Achtergrond

Medicijnen met slangengif Premium

Slangengif is gevaarlijk, maar heeft ook een groot potentieel, namelijk als basis voor medicijnen. Nieuwe stoffen vinden gaat in hoog tempo door. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Compacte wateranalyse Premium

© istock/wildpixel

Hoe bepaal je nog onbekende, mogelijk giftige stoffen in water? Geautomatiseerde toxiciteits­tests kunnen een oplossing bieden, leert de nieuwe FractioMate van de Vrije Universiteit Amsterdam en partners.

Op weg naar diervrij kweekvlees Premium

Kweekvlees kan nog niet zonder dieren. Zo is bloedserum van kalveren nodig om de cellen te doen groeien in het schaaltje. Wereldwijd zijn kweekvleesbedrijven hard bezig het kweekproces diervrij te maken.

Voedingsadvies van je genen Premium

Ligt jouw ideale weekmenu verscholen in je DNA? Met personalized nutrition proberen onderzoekers je voe­dingspatroon af te stemmen op zowel je genen als je gedrag, en dat kan veel gezondheidsvoordelen opleveren.

Wie verbouwt de beste bacterie?

Eind oktober is in Boston, Massachusetts, VS, de grote finale van de jaarlijkse iGEM-competitie. Dit jaar doen meer dan driehonderd stu­den­tenteams mee aan deze internationale lofzang op de synthetische biologie.