Interviews

Lucy Shapiro: eigenwijs en volhardend  Premium

maandag 27 november 2017

Ze heeft de moleculaire biologie zien ontstaan, en nog altijd besteedt Lucy Shapiro driekwart van haar tijd aan onderzoek naar de celcyclus en celdifferentiatie. Een gesprek over de bacterie Caulobacter, doorzettingsvermogen, goed mentorschap en start-ups.

Nathalie Katsonis (UT): Anders denken over materialen  Premium

maandag 23 oktober 2017

En de KNCV Gouden Medaille 2017 gaat naar: Nathalie Katsonis van de UT. C2W praat met deze bevlogen onderzoeker over wat haar drijft binnen en buiten haar fundamentele onderzoek. ‘Ik spreek liever in termen van impact. Vandaaruit ontstaan praktische toepassingen.’

‘Nederland kan de leiding nemen’  Premium

maandag 9 oktober 2017

In de VS ontwikkelde Geert-Jan Boons zich in een kwart eeuw tot internationaal expert op het gebied van glycanen, complexe koolhydraten. In Utrecht wil hij die fundamentele chemiekennis helpen vertalen in antwoorden op grote biologische vragen.

Enzymen nieuwe kansen geven

maandag 25 september 2017

Komt de natuur nieuwe chemische stoffen tegen, dan past ze enzymen aan om daarvan te profiteren. Frances Arnold helpt de natuur een handje, met industriële behoeftes in het achterhoofd. ‘Ik maak graag dingen die meteen doorgaan naar mensen die er iets aan hebben.’

Kirsten Steinbusch: 'Ondernemen is rewarding'  Premium

maandag 21 augustus 2017

Kirsten Steinbusch leidt inmiddels haar tweede start-up, genaamd DAB. Ze geniet ervan samen met haar team naar een doel te werken en ook van de vrijheid die ondernemen met zich meebrengt. ‘De vraag is of een idee gaat vliegen of niet.’

‘Ik heb de tropen in mijn bloed’  Premium

maandag 17 juli 2017

De ambitieuze arts-microbioloog Heiman Wertheim doet er alles aan om zijn passie achterna te gaan: patiënten met bacteriële infectieziektes genezen. Voor de ziekenhuiszorg en researchlaboratoria heeft hij grootse plannen in petto. ‘We moeten af van de status quo’.

Agenda