Achtergrond

Supermagneet trekt wetenschappers aan Premium

Afgelopen november openden vijf Nederlandse universiteiten samen de nationale NMR-faciliteit uNMR-NL. Die trekt nu al veel onderzoekers, en dat terwijl het oogappeltje nog moet arriveren.

Geknipte antilichamen Premium

© fotolia

Hoe handig zou het zijn als antilichamen uit zaden konden komen, in plaats van uit zoogdiercellen? Gentse biotechnologen hebben dit doel dichterbij gebracht met een schimmelenzym dat suikers snoeit.

Veel te veel fosfaat Premium

Melkveehouders moeten vanaf volgend jaar hun fosfaatproductie sterk verminderen, maar de vraag is of ze dat zal lukken.

Fotosyntheseselectie Premium

Dankzij een beeldanalyserobot die de fluorescentie meet, kun je nu voor het eerst achterhalen welke betrokken zijn genen bij de fotosynthese-efficiëntie.

Vervaagde grenzen Premium

Lsd verlaagt de drempel tussen verschillende hersengebieden, waardoor die makkelijker met elkaar verbonden raken en je vrijer associeert. Alsof je weer een beetje kind bent, aldus de onderzoekers. Wat leren we van die kennis en wat kunnen we ermee?

DNA flitst door nanoporie Premium

Nanoporiën kunnen DNA-sequensen eenvoudiger, goedkoper en draagbaar maken. Er zijn al apparaten op de markt. Toch zoeken bedrijven en universiteiten verder naar het ideale nanogaatje.

Contactloos nanoprinten Premium

Twentse onderzoekers ontwikkelden een techniek om op nanoschaal contactloos vloeistof op een oppervlak te deponeren. Ligt elektronica printen in het verschiet?

REACH verbetert veiligheid Premium

Volgend jaar staat de evaluatie van REACH op de rol. Wat is het belang van die Europese chemicaliënwetgeving en valt er nog wat te vervolmaken?