Interviews

Hans Keuken (PDC): ‘Het kan nog een tandje beter’

maandag 11 december 2017

‘Welke reactor past bij mijn chemie?’ Met antwoorden op zulke vragen verdient Hans Keuken al dertig jaar zijn brood. Wat hem betreft moet je de petrochemie niet weg­jagen, maar stimuleren om haar CO2-emissies verder te verminderen. ‘Als je er je technologische schouders onder zet, is er best wat van te bakken.’

Lucy Shapiro: eigenwijs en volhardend  Premium

maandag 27 november 2017

Ze heeft de moleculaire biologie zien ontstaan, en nog altijd besteedt Lucy Shapiro driekwart van haar tijd aan onderzoek naar de celcyclus en celdifferentiatie. Een gesprek over de bacterie Caulobacter, doorzettingsvermogen, goed mentorschap en start-ups.

Nathalie Katsonis (UT): Anders denken over materialen  Premium

maandag 23 oktober 2017

En de KNCV Gouden Medaille 2017 gaat naar: Nathalie Katsonis van de UT. C2W praat met deze bevlogen onderzoeker over wat haar drijft binnen en buiten haar fundamentele onderzoek. ‘Ik spreek liever in termen van impact. Vandaaruit ontstaan praktische toepassingen.’

‘Nederland kan de leiding nemen’  Premium

maandag 9 oktober 2017

In de VS ontwikkelde Geert-Jan Boons zich in een kwart eeuw tot internationaal expert op het gebied van glycanen, complexe koolhydraten. In Utrecht wil hij die fundamentele chemiekennis helpen vertalen in antwoorden op grote biologische vragen.

Enzymen nieuwe kansen geven