Met CRISPR-Cas kun je nu ook RNA verknippen. Zo kun je de expressie van een gen beïnvloeden zonder aan dat gen zelf te hoeven komen, melden onderzoekers van Berkeley Lab en UC Berkeley.

Tot nu toe werd gedacht dat je met CRISPR alleen DNA kon editen. De aan het immuunsysteem van bacteriën ontleende techniek werkt met een knip-enzym genaamd Cas9 en een RNA-sequentie die complementair is aan de juiste knip-plek. Maar Cas9 werkt alleen als het wordt gekatalyseerd door een ‘protospacer adjacent motif’ (PAM), een korte DNA-sequentie even verderop in de te knippen helix.

In Nature melden Jennifer Doudna en collega’s nu hoe je Cas9 kunt foppen met een ‘PAMmer’, een los stukje DNA waarin een PAM-motief verwerkt zit. Met zo’n PAMmer in de buurt wordt enkelstrengs RNA met de juiste basenvolgorde gewoon verknipt.

Daarbij blijkt zo’n PAMmer zelf niet exact te hoeven passen op het te knippen RNA. En dát betekent weer dat je kunt zorgen dat alleen dat RNA wordt geknipt, en niet het oorspronkelijke DNA waar het een afgeleide van is. Je hoeft alleen maar te mikken op een sequentie waar van nature geen PAM naast zit. In de praktijk blijkt Cas9 dan van het DNA af te blijven.

bron: Berkeley Lab, Nature