Nieuws

Het nut van een resusfactor

Mariëtte Bliekendaal | donderdag 20 november 2008

Eiwit houdt zuurgraad bloed op peil en mannen vruchtbaar

De resusfactor Rhcg pompt NH4+ uit het bloed de urine in en houdt hiermee het bloed basisch genoeg. Dat schrijven onderzoekers van de Universite Libre de Bruxelles deze week in Nature.

Terwijl zwavelzuur en fosfaten continu vrijkomen als celleneiwitten afbreken, blijft het bloed toch constant op een pH van 7,4, omdat de nieren H+-ionen tegelijk met NH3 uit het bloed pompen. In de urine vormt zich dan NH4+.

De Brusselse onderzoekers hebben nu ontdekt dat het eiwit Rhcg het wegsluizen van ammoniak mogelijk maakt. Toen zij in muizen het eiwit namelijk blokkeerden, zat er erg weinig ammonia in de urine. Bovendien werd het bloed zuurder als de muizen op een zuur dieet werden gezet.

De onderzoekers denken dat deze muizen een goed proefdiermodel kunnen zijn voor de nierziekte tubulaire acidose, die het bloed ook steeds zuurder maakt.

Bovendien zijn de nakomelingen van muizen met geblokkeerd Rhcg zo’n tien procent kleiner dan normale muizenbaby’s. De onderzoekers denken dan ook dat de omgeving in de testes te zuur wordt, waardoor de spermakwaliteit omlaag gaat.

Bron: Nature News