Nieuws

Nep-DNA fopt enzymen

Arjen Dijkgraaf |
Geneeskunde & Immunologie, Genetica & Sequencing, Organische chemie

In Bordeaux zijn moleculen bedacht die voldoende lijken op dubbelstrengs DNA om diverse DNA-bindende eiwitten te foppen. Misschien zijn ze te gebruiken als therapeutisch wapen tegen ongewenste replicaties, valt te lezen in Nature Chemistry.

De grootste prestatie van Ivan Huc (inmiddels verhuisd naar München) en collega’s is daarbij dat voor het eerst niet alleen de vorm klopt, maar ook de ladingsverdeling aan het oppervlak. Net als in echt DNA zitten daar negatief geladen fosfaatgroepen in verwerkt, die ook nog eens op vergelijkbare afstanden van elkaar zitten.

Anders dan in echt DNA zijn in het nep-DNA die fosfaatgroepen ook echt zijgroepen die geen deel uitmaken van de ‘ruggengraat’ van het molecuul. Die ruggengraat is een polymeer van synthetische aminozuren die zó zijn ontworpen dat ze gedraaid komen te zitten ten opzichte van elkaar, met de fosfaatgroepen aan de buitenkant. Vooral dankzij die fosfaten lijkt het van een afstandje een dubbele spiraal.

Zoals je mag verwachten trappen sequentiespecifieke enzymen, die C’s, G’s, T’s en A’s uit elkaar kunnen houden, hier niet in. Maar aan de DNA-replicatie komen ook niet-specifieke enzymen te pas die puur op de uiterlijke vorm van DNA af gaan. Sommige daarvan blijken ook aan het nep-DNA te binden, en soms zelfs zo sterk dat ze aan het echte DNA niet meer toekomen. Dat geldt met name voor topoisomerase I en voor HIV 1-integrase, een essentieel gereedschapje van het hiv-virus.

Het is nog veel te vroeg om te zeggen of je het nep-DNA echt kunt gebruiken als hiv-remmer. Om te beginnen is het nog  helemaal niet duidelijk waarom het de genoemde enzymen zo effectief bindt, en andere niet. Maar het begin is er.

De gekozen structuur heeft bovendien het voordeel dat je de eigenschappen chemisch gezien heel makkelijk kunt instellen, om de nep nog overtuigender te maken. De Fransen denken zelfs dat je er ook structuurspecifieke enzymen mee kunt foppen door wat meer variatie aan te brengen in  de bouwstenen.

bron: CNRS