Achtergrond

Nieuwe techniek, nieuwe ethiek Premium

Genoomanalyse wordt steeds goedkoper. Dat creëert nieuwe mogelijkheden om patiënten gerichter te helpen. Maar het werpt ook nieuwe ethische en morele vraagstukken op. Artsen en wetenschappers weten zich er vaak niet meteen raad mee.

Een superkritische goede scheiding Premium

Lang was supercritical fluid chromatography voorbehouden aan chirale scheidingen. Maar door een verbeterde robuustheid vindt de techniek meer en meer haar draai in andere toepassingen.

Geduld voor Europese plantenveredelaars Premium

Nog niet eerder waren plantenrassen zo efficiënt van nieuwe eigen­schappen te voorzien als met CRISPR-Cas. In de EU is het echter nog onduidelijk of het om ggo’s gaat, dus zijn bedrijven afwachtend.

Algen op het menu Premium

Algen worden regelmatig afgeschilderd als het voedsel van de toekomst. Maar hoe ver zijn onderzoekers met de winning van voedingstoffen uit zeewier en micro-algen?

Megamais in ontwikkeling Premium

Plantenwetenschappers ontwikkelden een lucratievere maisvariant. Een enkel gen gecontroleerd tot overexpressie brengen blijkt de truc te zijn.

Oneindig combineren tot de praktijk Premium

Chalcogenides zitten al in sommige nieuwe tv’s, maar bevinden zich vooral in de fundamentele onderzoeksfase. De halfgeleiders hebben eigenschappen die interessant kunnen zijn voor nieuwe computerchips, zonnecellen en verlichting.

Diamant als gevoelige laag Premium

Koolstof in de vorm van kunstmatig nanodiamant heeft eigenschappen die het uitermate geschikt maakt voor sensorische toepassingen, zoals kwantumsensoren.