Achtergrond

Driemaal diffractie opgehelderd Premium

Lang was röntgendiffractie dé methode om de kristal­structuur van een stof te bepalen. Tegenwoordig is er ook hernieuwde belangstelling voor neutronen- en elektronen­diffractie. Wanneer is welke techniek het best? En is kristalliseren vooraf echt altijd nodig?

Vloeibaar biopt verzamelen Premium

Wetenschappers van het Amsterdamse kankercentrum CCA hopen dat het Liquid Biopsy Center aldaar in oktober officieel van start gaat. ‘Hoe meer monsters we hebben, hoe sterker de verbanden tussen behandeling en uitkomst worden'.

Klaar terwijl u wacht Premium

Direct resultaat bij een ‘simpele’ bloedtest. Chemici en fysici werken er al ruim 20 jaar aan. Inmiddels vonden meerdere point-of-care-technologieën hun weg naar de markt. Welke tests volgen nog, hoe werken die en wat heb je eraan?

CE en MS vinden elkaar Premium

Dertig jaar nadat de combinatie capillaire elektroforese en massaspectrometrie (CE-MS) is geïntroduceerd, groeit de belangstelling ervoor. Het imago van CE als een niet-robuuste techniek lijkt achterhaald.

Zebravisjes helpen screenen Premium

Leidenaren ontwikkelen een volautomatische zebravis­larven­scanner om medicijnen te screenen. ‘Hiermee kunnen we ook twee hoofdpijnproblemen van de farma onderzoeken: de toxiciteit en de opname en afbraak van een middel.'

Niemand blij met EU-wet hormoonverstoorders Premium

Europa formuleerde de eerste wettelijke criteria wereldwijd voor hormoonverstorende stoffen. Veel te strikt, volgens de milieuorganisaties. Onhaalbaar, zeggen medici. Geen onderscheid tussen gevaarlijke en onschuldige stoffen, aldus de industrie.

Golven analyseren chocolade Premium

Jaarlijks gooien producenten veel chocolade weg, omdat ze niet snel genoeg door hebben dat de kristallisatie niet goed gaat. Een nieuwe echografische analyse moet dat veranderen.

Schrijven en wissen in epigenoom Premium

Wie de taal van de epigenetica begrijpt, kan heel precies genen activeren zonder het DNA te wijzigen, toont Gronings onderzoek aan. Wel moet de cel de instructies nog onthouden.

Kansrijke epigenetische overerving Premium

Ook planten blijken eigenschappen epigenetisch over te kunnen dragen. Door die epigenetica te beïnvloeden, kunnen telers wellicht het aanpassingsvermogen van zaden aan bijvoorbeeld droogte vergroten.