Interviews

‘Nederland kan de leiding nemen’  Premium

maandag 9 oktober 2017

In de VS ontwikkelde Geert-Jan Boons zich in een kwart eeuw tot internationaal expert op het gebied van glycanen, complexe koolhydraten. In Utrecht wil hij die fundamentele chemiekennis helpen vertalen in antwoorden op grote biologische vragen.

Enzymen nieuwe kansen geven

maandag 25 september 2017

Komt de natuur nieuwe chemische stoffen tegen, dan past ze enzymen aan om daarvan te profiteren. Frances Arnold helpt de natuur een handje, met industriële behoeftes in het achterhoofd. ‘Ik maak graag dingen die meteen doorgaan naar mensen die er iets aan hebben.’

Kirsten Steinbusch: 'Ondernemen is rewarding'  Premium

maandag 21 augustus 2017

Kirsten Steinbusch leidt inmiddels haar tweede start-up, genaamd DAB. Ze geniet ervan samen met haar team naar een doel te werken en ook van de vrijheid die ondernemen met zich meebrengt. ‘De vraag is of een idee gaat vliegen of niet.’

‘Ik heb de tropen in mijn bloed’  Premium

maandag 17 juli 2017

De ambitieuze arts-microbioloog Heiman Wertheim doet er alles aan om zijn passie achterna te gaan: patiënten met bacteriële infectieziektes genezen. Voor de ziekenhuiszorg en researchlaboratoria heeft hij grootse plannen in petto. ‘We moeten af van de status quo’.

‘Nog altijd sterven de patiënten’  Premium

maandag 19 juni 2017

Kinderarts Jan Smeitink van het Radboudumc wijdt zich al decennia aan het onderzoek en de behandeling van mitochondriële ziektes. Met zijn bedrijf Khondrion probeert hij de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.

‘Integratie dwingt tot samenwerken’  Premium