Achtergrond

Chromatografie zet de vaart erin Premium

Belgische wetenschappers willen in het ChIMiC-project de kwaliteit en de snelheid van multidimensionale chromatografie een impuls geven. Dit om het dreigende stuwmeer aan detectie- en analysevragen te kunnen verwerken.

Scanner maakt frietjes veiliger Premium

Voorspellen welke aardappels bij frituren kankerverwekkende stoffen vormen, was voorheen nauwelijks mogelijk. Een laser­scanner van de Vrije Universiteit Brussel brengt daar verandering in.

Gekweekt leer uit Maastricht

Na vlees slagen de wetenschappers van de Universiteit Maastricht erin om ook leer te kweken. Het milieuvriendelijke alternatief maakt het gebruik van runderhuiden in de toekomst wellicht overbodig.

Bron van blauwzuur en benzeen Premium

Chemici en dermatologen leren steeds meer over hoe tatoeagepigment zich in ons lijf gedraagt, en hoe het onder invloed van bijvoorbeeld zonlicht uiteenvalt. Die toegenomen kennis stimuleert Europa tot veel strengere regelgeving via REACH.

What to do with our waste?

Single-use bioproduction is advancing enormously and now offers numerous advantages over production in stainless steel drums. However, a disconcerting side effect of single-use bioproduction is the creation of a mountain of plastic waste. That is detrimental to the environment. Is it not?

Verzend data, geen samples

In hoeverre kun je drugs- en voedseltests verplaatsen van het lab naar het veld? Met de huidige handhelds kunnen zelfs leken een eind komen. Maar experts laten doorschemeren dat het experimentele stadium nog lang niet voorbij is.