Nieuws

Alzheimer kan het vergeten

Arjen Dijkgraaf | donderdag 12 februari 2009

Vlamingen vinden mogelijk aangrijpingspunt voor medicijn

De vorming van amyloide-bèta-ophopingen in de hersenen wordt bevorderd door het eiwit GPR3, en een stof die dit eiwit blokkeert zou dus een geneesmiddel tegen de ziekte van Alzheimer kunnen zijn. Dat melden onderzoekers van het Vlaamse instituut voor biotechnologie VIB, de K.U.Leuven en biotechbedrijf Galapagos vandaag in Science.

De onderzoekers blijken al heel lang bezig te zijn geweest met dit eiwit. In de VS heeft Galapagos al in 2005 octrooi aangevraagd (US7429459) op een methode om potentiële alzheimermedicatie te screenen aan de hand van de expressie van GPR3. Het eiwit was toen opgespoord met Galapagos’ eigen high-throughput-genomicstechnieken.

Dat de relatie tussen amyloïde bèta en GPR3 zo innig is dat je door inhibitie van dat laatste eiwit de progressie van alzheimer kunt remmen, is kennelijk pas later ontdekt. Maar de onderzoekers onder leiding van prof. Bart De Strooper kunnen nu melden dat het zowel in vitro als in muizen werkt.

Galapagos had eigenlijk drie jaar geleden besloten dat het alzheimer-onderzoek niet meer tot de kerntaken behoorde. Het bedrijf is ongetwijfeld blij dat de samenwerking met De Strooper toen niet helemaal is gestopt, maar alleen op een laag pitje is gezet. Voor de verdere zoektocht naar medicijnen tegen GPR3 wordt naar partners binnen de farmaceutische industrie gezocht.

bron: VIB, Galapagos