Achtergrond

Microbiomen in de kluis

woensdag 20 januari 2021

De opkomst van microbioomonderzoek, zowel in de medische sector als in de voedselketen, vraagt om goede opslag in biobanken. Het Europese project MicrobiomeSupport werkt aan de standaarden.

Op het grensvlak van twee fases

dinsdag 19 januari 2021

Het gebied tussen twee macromoleculaire fases was tot nu toe lastig in kaart te brengen. Röntgen­metingen veranderen dat. In de toekomst zou het gezondere voedingsproducten kunnen opleveren.

Isotopen maken de bom

donderdag 3 december 2020

Kan een illegaal explosief zijn gemaakt van een bepaalde partij in beslag genomen grondstoffen? Met massaspectrometrie probeert Karlijn Bezemer dat te achterhalen.

Pleisters plakken tegen corona

donderdag 3 december 2020

Met volle ziekenhuizen is elke innovatie die de zorg ontlast welkom. Zo zijn er slimme pleisters in ontwikkeling om coronapatiënten thuis te kunnen monitoren.

In Vlaanderen komt alles samen

donderdag 3 december 2020

Mocht het coronavaccin van Pfizer en BioNTech inderdaad binnenkort in België en Nederland worden toegediend, dan komt dat uit de Pfizer-fabriek in het Belgische Puurs. Hoe gaat het er daar aan toe?

Chemisch dagboek: hoofdhaar in beeld

donderdag 3 december 2020

Het lukt Hair Diagnostix als eerste om met microscopische kristallen het chemische dagboek van het haar in kaart te brengen. De nieuwe techniek heeft allerlei potentiële toepassingen.