Platform voor professionals in de chemie & life sciences
Nieuws
Niet alleen meer voor paarden

Suikerbatterij van de toekomst

Karsten van Breugel | maandag 20 januari 2014

Er is een batterij bedacht die suiker verbruikt en daar ongeveer tien keer meer energie uithaalt dan conventionele lithiumionbatterijen. Dit stellen wetenschappers van Virginia Tech deze week in Nature Communications.

‘Suiker is in de natuur een perfect medium voor energieopslag. Het is niet meer dan logisch dat we deze natuurlijke kracht proberen te gebruiken voor een milieuvriendelijke batterij,’ zegt Y.-H Percival Zhang, associate professor bij de Virginiaanse onderzoeksgroep. De nieuwe batterij kan veel meer energie opslaan dan tot nu toe mogelijk was met suikerbatterijen.

De Amerikanen gebruiken een systeem dat bestaat uit de suiker maltodextrine en maar liefst dertien enzymen.

Volgens hen kunnen enzymatische batterijen die voor vijftien gewichtsprocent uit maltodextrine bestaan kunnen ongeveer een factor tien meer energie opslaan dan lithiumionbatterijen. En je kan deze batterijen nog hervullen ook, net zoals inktcartridges.

De onderzoekers ontwierpen een niet-natuurlijk voorkomende enzymatische route die zoveel mogelijk van de suiker gebruikt om elektriciteit op te wekken. Deze enzymen zijn een stuk goedkoper dan de gebruikelijke platinakatalysator. Maltodextrine maak je door zetmeel gedeeltelijk te hydrolyseren. Dankzij een cascade aan enzymatische stappen wordt er uiterst efficiënt gebruik gemaakt van de energie. De bijproducten zijn volledig biologisch afbreekbaar.

Zhang dicht de nieuwe batterij een zonnige toekomst toe: ‘Deze batterij zou over drie jaar misschien al gebruikt kunnen worden in mobiele telefoons, tablets en andere draagbare apparaten in deze energiehongerige wereld.’