Op 1 juli verhuist Nathaniel Martin naar de Universiteit Leiden. De kersverse hoogleraar biologische chemie hoopt daar nieuwe antibiotica te ontwikkelen en veel nieuwe kennis op te doen.

‘Ik zocht eigenlijk geen nieuwe baan, maar kreeg een interessant aanbod’, vertelt Nathaniel Martin, sinds 1 maart hoogleraar biologische chemie aan de Universiteit Leiden. Martin, oorspronkelijk uit Cana­da, werkte jarenlang aan de Universiteit Utrecht. Daar ontwierp hij onder meer nieuwe antibiotica die zich richten op doelwitten waarop huidige antibiotica nog niet aangrijpen, zoals nieuw ontdekte processen in de celwand van bacteriën. Met de verhuizing hoopt de kersverse hoogleraar zijn onderzoek een impuls te geven. ‘Het Leidse Instituut voor Biologie wil hét antibiotica-instituut van Nederland worden, en uiteindelijk zelfs het beste van Europa. Ik hoop dat we samen veel kunnen bereiken.’