Het aantal internationale studenten aan de Nederlandse universiteiten blijft gestaag groeien. Studenten van over de hele wereld komen hiernaartoe om te studeren en ons land te leren kennen. Hoe is het om hier als buitenlander te studeren?

‘De universiteiten hier zijn rijker’

Sema Gizem Ozel (29)
bachelor chemie, Middle East Technical University, Ankara, Turkije
tweedejaarsmasterstudent chemistry for life, Radboud Universiteit Nijmegen

‘Mijn familie woonde al enkele jaren in Den Bosch, dus dat was voor mij de belangrijkste reden om naar Nederland te komen. Uiteindelijk besloot ik om mijn studie hier voort te zetten en Nijmegen was lekker dichtbij. In Turkije had ik een bachelor gehaald in de chemie, maar ik wil uiteindelijk graag voor een farmaceutisch bedrijf gaan werken, dus heb ik in mijn master meer de bio-organische kant gekozen.
Het leven hier is heel fijn. In Turkije zijn veel spanningen, maar hier hoef ik me geen zorgen te maken over mijn veiligheid. Het leven is makkelijker omdat Nederland rijk en veilig is. Ook heb ik veel meer mogelijkheden, zeker als vrouw. Het niveau van mijn studie is volgens mij ongeveer gelijk aan mijn bachelor, maar de universiteiten hier zijn wel een stuk rijker. Ze hebben meer apparaten en het is makkelijker om bijvoorbeeld metingen te doen.
Wat ik het meeste mis is de grote campus van mijn oude universiteit waar je alles kon vinden, van universiteitsgebouwen tot winkels. Al die gebouwen zijn hier meer verspreid over de stad. Ook zou ik wel willen dat er meer internationale studenten in Nijmegen gaan studeren. Je merkt toch dat de Nederlanders onder elkaar snel weer overschakelen naar het Nederlands. Dat snap ik, maar soms is het dan lastig om ertussen te komen. Als ik mijn studie heb afgerond, hoop ik een paar jaar bij een farmaceutisch bedrijf in Nederland te werken. Dat moet vast wel lukken, omdat bijna iedereen hier wel Engels spreekt.’

‘Een master in Europa was mijn levensdoel’

Diego Jiménez Zucchet (28)

bachelor chemische technologie, universiteit van Los Andes, Bogota, Colombia
tweedejaarsmasterstudent chemische technologie, TU/e

‘Omdat ik deels van Italiaanse afkomst ben, was het mijn levensdoel om een master in Europa te volgen. Na mijn bachelor heb ik eerst een paar jaar in de chemische industrie gewerkt, maar toen mijn vrouw een promotie ging doen in Groningen was de keuze snel gemaakt en ging ik met haar mee. Omdat Eindhoven dichter bij de industrie staat, wilde ik toch liever daar studeren dan in Groningen. Het betekende wel dat ik elke dag van Groningen naar Eindhoven moest reizen, maar dat was ik wel gewend. In Bogota, de hoofdstad van Colombia waar ik vandaan komt, duurt het zelfs 2,5 uur om van het noorden naar het zuiden van de stad te komen.
Omdat de afstanden hier veel korter zijn, is het klimaat ook veel schoner. In Bogota stikt je bijna van de uitlaatgassen, hier kun je gewoon lekker over straat wandelen. Ik moest wel erg wennen aan hoe gesloten mensen hier zijn. In Latijns-Amerika zijn we veel opener over ons leven en maken we sneller vrienden.
Mijn studie bevalt prima. Het niveau is even hoog als in Colombia, maar het is hier wel lastig om een hoog cijfer te krijgen. In Colombia gaan de cijfers van nul tot vijf en daar was een vijf ook haalbaar. Een tien halen is hier volgens mij onmogelijk. Maar het gaat goed, ik heb denk ik wel een voordeel, omdat ik al werkervaring heb en meer van de wereld heb gezien.’

