Achtergrond

Efficiënter én veiliger Premium

De snel toenemende vraag naar het hittebestendige polymeer Noryl, door de opkomst van de elektrische auto’s en zonnepanelen, heeft Sabic doen besluiten de productiefaciliteit in Bergen op Zoom, die in 2014 sloot, te herstarten.

Autisme gelinkt aan chromatine

De oorzaak van autisme is grotendeels een mysterie. Chromatin modifiers lijken een grote rol te spelen, ontdekte Raymond Poot, een van de weinige onderzoekers in Nederland die zich hiermee bezighoudt.

Medische data veilig delen Premium

Bij een aantal ziekenhuizen pioniert Carel­liance met software die onderzoekers niet alleen in staat stelt op een privacybestendige wijze onderzoeksresultaten te delen, maar ook de kwaliteit ervan te vermelden.

Kameleon onder de plakmiddelen Premium

In Zutphen verrijst de eerste extractiefabriek die bacteriële lijmstof uit slibkorrels wint. De zoektocht naar toepassingen van die veelzijdige, polymere verbinding, Kaumera, is in volle gang.

Algenskeletten vervangen chroom-6

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft verwerken algenskeletten in coatings om corrosie te voorkomen. Misschien kan hun vinding ooit de plaats innemen van chroom-6.

Gentherapie aangejaagd Premium

Een spierspecifieke, genetische regelmodule zorgt ervoor dat dystrofinegenen sterker aan­staan. Dit opent de weg naar effectievere gentherapie.