Achtergrond

Weg met lignine?  Premium

dinsdag 6 april 2021

Voor veel toepassingen van biomassa zit lignine in de weg, dus werken onderzoekers aan methodes om lignine te verwijderen. Dat is een proces van de lange adem, maar er is hoop.

Sequencing tot in detail

donderdag 11 maart 2021

Single cell RNA-sequencing is sinds 2016 uitgegroeid tot een standaardtechniek. Internationale consortia bouwen aan referentieatlassen van organen en tumoren, waarvoor ze vele miljoenen cellen karakteriseren. Single cell-diagnostiek komt zo geleidelijk binnen bereik.

Snel van sample naar analyse  Premium

donderdag 11 maart 2021

Het microbiologische Eurofins-lab in Heerenveen is zo ingericht dat een zo optimaal mogelijke sample-flow ontstaat. Dankzij automatisering en gestroomlijnde routes zijn de doorlooptijden flink verkort. ‘We kunnen binnen 24 uur Listeria en Salmonella aantonen.’

Sensoren redden levens  Premium

woensdag 10 maart 2021

Hoe voorkom je ziektes en overlijden door blootstelling aan gevaarlijks stoffen en situaties op het werk? Door continu te meten in plaats van een paar keer per jaar. TNO ontwikkelde hiervoor realtimemonitoring met sensoren.

Diagnostiek geautomatiseerd  Premium

woensdag 10 maart 2021

De STRIP-1-robot en slimme logistiek krikken het aantal coronatests op tot recordhoogte. Hierdoor kunnen laboranten weer tijd krijgen voor reguliere diagnostiek.

Bodem als bioreactor

woensdag 3 maart 2021

Hoe zet je bacteriën in om sterk verontreinigde grond te saneren? Op het voormalige Chemie-Pack-terrein combineert Heijmans hiervoor uiteenlopende technieken.