Achtergrond

Ingewikkeld lignine Premium

Lignine geldt al lang als grote belofte, maar echte brede toepassingen ervan zijn er nog niet. Toch zetten onderzoekers nog steeds belangrijke stappen om deze stof te ontsluiten voor gebruik.

Veelzijdig RNA als hype Premium

RNA is veel meer dan het loopjongetje van ons DNA. Zo lijken cellen met elkaar te communiceren door RNA uit te wisselen, zelfs tussen verschillende organismes. Maar over het effect zijn onderzoekers verdeeld.

Spotlight op kanker

Vroegdiagnose van tumoren in onder meer het hoofd-halsgebied zou alleen al in Neder­land honderden levens per jaar kunnen schelen. TNO ontwikkelt de screening hiervoor.

Kijk om je heen 4.0

Begin oktober kun je tijdens WoTS vijf worlds of technology and sciences tegelijk bezoeken. En kijk vooral om je heen, want de overlap wordt steeds groter.

Miniröntgenkanon in de maak Premium

Nederlandse en Vlaamse onderzoekers werken samen aan een uniek röntgenapparaat: de Smart*Light. Op een paar vierkante meter moet het materiaalanalyses gaan uitvoeren, die nu nog alleen in synchrotrons mogelijk zijn.

Risicobeheersing op maat

Hoe bouw je een goed functionerend, toekomstgericht, flexibel in te richten gebouw met onderzoeksfaciliteiten? Drie ingenieurs delen hun ervaring.

Paffen in het lab Premium

Nederlandse rokers krijgen volgens het RIVM veel meer kwalijke stoffen binnen dan is toegestaan. Toch houden de tabaksfabrikanten zich aan de regels, blijkt bij officiële controles in hetzelfde lab. Op bezoek bij twee zware kettingrokers.