Achtergrond

Geduld voor Europese plantenveredelaars Premium

Nog niet eerder waren plantenrassen zo efficiënt van nieuwe eigen­schappen te voorzien als met CRISPR-Cas. In de EU is het echter nog onduidelijk of het om ggo’s gaat, dus zijn bedrijven afwachtend.

Algen op het menu Premium

Algen worden regelmatig afgeschilderd als het voedsel van de toekomst. Maar hoe ver zijn onderzoekers met de winning van voedingstoffen uit zeewier en micro-algen?

Megamais in ontwikkeling Premium

Plantenwetenschappers ontwikkelden een lucratievere maisvariant. Een enkel gen gecontroleerd tot overexpressie brengen blijkt de truc te zijn.

Oneindig combineren tot de praktijk Premium

Chalcogenides zitten al in sommige nieuwe tv’s, maar bevinden zich vooral in de fundamentele onderzoeksfase. De halfgeleiders hebben eigenschappen die interessant kunnen zijn voor nieuwe computerchips, zonnecellen en verlichting.

Diamant als gevoelige laag Premium

Koolstof in de vorm van kunstmatig nanodiamant heeft eigenschappen die het uitermate geschikt maakt voor sensorische toepassingen, zoals kwantumsensoren.

Hartmedicijnen in stroomversnelling Premium

Er gaapt een gat tussen onderzoek naar hart- en vaatziektes en grote patiëntentrials. Dat gat wil de Hartstichting dichten door vier nieuwe projecten te financieren, die de gang naar de kliniek moeten versnellen.

Artrosepatiënt heeft Wnt tegen

De signaaltransductieroute die start met Wnt-eiwitten – spreek Wnt uit als wind – is betrokken bij veel processen en aandoeningen, maar de relatie met artrose is nieuw. Medicijnen zijn nog ver weg, eerste aanknopingspunten zijn er al wel.