Achtergrond

Op zoek naar die ene hit

dinsdag 15 september 2020

De zoektocht naar een chemische rem op de aanmaak van lichaamseigen marihuana levert nieuwe inzichten over onze hersenen. En over het gat tussen academisch resultaat en industriële praktijk.

Hologram verraadt celtoestand  Premium

maandag 14 september 2020

Wageningse biotechnologen zetten holografische microscopie in om hun celculturen te monitoren. Zo kunnen ze tot wel zeventig parameters realtime volgen en analyseren.

Pilot plant voor iedereen  Premium

maandag 14 september 2020

Het Institute for Science and Technology, gevestigd op de Limburgse Brightlands Chemelot Campus, biedt toegang tot een pilot plant waarmee je vrijwel alle industriële chemische processen kunt opschalen.

Kolom naar eigen smaak

vrijdag 11 september 2020

Een chromatografiekolom printen in 3D die je volledig naar je eigen wensen kunt aanpassen. Een Amsterdamse onderzoeksgroep zette een belangrijke stap in die richting.

Blaastest voor corona komt eraan

vrijdag 11 september 2020

Europa maakt zich op voor een mogelijke nieuwe golf aan coronabesmettingen en dus is testen belangrijker dan ooit. De ademtest kan daarbij een makkelijker en sneller alternatief bieden voor de ‘gouden standaard’, de PCR-test.

Camera klaar? Actie!

vrijdag 11 september 2020

Onderzoekers uit Brussel en Zwitserland ontwierpen een techniek om individuele gistcellen op film te zetten en zo hun bewegingen te kunnen analyseren. ‘Je kunt veel sneller bepalen of een antischimmelmiddel werkt.’

Kwantumcomputer speelt voor molecuul

vrijdag 4 september 2020

Met kwantumbits kun je het gedrag van elektronen in een molecuul pas echt doorgronden. Vandaar dat Shell stevig investeert in chemische toepassingen van kwantumcomputers. Ook al is praktische uitvoerbaarheid nog ver weg.

Molecuultheorie 400 jaar oud

dinsdag 1 september 2020

De meest alledaagse begrippen hebben een geschiedenis: iemand bedacht, op zeker moment, dat er iets ontbrak in ons begrippenapparaat en voerde een nieuw concept in. Zo’n iemand was Isaac Beeckman.

PFAS als wake-upcall

maandag 24 augustus 2020

Nu ruim een jaar is het PFAS-onderzoek bij RIVM in volle gang. Met onderzoeker Arjen Wintersen blikken we terug op de gang van zaken en tevens praat hij ons bij over de recente bevindingen.

‘Het komt altijd neer op kostprijs’  Premium

dinsdag 4 augustus 2020

Chemisch gezien zijn zeldzame aarden en andere schaarse metalen steeds beter te recyclen. Maar voor commerciële toepassing van zulke processen moet de nood hoger zijn, merkt Koen Binnemans.