Achtergrond

Het genoom van bloemen en bier Premium

Nanoporie-apparatuur heeft een plek veroverd in het lab, naast gevestigde sequence-technologie. Voor sommige onderzoeksvragen is het zelfs een eerste keuze geworden. Ondertussen kijken onderzoekers of porietechnologie zich leent voor het ontrafelen van eiwitten.

Worstelen met slecht slapen Premium

© Dieter Meyrl

De ontdekking van risicogenen voor slapeloosheid doet de hoop op erkenning en behandeling van deze meest voorkomende slaapstoornis weer opleven. ‘Nu kunnen we op zoek gaan naar de biologie van slapeloosheid.’

FDCA-race naar de markt Premium

© corbion

Bij de productie van het nieuwe basismolecuul furaandicarbonzuur denk je waarschijnlijk gelijk aan Avantium en chemie. Maar volgens Corbion kan het ook prima biotechnologisch.

Economische grondstofstress Premium

Maar liefst 27 grondstoffen ziet de EU als critical raw material. Blijvende aanvoer is niet gegarandeerd, terwijl ze van groot economisch belang zijn.

Asfalt kan en moet groener Premium

Asfaltproductie is niet bepaald de schoonste tak van sport en dat moet gaan veranderen. Een nieuwe recyclingmethode en lignine toevoegen kunnen asfalt groener maken.

Grondstofdioxide