Nieuws

Koolstofmonoxide tegen gonorroe

Arjen Dijkgraaf | vrijdag 6 januari 2017

Gonorroe is te behandelen met moleculen die koolstofmonoxide afsplitsen. Goed om te weten nu de klassieke antibiotica steeds meer moeite krijgen met deze geslachtsziekte, claimen chemicus Ian Fairlamb en collega’s van de University of York in het tijdschrift MedChemComm.

Het nieuws zit daarbij vooral in de ontdekking dat Neisseria gonorrhoeae uitzonderlijk gevoelig is voor CO. Veel andere bacteriegeslachten hebben er ook last van, maar in mindere mate.

Waar die toxiciteit precies in zit is nog niet duidelijk. Fairlamb, zelf overigens geen biochemicus maar een expert op het gebied van overgangsmetaalkatalyse, vermoedt dat CO een enzym blokkeert dat essentieel is voor de zuurstofopname van de (aerobe) bacterie. Maar er zijn ook berichten dat het als signaalmolecuul de expressie van diverse genen beïnvloedt.

Het CO-afsplitsende molecuul (CO-RM) is een combinatie van mangaan(I)tricarbonyl en het aminozuur tryptofaan, en heeft dan ook de naam Trypto-CORM meegekregen. Fairlamb presenteerde het ruim twee jaar geleden voor het eerst in Chemistry: A European Journal. Toen claimde hij dat het behoorlijk stabiel is en alleen maar CO afsplitst onder invloed van zichtbaar licht, maar dat die CO daarna E.coli kan doden.

Uit de nieuwste publicatie blijkt dat je bij N. gonorrhoeae dat licht niet eens nodig hebt. De auteurs hebben experimenteel vastgesteld dat het echt de CO is die bacteriën doodt en niet een ander onderdeel van het molecuul, dus wellicht is voor deze soort CO zelfs in gebonden toestand al toxisch.

Gekeken wordt nu of Trypto-CORM als basis kan dienen voor een geneesmiddel, en of je het dan als pil moet toedienen of bijvoorbeeld als zalf.

bron: University of York