Interviews

Curiosity driven chromatography Premium

© Puck Moll

Gert Desmet raakte verliefd op de chromatografie. Sinds zijn studie vertoeft de hoogleraar aan de Vrij Universiteit Brussel, waar hij leerde dingen met een twist te bekijken. Dat leverde al diverse nieuwe chromatografische concepten op. ‘Ik ben een rusteloze geest die het nodig heeft steeds nieuwe dingen te beheersen.’

‘Onderzoek is het leukste aan chemie’ Premium

Binnen de materiaalwetenschappen is Kees Hummelen een van ’s werelds meest geciteerde onderzoekers. Met als voornaamste specialiteit ‘plastic’ zonnecellen en buckyballs. ‘Nanotechnologie? Het zijn toch gewoon moleculen?’

Veroudering op zijn kop

DNA-schade leidt tot veroudering en vormt zelfs de basis voor alzheimer, stelt Jan Hoeijmakers. De Rotterdamse hoogleraar moet echter hard vechten om zijn bevinding geaccepteerd te krijgen. ‘Niemand denkt aan veroudering en dat is vreemd.’

Richting geven aan moleculaire wetenschap

Nobelprijswinnaar Ben Feringa gooit internationaal al jaren hoge ogen met zijn moleculaire motor. En ook de Nederlandse moleculaire wetenschap als geheel kan rekenen op de steun van de bevlogen chemicus. ‘We hebben een goede basis, nog wel’, waarschuwde hij eind 2012 in een interview met C2W.