Achtergrond

Op weg naar diervrij kweekvlees Premium

Kweekvlees kan nog niet zonder dieren. Zo is bloedserum van kalveren nodig om de cellen te doen groeien in het schaaltje. Wereldwijd zijn kweekvleesbedrijven hard bezig het kweekproces diervrij te maken.

Voedingsadvies van je genen Premium

Ligt jouw ideale weekmenu verscholen in je DNA? Met personalized nutrition proberen onderzoekers je voe­dingspatroon af te stemmen op zowel je genen als je gedrag, en dat kan veel gezondheidsvoordelen opleveren.

Wie verbouwt de beste bacterie?

Eind oktober is in Boston, Massachusetts, VS, de grote finale van de jaarlijkse iGEM-competitie. Dit jaar doen meer dan driehonderd stu­den­tenteams mee aan deze internationale lofzang op de synthetische biologie.

Ingewikkeld lignine Premium

Lignine geldt al lang als grote belofte, maar echte brede toepassingen ervan zijn er nog niet. Toch zetten onderzoekers nog steeds belangrijke stappen om deze stof te ontsluiten voor gebruik.

Veelzijdig RNA als hype Premium

RNA is veel meer dan het loopjongetje van ons DNA. Zo lijken cellen met elkaar te communiceren door RNA uit te wisselen, zelfs tussen verschillende organismes. Maar over het effect zijn onderzoekers verdeeld.

Spotlight op kanker

Vroegdiagnose van tumoren in onder meer het hoofd-halsgebied zou alleen al in Neder­land honderden levens per jaar kunnen schelen. TNO ontwikkelt de screening hiervoor.

Kijk om je heen 4.0

Begin oktober kun je tijdens WoTS vijf worlds of technology and sciences tegelijk bezoeken. En kijk vooral om je heen, want de overlap wordt steeds groter.