Interviews

‘Ieder project moet uniek zijn’  Premium

maandag 6 juni 2016

Chemici kunnen nog heel veel ontdekken als ze hun fixatie op het evenwicht loslaten, meent materiaalwetenschapper Joanna Aizenberg. ‘Juist in dynamische systemen gebeuren de meest interessante dingen.’

Curiosity driven chromatography  Premium

maandag 6 juni 2016

Gert Desmet raakte verliefd op de chromatografie. Sinds zijn studie vertoeft de hoogleraar aan de Vrij Universiteit Brussel, waar hij leerde dingen met een twist te bekijken. Dat leverde al diverse nieuwe chromatografische concepten op. ‘Ik ben een rusteloze geest die het nodig heeft steeds nieuwe dingen te beheersen.’

Raket naar de bollenvelden  Premium

maandag 23 mei 2016

Wereldwijd kijkt bijna niemand op moleculair niveau naar tulpen. Voor de Wageningse hoogleraar Richard Immink is dat een buitenkansje. ‘Je kunt de tijd nemen, want je wordt niet snel gescoopt.’

‘Je moet het spul wel kunnen maken’  Premium

maandag 9 mei 2016

Binnen de polymeerchemie geldt Krzysztof Matyjaszewski als belangrijke kanshebber op een Nobelprijs. De komende jaren spijkert hij de 3TU-federatie van technische universiteiten bij. ‘Zonder fundamenteel werk kun je nooit grote stappen vooruit zetten.’

‘Onderzoek is het leukste aan chemie’  Premium

dinsdag 29 maart 2016

Binnen de materiaalwetenschappen is Kees Hummelen een van ’s werelds meest geciteerde onderzoekers. Met als voornaamste specialiteit ‘plastic’ zonnecellen en buckyballs. ‘Nanotechnologie? Het zijn toch gewoon moleculen?’

Veroudering op zijn kop

dinsdag 22 maart 2016

DNA-schade leidt tot veroudering en vormt zelfs de basis voor alzheimer, stelt Jan Hoeijmakers. De Rotterdamse hoogleraar moet echter hard vechten om zijn bevinding geaccepteerd te krijgen. ‘Niemand denkt aan veroudering en dat is vreemd.’

Een chromosoom om biologie van te leren

dinsdag 10 juni 2014

Nog twee jaar, dan hoopt Jef Boeke een gistcel klaar te hebben met een synthetisch genoom. Ontdaan van franje, geoptimaliseerd voor laboratoriumgebruik en in meerdere opzichten leerzaam: ‘Er werken honderden studenten aan en ze vinden het geweldig.’

Richting geven aan moleculaire wetenschap

vrijdag 30 november 2012

Nobelprijswinnaar Ben Feringa gooit internationaal al jaren hoge ogen met zijn moleculaire motor. En ook de Nederlandse moleculaire wetenschap als geheel kan rekenen op de steun van de bevlogen chemicus. ‘We hebben een goede basis, nog wel’, waarschuwde hij eind 2012 in een interview met C2W.