Platform voor professionals in de chemie & life sciences

Artikelen

Van fundamentele vraag naar relevant systeem, en andersom  Premium

woensdag 11 december 2019

Op dinsdag 10 december tijdens CHAINS kreeg Ilja Voets de KNCV Gouden Medaille 2019 uitgereikt voor haar interdisciplinaire onderzoek naar functionele materialen. ‘We weten nog nauwelijks iets van de interacties tussen de bestanddelen in een materiaal en wat de rol daarvan is.’

Hard werken en volhouden

dinsdag 3 december 2019

Timothy Noël (37) ontving de Hoogewerff Jongerenprijs voor veelbelovende chemisch technologen onder de veertig jaar. ‘Ze zeiden soms: ‘Je droomt te veel.’’

Nieuwe flexwet zet fouten recht

dinsdag 3 december 2019

Per 1 januari 2020 treedt de Wet Arbeid in Balans in werking. Met de wet hoopt de overheid de kloof tussen ‘vast’ en ‘flex’ op de arbeidsmarkt te verkleinen. Wat verandert er precies voor werkgevers en werknemers binnen de chemie en de life sciences?

Grafentheorie brengt virus in kaart  Premium

vrijdag 29 november 2019

Vanwege de grote genetische variatie is het lastig om het genoom van een virus in kaart te brengen. Onderzoekster Jasmijn Baaijens puzzelde voor haar promotie de stukjes wiskundig in elkaar.

Uitstoot melkvee kán omlaag

woensdag 27 november 2019

We zijn met z’n allen dol op melk, maar de bijbehorende uitstoot van methaan en ‘stikstof’ door melkkoeien zijn we liever kwijt dan rijk. Wat zijn de meest veelbelovende reductiemethodes?

Nieuwe antibiotica gezocht

woensdag 27 november 2019

We raken onze wondermiddelen tegen infecties kwijt: steeds meer bacteriën zijn ongevoelig voor antibiotica. Tijd om alternatieven te ontwikkelen.

Sticker tegen schimmel

maandag 25 november 2019

Het Amerikaanse bedrijf StixFresh met aan boord de Vlaamse cso Patrick Van Dijck werkt aan een voe­dings­sticker om onze fruitschaal beter te beschermen.

Nanoblaasjes individueel ondervragen