Achtergrond

Vervaagde grenzen Premium

Lsd verlaagt de drempel tussen verschillende hersengebieden, waardoor die makkelijker met elkaar verbonden raken en je vrijer associeert. Alsof je weer een beetje kind bent, aldus de onderzoekers. Wat leren we van die kennis en wat kunnen we ermee?

Geknipte antilichamen Premium

© fotolia

Hoe handig zou het zijn als antilichamen uit zaden konden komen, in plaats van uit zoogdiercellen? Gentse biotechnologen hebben dit doel dichterbij gebracht met een schimmelenzym dat suikers snoeit.

DNA flitst door nanoporie Premium

Nanoporiën kunnen DNA-sequensen eenvoudiger, goedkoper en draagbaar maken. Er zijn al apparaten op de markt. Toch zoeken bedrijven en universiteiten verder naar het ideale nanogaatje.

Contactloos nanoprinten Premium

Twentse onderzoekers ontwikkelden een techniek om op nanoschaal contactloos vloeistof op een oppervlak te deponeren. Ligt elektronica printen in het verschiet?

REACH verbetert veiligheid Premium

Volgend jaar staat de evaluatie van REACH op de rol. Wat is het belang van die Europese chemicaliënwetgeving en valt er nog wat te vervolmaken?

Polymeren als spraypleister Premium

Polyisocyanidepeptides vormen een ‘wondergel’ die water in zijn poriën opsluit. De veelbelovende eigenschappen maken hem interessant als pleister.

Syndromen modelleren Premium

Medische wetenschap genereert steeds meer data: bloedbepalingen, SNP’s, genexpressieprofielen, proteomics en metabolomics. Om die gegevensvloed te vertalen in betere diagnoses en behandelingen probeert de systeembiologie de mens te vangen in modellen.