De eerder dit jaar door staatssecretaris Dekker aangekondigde nationale valorisatieprijs gaat Stevinpremie heten.

Vanaf 2018 worden er twee per jaar toegekend aan wetenschappers wiens oeuvre grote maatschappelijke of economische impact heeft gehad. De uitreiking valt samen met die van de Spinozapremies, de selectie wordt ook nu weer gedaan door NWO en het bedrag is eveneens hetzelfde: € 2,5 miljoen.

 

Rups gedevalueerd

Rupsen kunnen vermoedelijk toch geen plastic zakken verteren. Eind april (zie C2W life sciences 9) claimden Spaanse onderzoekers in Current Biology dat de diertjes polyetheen omzetten in ethyleenglycol. Maar Duitse collega’s hebben het ook geprobeerd en missen in hun IR-spectra een paar essentiële ethyleenglycolpieken - het lijkt meer op een typische mix van eiwitten en dierlijk vet. Het lijkt er op dat de rupsen het plastic chemisch ongewijzigd uitpoepen als bijdrage aan de plastic soep.

 


Corbion in algenboter

Corbion, voorheen CSM, mag voor € 20 miljoen TerraVia uit San Francisco overnemen. TerraVia, voorheen Solazyme, ontwikkelt producten op basis van micro-algen, waaronder ‘algenboter’ als vervanging voor kokos- en palmolie. Eerder dit jaar moest de voormalige beurslieveling faillissement aanvragen. Corbion waarschuwt dan ook dat die € 20 miljoen nog maar het begin is.

 

Loders wordt Amerikaans

Olieproducent Bunge neemt een belang van 70 % in de Nederlandse branchegenoot Loders Croklaan. Daartoe betalen de Amerikanen $ 946 miljoen aan de Maleisische IOI Group, die het bedrijf in 2002 overnam van Unilever. Ze zien in Loders Croklaan, dat een palmolieraffinaderij bezit op de Maasvlakte en ook in kokosolie doet, een nuttige aanvulling op de eigen koolzaad- en soja-olie.

 

AkzoNobel verft duurzaam

In het Noord-Engelse Ashington, niet ver van Newcastle, heeft AkzoNobel een nieuwe en naar eigen zeggen zeer duurzame fabriek voor decoratieve verven geopend. Zo’n 150 mensen en een onbekend aantal robots gaan er onder meer de merken Dulux en Hammerite produceren, vooral voor de Britse en Ierse markt. De capaciteit bedraagt 100 miljoen liter per jaar.

 

Fout kost citaties

Als een van je publicaties wordt ingetrokken wegens fouten, dan mag je de rest van je carrière rekenen op gemiddeld 10 % minder citaties. Staat er iets bij over wetenschappelijk wangedrag dan wordt dat 20 %, melden MIT-onderzoekers in Research Policy. Ze vergeleken de citatiescores van 376 life scientists mét intrekking met die van 759 vakgenoten met een onbevlekt blazoen. Hun conclusie is dat wetenschappers wel degelijk de reputatie van collega’s in het achterhoofd hebben als ze hun artikelen inhoudelijk moeten beoordelen.

 

Minder vlees in de worst

Zwanenberg Food Group zet fors in op de productie van vleesvervangers. Op termijn moeten die goed zijn voor de helft van de omzet, laat de directie van de worstfabrikant weten. Ze wil zo inspelen op de Europese trend om minder vlees te eten.

 

Slibanalyses van toen

NEN wil drie normen voor slibanalyse intrekken wegens gebrek aan gebruikers. Het betreft NEN 6447:1979 voor ontsluiting van elementen met salpeterzuur en perchloorzuur, NEN 6464:1981 voor ontsluiting met salpeterzuur en zwavelzuur, en NEN 6621:1988 voor gravimetrische analyse van onoplosbare bestanddelen. Wie bezwaar heeft, kan dat vóór 1 november laten weten via mm@nen.nl.

 

DowDuPont schuift

Direct na de fusie heeft DowDuPont voor $ 8 miljard aan omzet verschoven van de divisie Materials Science naar Specialty Products. Het betreft onder meer Dows membranen, ionenwisselaarharsen en food-additieven, Molykote-smeermiddelen en de Performance Polymers van DuPont. In het kader van de geplande verzelfstandiging van beide divisies zou het handiger moeten zijn.

 

Schone lucht-vaart

Als eerste luchtvaartmaatschappij gaat EasyJet volgend jaar de lucht in de cabines van haar vliegtuigen filteren. Die lucht wordt via de motoren aangezogen en bevat daardoor sporen van het smeermiddel tricresylfosfaat (TCP, zie C2W 12-2013), dat chronische klachten veroorzaakt veroorzaken bij piloten en cabinepersoneel. Onomstotelijk bewijs voor dit ‘aerotoxic syndrome’ is er nog steeds niet, maar de bewijzen zijn onderdehand te sterk om te negeren. KLM wacht af.