Achtergrond

Virusremmer gezocht

maandag 9 november 2020

Virusremmers ontwikkelen is een proces van de lange adem. Wat maakt ze van belang en hoe werken ze op moleculair niveau? ‘Er zijn al 1,5 miljoen moleculen getest op de replicatie van SARS-CoV-2.’

Goed gedrag komt niet vanzelf

woensdag 4 november 2020

De National Survey on Research Integrity wil in kaart brengen wat kwalitatief goede wetenschap in de weg staat, variërend van hoge werkdruk tot slodderwetenschap.

Drones hebben nog een weg te gaan  Premium

dinsdag 27 oktober 2020

In grootschalige chemische installaties zijn drones heel handig om lastig bereik­bare plekken te inspecteren. Maar aan het gebruik zitten de nodige haken en ogen, met name uit het oogpunt van veiligheid.

Door de lucht

woensdag 21 oktober 2020

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.

‘Je bent wat je zojuist at’  Premium

vrijdag 9 oktober 2020

De wetenschap brengt met stabiele isotopen, gaschromatografie en scanners het sportlijf in beeld, plus het effect van nieuwe supplementen en dieetregimes. Meer keus dan de spreekwoordelijke boterham met pindakaas dus.

Puike pellets

donderdag 8 oktober 2020

Hoe verwerk je uiteenlopende biomassarestanten tot stevige hapklare brokken voor de veeteelt? Wagenings onderzoek moet dat voorspelbaar maken.

Oeroud celkompas ontdekt