Nieuws

Bacterie zoekt hormoonverstoorders

Arjen Dijkgraaf | donderdag 12 januari 2017

E.coli is genetisch te verbouwen tot een snelle en goedkope detector voor hormoonverstorende stoffen in het milieu. Dat melden Berkeley-onderzoekers deze week in ACS Central Science.

Ze voorzagen hunbacteriën van plasmides met DNA dat codeert voor de menselijke estrogeenreceptor ER alfa, met een toevoeging die zorgt dat die buiten op de celwand komt te zitten. Stoffen die door deze receptor worden gebonden zijn per definitie óf natuurlijke hormonen óf hormoonverstoorders.

In je monster hang je een goudelektrode die je coat met een eiwit dat ER alfa alleen bindt als daar al een andere stof aan hangt. Hieraan voeg je de bacteriën toe in gevriesdroogde vorm zodat de receptoren nog wel werken maar de rest niet meer. Weten die receptoren hormoonverstoorders te vangen, dan kunnen ze zich vervolgens ook aan de elektrode binden. Wat je vervolgens meet is de veranderde impedantie van die elektrode.

Volgens Matthew Francis en collega’s kun je er de hormoonverstoorders 4-nonylfenol, genisteïne en diëthylstilbestrol (DES) uitstekend mee detecteren. Het lukt zelfs om bisfenol A te detecteren in babymelk, die in de magnetron was opgewarmd in een plastic zuigfles.

Stoffen die een ander hormoon imiteren, zoals progesteron, vind je er natuurlijk niet mee terug. Maar ongetwijfeld kun je daarvoor E.coli ook van een passende receptor voorzien.

bron: American Chemical Society