Media

Een monumentale taak

donderdag 3 juni 2021

Voor iedereen die graag populair-wetenschappelijke boeken leest, is The Best American Science and Nature Writing een feestje.

Diversiteit in breinen

woensdag 10 maart 2021

Het boek Het vrouwenbrein leert je hoezeer mannen- en vrouwen­hersenen van elkaar verschillen en hoe vrouwen compenseren voor hun gebrek aan hardware.

‘Ras’ is een sociaal construct

donderdag 28 januari 2021

Racisme is hardnekkig en sijpelt verraderlijk binnen in de alledaagsheid van ons bestaan, schrijft Angela Saini in haar prachtige, onthutsende boek Superior – The Return of Race Science.

Zenuwslopende chemie

dinsdag 19 januari 2021

Het boek Toxic beschrijft de ontwikkeling van chemische wapens, en toont hoe de westerse wereld decennialang in het geheim voortbouwde op dodelijke innovaties uit nazi-Duitsland.

Warmpjes binnen en buiten

maandag 30 november 2020

Het is weer de tijd van het jaar dat de redactie een greep doet uit het grote assortiment life sciences- en chemie­gadgets die je, speciaal voor in pandemietijd, online kunt bestellen.

Meer Lucy dan Gaga

donderdag 29 oktober 2020

Tijdens het overgrote deel van de menselijke geschiedenis renden we over de Afrikaanse savannes. Die achtergrond beïnvloedt ons gedrag tot op de dag van vandaag, schrijft Mark van Vugt in Lucy, Darwin & Lady Gaga.

Natúúrlijk eten

dinsdag 6 oktober 2020

Wat zijn anno 2020 de technologische snufjes om maaltijden dier- en planeet­vriendelijker te maken? En staan we wel open voor een insect of vleesvervanger op ons bord? Kweekvlees, fake vlees & pizza’s uit de printer duikt erin.