Achtergrond

Met zachte hand

woensdag 11 maart 2020

Robots van zacht materiaal zijn veilig voor mens én voorwerp. Helaas lopen ze gauw schade op. In een Europees project komen materiaaldeskundigen samen om de zelfhelende eigenschappen van diverse polymeren te evalueren én in te zetten.

De kracht van verzamelen

maandag 9 maart 2020

Urine, hersenvocht, bloed. Er ligt van alles opgeslagen in Nederlandse biobanken. Dat verzamelen kost veel tijd en geld. Is het dat waard? Wat levert het op?

Origami met biomoleculen

maandag 9 maart 2020

Het relatief jonge veld van DNA-origami en de daaruit voortgekomen RNA- en eiwitorigami is in de afgelopen tijd veranderd van slechts esthetisch tot een labtechnologische tool.

De zee omploegen voor verf en diesel  Premium

donderdag 5 maart 2020

Wieren en microalgen groeien snel en ze bevatten interessante koolhydraten, vetzuren en eiwitten. Onderzoekers krijgen kweek en bioraffinage steeds beter in de vingers. Experts verwachten de eerste rendabele toepassingen in fijnchemie en aquacultuur.

De wereld houdt de adem in

woensdag 26 februari 2020

De kans is groot dat het nieuwe coronavirus 2019-nCoV inderdaad een pandemie gaat veroorzaken. Daarmee is niet gezegd dat de situatie ernstig zal worden, al kan ook een mild virus voor flinke maatschappelijke ontwrichting zorgen.

Kankermedicijn uit anilines

woensdag 12 februari 2020

De circulaire chemische industrie moet draaien op niet-eetbare biomassa. De Universiteit Antwerpen laat zien hoe je – op groene wijze – anilines maakt uit hout voor bijvoorbeeld het kankermedicijn Gefitinib.

Met kleine stapjes vooruit  Premium

maandag 10 februari 2020

Door de talloze varianten kunststoffen en hoge recyclingskosten blijft de circulaire productie van kunststoffen een grote uitdaging. Toch slagen enkele bedrijven erin om plastic afval een hoogwaardig nieuw leven te geven.

Agenda