Achtergrond

Bulkinnovatie Premium

Bij nieuwe processen en innovatie denk je vooral aan hippe start-ups en speciality chemicals. Toch steekt ook de bulkchemie veel kapitaal in vernieuwende technologie.

Furanen uit gft-afval Premium

Afvalverwerkingsbedrijven willen uit gft en ander organisch afval grondstoffen voor bio-aromaten produceren. TNO ontwikkelt de technologie. ‘Alles hangt af van een positieve businesscase.’

Even een tonnetje polypropeen Premium

Om nieuwe klanten aan te trekken, moeten petrochemische bulkproducten klant­speci­fieker worden. Maar in een megafabriek is het lastig experimenteren. Vandaar dat Sabic investeerde in een verkleinde versie.

Origins Center klaar voor de start Premium

Binnenkort starten de eerste postdocs hun onderzoek naar het ontstaan van leven binnen het virtuele Origins Center. Maar er is meer nodig om de oorsprong van het leven op te helderen.

Toolkit voor steeds slimmer lab Premium

Niet achteraf, maar tijdens zeer gevoelige experimenten al weten of de kwaliteit goed is. De Vlaamse Kris Laukens ontwikkelde kwaliteitssoftware die op tijd waarschuwt.

Spelen met de puntwolk Premium

Moeilijk te karakteriseren oppervlakken in emulsies zijn met een microscopietruc en de computer alsnog zichtbaar te maken, ontdekte materiaalwetenschapper Antonio Aloi aan de TU/e.

C2W & TW Salarisonderzoek: stijging voorbij hoogtepunt