Carrière & Start-ups

De sprong van bedrijf naar uni

donderdag 10 oktober 2019

Na een lange carrière in de industrie kiezen sommigen ervoor de gewaagde stap te nemen naar de academische wereld. ‘Je levert salaris in, maar krijgt er veel vrijheid voor terug.’

Markt­introductie in zicht

donderdag 10 oktober 2019

Drie jaar na het winnen van de Gouden Kiem heeft start-up TUSTI zijn focus iets aangepast en is het dicht bij het openen van zijn eerste pilotfabriek.

Vloeistofstromen op microschaal

donderdag 19 september 2019

Wim De Malsche ontwikkelt bij de Vrije Universiteit Brussel een 3D-microscoop waarmee je vloeistof­stromen op microchips kunt visualiseren. Op die manier combineert hij fundamenteel onderzoek met commerciële toepassingen.

Bio-olie­baronnen in de dop

woensdag 18 september 2019

De Geleense start-up Vertoro maakt op verrassend eenvoudige wijze bio-olie uit lignine en hout. Door die technologie gratis te licentiëren, wil het de grootste bio-oliebaron van de wereld worden.

Experts voor het goede doel

vrijdag 16 augustus 2019

Je hebt een prachtige carrière achter de rug, maar wilt nog geen afscheid nemen van het veld. Bij PUM en Ondernemers voor Ondernemers kun je je expertise inzetten in ontwikkelingslanden.

Insecten als basis voor grondstoffen  Premium

vrijdag 16 augustus 2019

Binnenkort verrijzen de eerste insectenfabrieken van Circular Organics op bijna alle continenten. Eiwitten en vetten uit de maden van de zwarte wapenvlieg vormen een duurzaam alternatief voor het huidige veevoer.

De perfecte stagiair  Premium

vrijdag 16 augustus 2019

Iedere student chemie en life sciences moet tijdens zijn studie een keer stage lopen. Hoe pak je dat aan? Doe je voordeel met insidertips voor een goede voorbereiding.

Bedrijf als leerplek  Premium

vrijdag 16 augustus 2019

Afgestudeerden in chemie of technologie zijn in trek bij vestigingen van multinationals in Nederland en Vlaanderen. Wie droomt van een loopbaan bij een multinational is echter nog niet klaar met leren. Een wetenschappelijke master

Toxicologen aan het werk  Premium

vrijdag 16 augustus 2019

Eén beroep, twee mensen: toxicologen Laura Wagenaar (L.W.) en Frans Russel (F.R) vertellen wat hun werk inhoudt en hoe zij erin zijn beland.

Tien jaar later

donderdag 15 augustus 2019

Door de jaren heen zijn in de carrièrespecial veel interessante chemici in beeld gebracht. Met vier van hen gingen we nogmaals in gesprek. Hoe gaat het nu – tien jaar later – met ze?