Nieuws

€ 1 miljard voor schone toekomst

Unilever gaat € 1 miljard investeren in het Clean Future-programma om in 2030 helemaal geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken in haar schoonmaakproducten.

Het doel is om de fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare of gerecyclede koolstof. Nu zorgen stoffen in de schoonmaak- en wasmiddelen nog voor 46 % van Unilevers koolstofvoetafdruk, maar via de nieuwe aanpak vermoed het bedrijf dat dat terug kan lopen tot 26 %. Het geld gaat onder andere naar biotechnologisch onderzoek, toepassingen voor CO2 en de ontwikkeling van biologisch afbreekbare producten.

Clean Future richt zich verder op de ‘koolstofregenboog’. Dat is een nieuw classificatiesysteem waarmee je kunt aangeven waar een op koolstof gebaseerde stof vandaan komt. Zwarte koolstof omvat simpelweg de fossiele brandstoffen, maar grijs (uit afvalmateriaal), blauw (mariene bronnen), groen (plantaardige/biologische bronnen) en paars (uit opgevangen CO2) vormen de rest van de regenboog.

Waar het gebruik van fossiele brandstoffen in 2030 in de schoonmaakmiddelenafdeling van Unilever naar nul moet gaan, wil het complete bedrijf tegen 2039 helemaal geen netto CO2-emissies meer genereren.

Agenda