Nieuws

Aminozuren in de ruimte?

Arjen Dijkgraaf |

Glycine-precursor ontdekt in hart van Melkweg

Een galactische gaswolk in het sterrenbeeld Boogschutter vertoont de spectraallijnen van aminoacetonitril (NH2CH2CN). Dat schrijven onderzoekers van het Max-Planck-Institut für Radioastronomie in Bonn binnenkort in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics. Dichter bij het aantonen van de bouwstenen van leven in de ruimte is de wetenschap nog nooit geweest.

Aminacetonitril is chemisch nauw verwant aan glycine (NH2CH2COOH), het eenvoudigste aminozuur. Naar aminozuren in de ruimte is tot nu toe vergeefs gezocht, al zijn ze wel aangetroffen in meteorieten.

Met een radiotelescoop in Spanje hebben de Duitsers nu wél het karakteristieke spectrum van aminoacetonitril kunnen opvangen. Het signaal is heel zwak, maar metingen met radiotelescopen in Frankrijk en Australië bevestigen dat het er is.

Als er aminoacetonitril is, is het heel waarschijnlijk dat er ook wel glycine zal worden gevormd. Zij het in zulke kleine hoeveelheden dat het spectrum met de huidige radiotelescopen niet te meten is.

Of het intergalactische oersoepje stevig genoeg is om leven te laten ontstaan, blijft nog even de hamvraag.

bron: Max-Planck-Gesellschaft