Artikelen

Door de lucht

woensdag 21 oktober 2020

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.

Jonge scientists in de prijzen

woensdag 21 oktober 2020

De Heineken Young Scientist Awards gaan iedere twee jaar naar veelbelovende jonge wetenschappers in verschillende velden. Freddy Rabouw en Meta Roestenberg wonnen respectievelijk in de natural sciences- en medical/biomedical sciences-categorie en kregen elk € 10.000. Wat drijft hen?

Neus kiest de beste geur

woensdag 21 oktober 2020

Koop een fles frisdrank of vruchtensap in de super­markt en de kans is groot dat er smaakvolle terpenen van Isobionics uit Geleen in zitten. Het bedrijf ontwikkelde een natuurlijk fermentatieproces dat de geur- en smaakstoffen uit de natuur produceert.

‘Je bent wat je zojuist at’  Premium

vrijdag 9 oktober 2020

De wetenschap brengt met stabiele isotopen, gaschromatografie en scanners het sportlijf in beeld, plus het effect van nieuwe supplementen en dieetregimes. Meer keus dan de spreekwoordelijke boterham met pindakaas dus.

3D-printen met bio-inkt

vrijdag 9 oktober 2020

Uit de 3D-printers van de toekomst rollen behalve organoïden, ook weefsels en organen. Het Belgische spin-off-project Xpect-INX levert bio-inkten met nieuwe technologieën om cellen in een gewenste vorm te printen.

Puike pellets

donderdag 8 oktober 2020

Hoe verwerk je uiteenlopende biomassarestanten tot stevige hapklare brokken voor de veeteelt? Wagenings onderzoek moet dat voorspelbaar maken.

Oeroud celkompas ontdekt

woensdag 7 oktober 2020

Voor een gezonde celdeling dienen cellen hun boven- of onderkant te herkennen. De eiwitten die bijdragen aan die zogeheten polariteit blijken vrijwel identiek in planten en dieren. ‘Als het flink misgaat, wordt een embryo niet eens geboren.’

Natúúrlijk eten

dinsdag 6 oktober 2020

Wat zijn anno 2020 de technologische snufjes om maaltijden dier- en planeet­vriendelijker te maken? En staan we wel open voor een insect of vleesvervanger op ons bord? Kweekvlees, fake vlees & pizza’s uit de printer duikt erin.

Crisis of stijgende kansen?

dinsdag 6 oktober 2020

Heeft de coronacrisis effect (gehad) op net afgestudeerde studenten in hun zoektocht naar werk? Uit een niet-statistisch verant­woorde steekproef onder het veld blijkt dat studenten doorgaans nog steeds prima een baan vinden.

Agenda