Carrière & Start-ups

Jonge scientists in de prijzen

woensdag 21 oktober 2020

De Heineken Young Scientist Awards gaan iedere twee jaar naar veelbelovende jonge wetenschappers in verschillende velden. Freddy Rabouw en Meta Roestenberg wonnen respectievelijk in de natural sciences- en medical/biomedical sciences-categorie en kregen elk € 10.000. Wat drijft hen?

Neus kiest de beste geur  Premium

woensdag 21 oktober 2020

Koop een fles frisdrank of vruchtensap in de super­markt en de kans is groot dat er smaakvolle terpenen van Isobionics uit Geleen in zitten. Het bedrijf ontwikkelde een natuurlijk fermentatieproces dat de geur- en smaakstoffen uit de natuur produceert.

3D-printen met bio-inkt

vrijdag 9 oktober 2020

Uit de 3D-printers van de toekomst rollen behalve organoïden, ook weefsels en organen. Het Belgische spin-off-project Xpect-INX levert bio-inkten met nieuwe technologieën om cellen in een gewenste vorm te printen.

Crisis of stijgende kansen?

dinsdag 6 oktober 2020

Heeft de coronacrisis effect (gehad) op net afgestudeerde studenten in hun zoektocht naar werk? Uit een niet-statistisch verant­woorde steekproef onder het veld blijkt dat studenten doorgaans nog steeds prima een baan vinden.

‘Elektrochemie is de toekomst’  Premium

donderdag 10 september 2020

De zuivering van afvalwater kan veel duurzamer dankzij elektrocoagulatieflotatie, stelt de Vlaamse start-up Noah Water Solutions. ‘We recupereren er waardevolle componenten uit en kunnen volledig op groene stroom werken.’

Tien jaar later

woensdag 12 augustus 2020

In de carrièrespecial van 2010 lichtten we diverse loopbanen uit. Met vier geportretteerden blikken we terug. Hoe is het ze sindsdien vergaan en hoe zien ze hun toekomst?

Had je wat?  Premium

dinsdag 11 augustus 2020

Misverstanden, (hoog)opgelopen discussies en ongelijke behandeling zijn voer voor conflictsituaties. Welke stijl van conflicthantering heb jij? Test het nu.

Labwerk, net even anders

dinsdag 11 augustus 2020

Bij een laboratorium denk je al snel aan een grote afdeling met zuurkasten binnen een universiteit of bedrijf. Maar er bestaan nog veel meer soorten.

Stapsgewijs leren presenteren

dinsdag 11 augustus 2020

Moet je een thesis, project of college presenteren? Maak er met onderstaande stappen een succes van. Gevuld met tips van presentatiecoach Hans Van de Water van The Floor Is Yours, universitair hoofddocent evolutionaire biologie Roy Erkens van de Universiteit Maastricht en diverse studenten.