Artikelen

Synthetisch leven in de maak  Premium

donderdag 1 oktober 2020

De systeemchemie ontwikkelt zich hard. Zelf-replicerende moleculen doen aan katalyse, uit-evenwichtsreacties zijn aan elkaar te koppelen in één systeem en coacervaten kunnen vanzelf groeien. Dat belooft alvast veel.

Snel een veilig vaccin

woensdag 30 september 2020

In razend tempo loodsen farmaceuten en wetenschappers verschillende coronavaccins door de toelatings­trajecten. ‘Het gaat in de media steeds over veiligheidsrisico’s, maar tot nu toe zijn er vooral grote financiële risico’s genomen.’

Ontdekkingstocht naar moleculaire schoonheid  Premium

dinsdag 29 september 2020

Synthetische cellen met kunstmatige organellen, een bedrijfsmindset in de aca­demische wereld: Jan van Hest weet met zijn onderzoek harten sneller te doen kloppen. Zó snel dat hij de Spinozapremie won. ‘Optimistisch gezien zitten we op twintig procent van een levende cel.’

Interview: 'Neem de tijd om te denken'  Premium

vrijdag 18 september 2020

Lorenzo Albertazzi pleit voor meer aandacht voor het formuleren van goede vragen. En hij wil geavanceerde microscopie routine maken voor chemici. ‘Om beter te begrijpen hoe materialen in elkaar zitten en hoe ze werken.’

Kies je strijd: vijf grote uitdagingen

donderdag 17 september 2020

Grote ontdekkingen in de chemie en life sciences gaven mede vorm aan de wereld zoals wij die nu kennen. De toekomst vraagt om nieuwe doorbraken. Ofschoon per definitie arbitrair, selecteerden wij met hulp van de lezers de vijf grootste uitdagingen voor ons kennisgebied.

FAIR-data op de rails

dinsdag 15 september 2020

Midden in de COVID-19-pandemie komt de uitwisseling van onderzoeks-data eindelijk in een stroomversnelling, stelt biosemanticus Barend Mons opgelucht vast. ‘Bij een tweede golf kunnen we wellicht meer levens redden.’

Hoe hechter, hoe beter  Premium

dinsdag 15 september 2020

Slijtage van de bladgouden bekleding van de Schwedagonpagode zorgt voor hoofdbrekens in Myanmar. Lise Vermeersch onderzoekt of chemische en materiaalkundige inzichten uit de elektronica-industrie kunnen helpen met duurzame restauratie.

Op zoek naar die ene hit

dinsdag 15 september 2020

De zoektocht naar een chemische rem op de aanmaak van lichaamseigen marihuana levert nieuwe inzichten over onze hersenen. En over het gat tussen academisch resultaat en industriële praktijk.

Hologram verraadt celtoestand  Premium

maandag 14 september 2020

Wageningse biotechnologen zetten holografische microscopie in om hun celculturen te monitoren. Zo kunnen ze tot wel zeventig parameters realtime volgen en analyseren.

Agenda