Achtergrond

Haal de GC in de klas  Premium

woensdag 6 november 2019

Breng een oude gaschromatograaf, een gedreven vwo-docent, en een paar enthousiaste medewerkers van de Universiteit Utrecht samen en er ontstaat een rondreizend chemiepracticum.

Licht zuivert lucht  Premium

dinsdag 5 november 2019

Slechte luchtkwaliteit in gebouwen zorgt voor uiteenlopende gezondheidsklachten. Een foto­katalytische reactor in het ventilatiesysteem kan wellicht de lucht klaren.

MS-nose imiteert neus  Premium

donderdag 31 oktober 2019

Smaakonderzoekers bouwen aan analysetechnieken om vluchtige organische componenten te kunnen meten van voedingsmiddelen. Voorlopig steekt deze MS-nose zijn neus nog niet buiten het lab.

Micro-alg zet licht om  Premium

donderdag 31 oktober 2019

Utrechtse wetenschappers ontrafelden met massa­spectrometrie het geheim achter de efficiënte opvang en omzetting van zonne-energie door rode micro-algen.

Bacteriën met eigen stroomkabels  Premium

woensdag 30 oktober 2019

Mysterieuze vezels in lange meercellige bacteriën geleiden stroom even goed als geleidende polymeren in smartphones. Nederlandse en Vlaamse onder­zoekers zoeken naarstig hoe dit kan.

De revolutie van de eiwit­afbrekers

vrijdag 11 oktober 2019

Farmabedrijven raken steeds meer geïnteresseerd in het lichaamseigen eiwitafbraaksysteem als instru-ment om van ziekteverwekkende eiwitten af te komen. Chimeren, de regisseurs van die proteolyse, vormen de sleutel tot deze nieuwe strategie.

Cold cases in de spectrometer

donderdag 10 oktober 2019

Chemici kunnen een frisse blik werpen op forensische sporen. Zo kan de geboorte­grond van een naamloos slachtoffer nauwkeuriger worden achterhaald, of illegaal vuurwerk aan een verdachte gekoppeld.

Waar bietenpulp al niet goed voor is