-vaccin haalde onlangs het nieuws in met name het Zika-vrezende deel van de wereld. Moleculair virologen in de Lage Landen zien meer heil in combinaties met afgezwakte levende virussen. ‘Er is in het vaccinonderzoek niet één heel duidelijk vaccin van de toekomst.’

Smeren met bacteriën Premium

Zalfjes en smeersels met prebiotica, probiotica of extracten daarvan, zouden het huidmicrobioom kunnen helpen herstellen en huid­kwalen laten verdwijnen. De gedachte op zich is niet verkeerd, vinden experts, maar of het ook helpt?

Precisie-pen voor tumorlocalisatie Premium

Amerikaanse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om tijdens de operatie met een massaspectrometrie-pen het weefsel te analyseren en zo nauwkeuriger te bepalen waar de tumor zich bevindt.

Macrofagen: van Pacman tot klusjesman

Hoe een macrofaag zijn energie produceert, zegt iets over zijn functie, ontdekten AMC-onderzoekers. Het is mogelijk een aanknopings­punt om chronische ontstekingen en kanker­te bestrijden.

Aardappel met weerstand Premium

De nieuwe hybride aardappel is dé oplossing tegen aardappelziekte, aldus ontwikkelaar Solynta. Maar de concurrentie ziet meer wegen naar resistente aardappelen.