Achtergrond

Klein van stuk, grote impact: micro-eiwitten  Premium

donderdag 23 januari 2020

Hoewel we bij eiwitten meestal denken aan enorme structuren, blijkt er ook een (letterlijk) kleine klasse te bestaan: micro-eiwitten. Deze peptides krijgen steeds meer aandacht. Wat zijn het en wat kun je ermee?

Op weg naar een ‘chirale’ toolbox  Premium

vrijdag 10 januari 2020

De bepaling van de stereochemie van moleculen met meerdere chirale centra is nu nog erg omslachtig. Een onderzoeksproject moet de ‘klantvriendelijkheid’ van de VCD-technologie gaan verbeteren.

Hormonale chaos door chemicaliën

donderdag 19 december 2019

Hormoonverstorende chemicaliën uit plastic flesjes, op make-up en zelfs in voedsel kunnen zorgen voor onvruchtbaarheid, kanker en overgewicht. Helaas werkt de wetgeving van deze stoffen momenteel niet erg mee.

PFAS-onderzoek loopt door

maandag 16 december 2019

Ons kabinet paste in november de PFAS-norm aan op basis van ‘tijdelijke’ meetresultaten. Het RIVM bouwt aan een definitief beeld. Maar kunnen we lage concentraties van deze stoffen wel betrouwbaar meten?

Grafentheorie brengt virus in kaart  Premium

vrijdag 29 november 2019

Vanwege de grote genetische variatie is het lastig om het genoom van een virus in kaart te brengen. Onderzoekster Jasmijn Baaijens puzzelde voor haar promotie de stukjes wiskundig in elkaar.

Nieuwe antibiotica gezocht

woensdag 27 november 2019

We raken onze wondermiddelen tegen infecties kwijt: steeds meer bacteriën zijn ongevoelig voor antibiotica. Tijd om alternatieven te ontwikkelen.

Sticker tegen schimmel

maandag 25 november 2019

Het Amerikaanse bedrijf StixFresh met aan boord de Vlaamse cso Patrick Van Dijck werkt aan een voe­dings­sticker om onze fruitschaal beter te beschermen.