Nieuws

Bacterie met gouden randje

Femke Jaarsma |
Anorganische chemie, Microbiologie, Organische chemie

Onderzoekers van Duke University pasten bacteriën genetisch zo aan dat ze uit zichzelf een druksensor opbouwen. Hoe, leggen ze uit in Nature Biotechnology.

Hun E. coli kolonies groeien op membranen die bovenop groeimedium liggen. Eigenschappen van het membraan, zoals de poriegrootte en de mate waarin het membraan hydrofoob is, bepalen het formaat en het patroon van de kolonie. In het onderzoek vormen de bacteriën een koepelvormige structuur. De buitenkant van die koepel neemt anorganische gouddeeltjes op.

De gemodificeerde coli’s bevatten een curli-gencircuit. Curli zijn belangrijke eiwitcomponenten bij de vorming van een extracellulaire matrix. Een van de genen in het circuit is T7 RNA polymerase (T7RNAP), dat geactiveerd wordt door extern IPTG (isopropyl β-D-1-thiogalactopyranoside) toe te dienen. Vervolgens activeert het zijn eigen expressie en die van het signaalmolecuul AHL (acyl-homoserine lacton), wat een rol speelt bij quorum sensing.

Als de concentratie AHL een bepaalde waarde bereikt, brengt dit het gemodificeerde curli-gen tot expressie, dat gouddeeltjes kan binden. Tegelijkertijd remt het de expressie van T7RNAP. Deze feedback loop zorgt dat aan de buitenkant van de koepel de curlilaag ontstaat, die vervolgens gouddeeltjes opneemt.

Twee van deze gouden koepels kunnen vervolgens samen als druksensor dienen. Als je ze op elkaar drukt, vermindert namelijk de afstand tussen de gouddeeltjes, waardoor de elektrische weerstand afneemt. Door de koepels aan een ledlampje te koppelen zie je of er druk op staat.

Bron: Duke