‘Ik wil educatie in Ghana verbeteren’

Maxine Ankora (23)

bachelor chemische technologie, Lafayette College, Easton, VS
eerstejaarsmasterstudent materials science and engineering, TU Delft

‘Na mijn internationale middelbare school in Ghana volgde ik mijn bachelor chemische technologie in de VS, maar ik wilde een andere omgeving voor mijn master. Mijn ouders raadden me aan om die in Nederland te volgen, want dat hebben zij ook allebei gedaan. Ik wilde graag meer doen met materialen ontwerpen en de master in Delft leek daarvoor heel geschikt.
Tot nu toe vind ik het erg leuk om hier te studeren. De manier van studeren is hier anders dan in de VS. Tijdens mijn bachelor werd de studie meer gezien als een competitie: je moet studeren om de beste te worden. De mentaliteit hier vind ik prettiger, mensen zijn meer betrokken bij het onderwerp. Natuurlijk hou je altijd wel enige competitie, maar de academische nieuwsgierigheid
voert hier de boventoon. En veel Nederlanders zijn sociaal, je kunt redelijk makkelijke nieuwe groepen vinden. Ik raad andere internationale studenten ook echt aan om andere mensen te leren kennen en niet bij mensen van dezelfde achtergrond te blijven, anders blijf je hangen in je oude wereldbeeld.
Ik merkte wel dat ik tijdens de master een stuk zelfstandiger moet zijn. Tijdens mijn bachelor in de VS, maar zeker ook op de middelbare school in Ghana, kreeg je altijd precies voorgekauwd wat je moest weten. Hier mag je meer je eigen lijn trekken en zelf je vakken kiezen. Het onderwijs is sowieso meer gericht op innovatie, in Ghana doen we niet veel aan innovatief onderzoek. Veel jongeren vertrekken daarom naar het buitenland om verder te studeren. Ik wil het liefst een tijdje in Nederland blijven, maar uiteindelijk wil ik teruggaan. Hopelijk kan ik helpen om de educatie in Ghana te verbeteren en te vernieuwen.’

‘Je kunt de hoogleraar gewoon benaderen’

Jai Sankar Seelam (23)

bachelor biochemische technologie en biotechnologie, Indian Institute of Technology, Delhi, India
tweedejaarsmasterstudent water technology, Wageningen University and Research

‘Tijdens mijn bachelor biochemische technologie in India heb ik een tijdje onderzoek gedaan bij VITO in België, en na mijn studie ben ik daar gaan werken. Van collega’s hoorde ik over de opleiding watertechnologie. Ik wilde al jaren graag meer leren over watertechnologie en dan voornamelijk over afvalwaterzuivering, dus Nederland leek een logische keuze voor mijn master. Dit vakgebied trekt me zo aan omdat in India de afvalwaterzuivering heel slecht is geregeld. De afgelopen zestig jaar zijn er bijna geen vorderingen gemaakt in hoe je zo’n systeem aanlegt. Ik wil graag helpen om daar verandering in te brengen.
Omdat ik studeerde aan de beste universiteit van India kon ik vrij makkelijk de overstap maken naar het niveau van deze master. Maar de onderzoekers hier zijn veel innovatiever en denken veel meer vooruit. Bovendien kun je veel makkelijker contact leggen met de hoogleraren. In India is er een duidelijk hiërarchie, de hoogleraar is het hoogst en de student het laagst. Hier is iedereen veel socialer, je kunt gewoon het kantoor van de hoogleraar binnenlopen en overleggen. Iedereen wil je helpen en motiveert je om nieuwe dingen te ontdekken. Dat vind ik erg fijn.
Toen ik hier kwam, moest ik wel leren om mijn ideeën over hoe een carrière moet gaan los te laten en zelf op onderzoek uit te gaan. Veel internationale studenten hebben volgens mij een conventioneel plan over hun loopbaan als ze hier komen, maar dat kun je beter loslaten. Pas toen ik hier kwam, ontdekte ik hoeveel meer er hier eigenlijk mogelijk is. Ik wil hier dan ook nog wel een jaar of vijf blijven om meer te leren en wellicht een technologie te ontwikkelen die ik als spin-off in India kan gaan toepassen.’