Achtergrond

In Vlaanderen komt alles samen

donderdag 3 december 2020

Mocht het coronavaccin van Pfizer en BioNTech inderdaad binnenkort in België en Nederland worden toegediend, dan komt dat uit de Pfizer-fabriek in het Belgische Puurs. Hoe gaat het er daar aan toe?

Chemisch dagboek: hoofdhaar in beeld

donderdag 3 december 2020

Het lukt Hair Diagnostix als eerste om met microscopische kristallen het chemische dagboek van het haar in kaart te brengen. De nieuwe techniek heeft allerlei potentiële toepassingen.

ITER: chemie uitgeschakeld

donderdag 3 december 2020

Hoe zet je kernfusie-energie om in elektriciteit, als het plasma zo heet is dat het elk denkbaar materiaal doet verdampen? ‘In een kernfusiereactor wil je geen chemie, maar er is één cruciale uitzondering.’

Virusremmer gezocht

maandag 9 november 2020

Virusremmers ontwikkelen is een proces van de lange adem. Wat maakt ze van belang en hoe werken ze op moleculair niveau? ‘Er zijn al 1,5 miljoen moleculen getest op de replicatie van SARS-CoV-2.’

Goed gedrag komt niet vanzelf

woensdag 4 november 2020

De National Survey on Research Integrity wil in kaart brengen wat kwalitatief goede wetenschap in de weg staat, variërend van hoge werkdruk tot slodderwetenschap.

Drones hebben nog een weg te gaan  Premium

dinsdag 27 oktober 2020

In grootschalige chemische installaties zijn drones heel handig om lastig bereik­bare plekken te inspecteren. Maar aan het gebruik zitten de nodige haken en ogen, met name uit het oogpunt van veiligheid.

Door de lucht

woensdag 21 oktober 2020

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.