Interviews

‘We maken single-cell-momentopnames’  Premium

dinsdag 12 maart 2019

Het lijkt sciencefiction, maar de analyse van individuele cellen is inmiddels routine geworden. Met de juiste technieken kan Alexander van Oudenaarden heel veel vertellen over de onvermoede diversiteit in gezonde weefsels en tumoren.

‘Het hoeft maar één keer fout te gaan’  Premium

donderdag 14 februari 2019

Zien waar het beter kan, dat is de drive van bioinformaticus Peter-Bram ’t Hoen. Hij zoekt naar moleculaire markers voor ziektes en medicijnafbraak, brengt orde in grote datasets en maakt zich sterk voor betere data-uitwisseling in de zorg. ‘Verschillende domeinen met elkaar verbinden boeit mij mateloos.’

'Ik ben de spin in het web'

woensdag 23 januari 2019

Tanja Weil maakt supramoleculaire materialen op basis van humane peptides. Haar multidisciplinaire benadering volgt uit het onderzoek. ‘Je begint met een afgebakende, kleine vraag en dan blijken je vindingen een veel bredere relevantie te hebben.’

‘Iets maken wat er nog niet was’  Premium

vrijdag 7 december 2018

Soms wil je iets afstoten, soms wil je het juist vastleggen. KNCV Gouden Medaille-winnaar Pascal Jonkheijm bestudeert de chemie tussen biologische materialen en synthetische oppervlakken. ‘Daar zit een flinke component chemische synthese in.’

‘We zijn een perfect fit’

vrijdag 7 december 2018

Het Duitse farma- en voedseltechbedrijf Bayer nam een risico door dit jaar het veel bekritiseerde Monsanto over te nemen. ‘We gaan een aantal dingen heel anders aanpakken’, belooft topman Axel Steiger.

‘Er gebeuren echt geen gekke dingen’  Premium

vrijdag 9 november 2018

John van der Oost ontving in september de Spinozapremie voor zijn baanbrekende werk op het CRISPR-Cas-vlak. Ondertussen werkt hij aan een nog beter alternatief. ‘De Europese beslissing frustreert allerlei prachtige innovaties in de voedselsector.’

‘Naar rankings moet je niet kijken’  Premium

vrijdag 9 november 2018

Eigenwijsheid is volgens Javier Pérez-Ramírez de sleutel tot weten­schappelijk succes. ‘Geloof in een uitdagend onderwerp en draag bij aan gebieden waarnaar nog niemand anders heeft gekeken.’

‘Wetenschap is nooit af’

vrijdag 12 oktober 2018

Dit jaar ontving Anna Akhmanova een Spinozapremie van € 2,5 miljoen voor haar werk aan microtubuli, uit eiwitten opgebouwde structuren die vorm geven aan levende cellen. En ze is ook bezig met hervorming van het publicatiecircus. ‘Als niemand meer iets naar Nature stuurt, dan is Nature dood.’

‘Ik zit liever op 5 kg waterstof’

vrijdag 21 september 2018

Rijden elektrische auto’s in de toekomst op waterstof of accu’s? Allebei, verwacht hoogleraar elektrochemie Hubert Gasteiger. Mits het platinagehalte van brandstofcellen nogmaals met een factor drie omlaag kan.

Agenda