Achtergrond

Kies je strijd: vijf grote uitdagingen

donderdag 17 september 2020

Grote ontdekkingen in de chemie en life sciences gaven mede vorm aan de wereld zoals wij die nu kennen. De toekomst vraagt om nieuwe doorbraken. Ofschoon per definitie arbitrair, selecteerden wij met hulp van de lezers de vijf grootste uitdagingen voor ons kennisgebied.

Hoe hechter, hoe beter  Premium

dinsdag 15 september 2020

Slijtage van de bladgouden bekleding van de Schwedagonpagode zorgt voor hoofdbrekens in Myanmar. Lise Vermeersch onderzoekt of chemische en materiaalkundige inzichten uit de elektronica-industrie kunnen helpen met duurzame restauratie.

Op zoek naar die ene hit

dinsdag 15 september 2020

De zoektocht naar een chemische rem op de aanmaak van lichaamseigen marihuana levert nieuwe inzichten over onze hersenen. En over het gat tussen academisch resultaat en industriële praktijk.

Hologram verraadt celtoestand  Premium

maandag 14 september 2020

Wageningse biotechnologen zetten holografische microscopie in om hun celculturen te monitoren. Zo kunnen ze tot wel zeventig parameters realtime volgen en analyseren.

Pilot plant voor iedereen  Premium

maandag 14 september 2020

Het Institute for Science and Technology, gevestigd op de Limburgse Brightlands Chemelot Campus, biedt toegang tot een pilot plant waarmee je vrijwel alle industriële chemische processen kunt opschalen.

Kolom naar eigen smaak

vrijdag 11 september 2020

Een chromatografiekolom printen in 3D die je volledig naar je eigen wensen kunt aanpassen. Een Amsterdamse onderzoeksgroep zette een belangrijke stap in die richting.

Blaastest voor corona komt eraan

vrijdag 11 september 2020

Europa maakt zich op voor een mogelijke nieuwe golf aan coronabesmettingen en dus is testen belangrijker dan ooit. De ademtest kan daarbij een makkelijker en sneller alternatief bieden voor de ‘gouden standaard’, de PCR-test.

Camera klaar? Actie!

vrijdag 11 september 2020

Onderzoekers uit Brussel en Zwitserland ontwierpen een techniek om individuele gistcellen op film te zetten en zo hun bewegingen te kunnen analyseren. ‘Je kunt veel sneller bepalen of een antischimmelmiddel werkt.’

Kwantumcomputer speelt voor molecuul

vrijdag 4 september 2020

Met kwantumbits kun je het gedrag van elektronen in een molecuul pas echt doorgronden. Vandaar dat Shell stevig investeert in chemische toepassingen van kwantumcomputers. Ook al is praktische uitvoerbaarheid nog ver weg.

Agenda