Carrière & Start-ups

‘Ik word juist blij van schrijven’  Premium

dinsdag 11 augustus 2020

Bioloog Ellen Wehrens is scientific writer bij het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Ze schrijft, structureert en corrigeert fondsaanvragen en wetenschappelijke artikelen.

Chemie in je genen  Premium

maandag 10 augustus 2020

Binnen de chemie zijn er aardig wat kinderen die in de voetsporen van hun ouders treden. Hoe zijn zij tot hun keuze gekomen, en zit chemie misschien wel in de genen?

Tips voor je eerste studiejaar

donderdag 6 augustus 2020

Als eerstejaarsstudent wordt je overspoeld met nieuwe ervaringen en mensen. Vier tweedejaars­studenten vertellen hoe ze dit jaar hebben beleefd en geven advies voor aankomende eerstejaars.

Boeiend onderwijzen

donderdag 6 augustus 2020

Sven de Jong is lerarenopleider scheikunde aan de Hogeschool Utrecht en neemt zijn schei­kunde­bril overal mee naar toe. ‘Zo kan ik docenten van morgen mijn visie meegeven.’

Kunstige wetenschap

donderdag 6 augustus 2020

Aan de Zuyd Hogeschool in Maastricht kun je een opleiding doen tot wetenschapsillustrator. Twee oud-studenten die dit unieke masterprogramma volgden, delen hun ervaring.

Virologen aan het front

dinsdag 4 augustus 2020

Eén beroep, twee mensen: virologen Andrea Pruijssers en Marc Van Ranst vertellen wat hun beroep inhoudt en waarom ze ervoor hebben gekozen.

Groener gras in de berm

woensdag 24 juni 2020

Vers gemaaid gras ruikt heerlijk, maar had – tot nu toe – verder weinig nut. Projectorganisatie Grass2Grit verandert dat door duurzame verkeers­borden te maken van het gras én er wegen ijsvrij mee te houden.

Bodemanalyse vanuit de lucht

donderdag 28 mei 2020

Met de hyperspectrale APEX-camera maakt de Vlaamse onderzoeksorganisatie VITO elke zomer vanuit een speciaal vliegtuig nuttige beelden van de Europese bodem.

Van gist naar eiwitpoeder

woensdag 29 april 2020

In FUMI Ingredients kunnen Edgar Suarez en Corjan van den Berg volledig hun ei kwijt. Ze ontwikkelden hét product waarnaar de voedingsmarkt zo hongerig is: een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit.