Interviews

‘Je moet het spul wel kunnen maken’  Premium

maandag 9 mei 2016

Binnen de polymeerchemie geldt Krzysztof Matyjaszewski als belangrijke kanshebber op een Nobelprijs. De komende jaren spijkert hij de 3TU-federatie van technische universiteiten bij. ‘Zonder fundamenteel werk kun je nooit grote stappen vooruit zetten.’

‘Onderzoek is het leukste aan chemie’  Premium

dinsdag 29 maart 2016

Binnen de materiaalwetenschappen is Kees Hummelen een van ’s werelds meest geciteerde onderzoekers. Met als voornaamste specialiteit ‘plastic’ zonnecellen en buckyballs. ‘Nanotechnologie? Het zijn toch gewoon moleculen?’

Veroudering op zijn kop

dinsdag 22 maart 2016

DNA-schade leidt tot veroudering en vormt zelfs de basis voor alzheimer, stelt Jan Hoeijmakers. De Rotterdamse hoogleraar moet echter hard vechten om zijn bevinding geaccepteerd te krijgen. ‘Niemand denkt aan veroudering en dat is vreemd.’

Een chromosoom om biologie van te leren

dinsdag 10 juni 2014

Nog twee jaar, dan hoopt Jef Boeke een gistcel klaar te hebben met een synthetisch genoom. Ontdaan van franje, geoptimaliseerd voor laboratoriumgebruik en in meerdere opzichten leerzaam: ‘Er werken honderden studenten aan en ze vinden het geweldig.’

Richting geven aan moleculaire wetenschap

vrijdag 30 november 2012

Nobelprijswinnaar Ben Feringa gooit internationaal al jaren hoge ogen met zijn moleculaire motor. En ook de Nederlandse moleculaire wetenschap als geheel kan rekenen op de steun van de bevlogen chemicus. ‘We hebben een goede basis, nog wel’, waarschuwde hij eind 2012 in een interview met C2W.

Agenda