Nieuws

Een norm die zuigt

Zuurkasten testen.

Bijna hadden we een degelijke Europese norm gehad voor de prestaties van zuurkasten. Maar het werd uiteindelijk niet veel meer dan een bundel met suggesties voor het testen van zuurkasten. Nu maar hopen dat de producenten hun best blijven doen.

‘Meer weten en beter zijn’

Zijn de Lissabon-akkoorden dood? Niet als het aan Europees commissaris Janez Potocnik ligt. Volgens hem beseffen steeds meer EU-lidstaten dat ze voor een simpele keuze staan: een kenniseconomie of een lagere levensstandaard. En de vraag is niet óf ze kiezen voor het eerste, maar wanneer.

Opleiden is de basis van alles

De nieuwe KNCV-voorzitter, Peter Folstar, wil de maatschappij, en vooral jongeren, laten zien hoe de moderne chemie eruitziet. ‘Ik geloof heel sterk in netwerken van alle betrokken partijen.’

Radicalen onder controle

In deze pilotplant worden de polymerisaties uitgeprobeerd.

Goed gedefinieerde acrylaat-blokcopolymeren maken op commerciële schaal leek ooit onmogelijk. Maar in Heerenveen kunnen ze het tegenwoordig.

De wereld wil bedrogen worden

Is het echt zo gemakkelijk om ‘Nature’ of ‘Science’ te halen met een uit de duim gezogen publicatie? Helemaal waterdicht is het hooggeprezen ‘peer review’-systeem beslist niet, zo toont de affaire Hwang eens te meer aan. Vooral niet als redacties zich laten meeslepen door een wetenschappelijke hype.

Met wiskunde scoren in de chemie

‘Het reactiecentrum van een enzym lijkt vrij statisch te zijn’

Röntgendiffractie is de techniek om structuren van grote eiwitten op te lossen. Om de structuur af te leiden uit de spectra is een bak wiskunde nodig. De in Leiden werkzame jonge onderzoeker Raj Pannu is een autoriteit op dat gebied.