Artikelen

Virusremmer gezocht

maandag 9 november 2020

Virusremmers ontwikkelen is een proces van de lange adem. Wat maakt ze van belang en hoe werken ze op moleculair niveau? ‘Er zijn al 1,5 miljoen moleculen getest op de replicatie van SARS-CoV-2.’

Goed gedrag komt niet vanzelf

woensdag 4 november 2020

De National Survey on Research Integrity wil in kaart brengen wat kwalitatief goede wetenschap in de weg staat, variërend van hoge werkdruk tot slodderwetenschap.

Meer Lucy dan Gaga

donderdag 29 oktober 2020

Tijdens het overgrote deel van de menselijke geschiedenis renden we over de Afrikaanse savannes. Die achtergrond beïnvloedt ons gedrag tot op de dag van vandaag, schrijft Mark van Vugt in Lucy, Darwin & Lady Gaga.

Drones hebben nog een weg te gaan  Premium

dinsdag 27 oktober 2020

In grootschalige chemische installaties zijn drones heel handig om lastig bereik­bare plekken te inspecteren. Maar aan het gebruik zitten de nodige haken en ogen, met name uit het oogpunt van veiligheid.

Door de lucht

woensdag 21 oktober 2020

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.

Jonge scientists in de prijzen

woensdag 21 oktober 2020

De Heineken Young Scientist Awards gaan iedere twee jaar naar veelbelovende jonge wetenschappers in verschillende velden. Freddy Rabouw en Meta Roestenberg wonnen respectievelijk in de natural sciences- en medical/biomedical sciences-categorie en kregen elk € 10.000. Wat drijft hen?