Interviews

‘Richt je op maatschappelijke uitdagingen’  Premium

vrijdag 7 juni 2019

Binnenkort stopt Rob van Leen als innovatie-aanjager bij DSM. Mede dankzij hem koos het concern voor duurzaamheid en langetermijndenken. ‘Uiteindelijk wordt alles geleid door economische prikkels. Als mensen ergens geld mee kunnen verdienen, dan gaat het werken.’

'Als financiering goed is geregeld, houd je tijd over'  Premium

vrijdag 10 mei 2019

Chemisch technoloog Maaike Kroon verblijft inmiddels ruim drie jaar in Abu Dhabi. Ze vertelt over de verhuizing, de opzet van nieuwe labs en onderwijs, en haar onderzoek aan scheidingsmethodes met deep eutectic solvents. ‘Het maakt niet uit of je scheidingstechnologie toepast op het ene of het andere vraagstuk.’

Elke vijf jaar iets anders doen  Premium

donderdag 11 april 2019

Of hij nu met katalyse of CO2-adsorptie bezig is, Chris Jones zoekt graag buiten de grenzen van subdisciplines naar kennis die hij ergens anders kan hergebruiken. ‘Chemie van synthetische materialen is de rode draad. Van de toepassing hangt af hoe je ze optimaliseert.’

‘We maken single-cell-momentopnames’  Premium

dinsdag 12 maart 2019

Het lijkt sciencefiction, maar de analyse van individuele cellen is inmiddels routine geworden. Met de juiste technieken kan Alexander van Oudenaarden heel veel vertellen over de onvermoede diversiteit in gezonde weefsels en tumoren.

‘Het hoeft maar één keer fout te gaan’  Premium

donderdag 14 februari 2019

Zien waar het beter kan, dat is de drive van bioinformaticus Peter-Bram ’t Hoen. Hij zoekt naar moleculaire markers voor ziektes en medicijnafbraak, brengt orde in grote datasets en maakt zich sterk voor betere data-uitwisseling in de zorg. ‘Verschillende domeinen met elkaar verbinden boeit mij mateloos.’

'Ik ben de spin in het web'

woensdag 23 januari 2019

Tanja Weil maakt supramoleculaire materialen op basis van humane peptides. Haar multidisciplinaire benadering volgt uit het onderzoek. ‘Je begint met een afgebakende, kleine vraag en dan blijken je vindingen een veel bredere relevantie te hebben.’

‘Iets maken wat er nog niet was’  Premium

vrijdag 7 december 2018

Soms wil je iets afstoten, soms wil je het juist vastleggen. KNCV Gouden Medaille-winnaar Pascal Jonkheijm bestudeert de chemie tussen biologische materialen en synthetische oppervlakken. ‘Daar zit een flinke component chemische synthese in.’

‘We zijn een perfect fit’

vrijdag 7 december 2018

Het Duitse farma- en voedseltechbedrijf Bayer nam een risico door dit jaar het veel bekritiseerde Monsanto over te nemen. ‘We gaan een aantal dingen heel anders aanpakken’, belooft topman Axel Steiger.

‘Er gebeuren echt geen gekke dingen’  Premium