Nieuws

Labels voor kankerstamcellen

Laura Siepman |
Celbiologie, Dossier Kanker, Geneeskunde & Immunologie, Medicijnen & Farmacologie

Je moet kankerstamcellen vinden voordat je ze kunt doden. Amerikaanse onderzoekers hebben vijf stoffen ontdekt die wel binden aan kankerstamcellen en niet aan andere kankercellen, meldt Chemistry – A European Journal.

Kankerstamcellen worden verantwoordelijk gehouden voor de terugkeer van kanker en voor resistentie tegen chemotherapie. Het is moeilijk om deze cellen te doden, omdat we niet precies weten welke cellen in een tumor de stamcellen zijn. Nu is er mogelijk een oplossing.

Onderzoekers hebben voor 40.000 ‘peptoids’ gekeken of ze specifiek aan kankerstamcellen binden. Ze hebben een ‘one-bead-one-compound combinatorial peptoid library’ opgezet door deze peptoids te synthetiseren op kleine plastic bolletjes, één soort peptoid per bolletje. Met een combinatorial library is het mogelijk om veel stoffen tegelijk te maken en te testen. De bolletjes zijn nodig voor de synthese van de peptoids en om vast te stellen of de peptoids aan een cel gebonden zijn.

Daarna zijn de bolletjes toegevoegd aan een celkweek met zowel kankerstamcellen als andere kankercellen. In de gebruikte borstkankercellijn (MCF-7) is het mogelijk om de kankerstamcellen te onderscheiden van andere kankercellen aan de hand van de binding van twee verschillende antilichamen. De onderzoekers hebben hiervan gebruik gemaakt bij het verwijderen van de niet-stamcellen uit de kweek. Vijf stoffen bleken specifiek aan kankerstamcellen te binden.

Vervolgens hebben de onderzoekers gecontroleerd of deze cellen daadwerkelijk kankerstamcellen waren. Ze hebben beide groepen cellen geïnjecteerd in muizen, waar de stamcellen inderdaad zorgden voor een snelle en agressieve tumorgroei terwijl de niet-stamcellen geen tumorgroei veroorzaakten.

De onderzoekers denken dat medicijnen die aan deze stoffen worden vastgemaakt specifiek op kankerstamcellen kunnen worden gericht.

Bron: Chemistry – A European Journal