Achtergrond

Draden trekken voor weefselherstel

vrijdag 7 februari 2020

Met elektrospinning kun je poreuze materialen ontwerpen die lichaamscellen doen denken aan de eiwitmatrix in onze weefsels. Wie de receptuur goed kiest, kan zo implantaten maken die het lichaam aanzetten tot herstel zonder littekens.

Orgaanorigami

maandag 3 februari 2020

Als je een orgaan wil kweken in het lab, moet je ver­schillende technische hindernissen nemen. 4D-printing, waarbij je een platte laag cellen opvouwt in de goede 3D-vorm, kan wel eens de sleutel zijn.

Klein van stuk, grote impact: micro-eiwitten  Premium

donderdag 23 januari 2020

Hoewel we bij eiwitten meestal denken aan enorme structuren, blijkt er ook een (letterlijk) kleine klasse te bestaan: micro-eiwitten. Deze peptides krijgen steeds meer aandacht. Wat zijn het en wat kun je ermee?

Op weg naar een ‘chirale’ toolbox  Premium

vrijdag 10 januari 2020

De bepaling van de stereochemie van moleculen met meerdere chirale centra is nu nog erg omslachtig. Een onderzoeksproject moet de ‘klantvriendelijkheid’ van de VCD-technologie gaan verbeteren.

Hormonale chaos door chemicaliën

donderdag 19 december 2019

Hormoonverstorende chemicaliën uit plastic flesjes, op make-up en zelfs in voedsel kunnen zorgen voor onvruchtbaarheid, kanker en overgewicht. Helaas werkt de wetgeving van deze stoffen momenteel niet erg mee.

PFAS-onderzoek loopt door

maandag 16 december 2019

Het Nederlandse kabinet paste in november de PFAS-norm aan op basis van ‘tijdelijke’ meetresultaten. Het RIVM bouwt aan een definitief beeld. Maar kunnen we lage concentraties van deze stoffen wel betrouwbaar meten?