Methylglyoxaal beschadigt ‘goede’ cholesterol en is dus een medeveroorzaker van hart- en vaatziekten. Glyoxalase-enzym als voedingssupplement is het uitproberen waard, suggereren Engelse onderzoekers in het tijdschrift Nutrition and Diabetes.

Dat methylglyoxaal, officieel 2-oxopropanal, is een natuurlijk bijproduct van glycolyse en een aantal andere metabole routes. Of het enig nut heeft in het menselijk lichaam is nog altijd niet duidelijk, maar vast staat dat de stof sterk cytotoxisch is. Het beschadigt eiwitten door zich te hechten aan de arginine-bouwstenen, die hierdoor veranderen in hydroimidazolon.

Vandaar dat het lichaam de nodige moeite doet om methylglyoxaal zo snel mogelijk uit de circulatie te halen. Glyoxalase I is één van de enzymen die bij dat natuurlijke opruimproces betrokken zijn.

HDL-cholesterol bestaat ook voor een deel uit eiwitten, en Naila Rabbani en collega’s van de University of Warwick hebben nu onderzocht in hoeverre die ‘lipoproteïnen’ te lijden hebben onder methylglyoxaal. Dat effect blijkt groter dan verwacht: de onderzoekers schatten dat 5 tot 13 procent van de totale HDL-functionaliteit in het bloed er door verloren gaat. De HDL-deeltjes worden namelijk gedestabiliseerd en functioneren niet meer naar behoren.

Bij gezonde mensen lijkt dat geen kwaad te kunnen; de evolutie zal het effect onderdehand wel in het metabolisme hebben ingecalculeerd. Maar als je toch al een serieus probleem hebt met je cholesterolgehaltes, zou het precies het verschil kunnen uitmaken tussen wel of geen hartfalen.

Vandaar de suggestie om bij risicogroepen het glyoxalase I-gehalte in de gaten te houden. HDL-cholesterol rechtstreeks aanvullen is tot nu toe niet mogelijk, maar met extra glyoxalase kun je wellicht wel de afbraak vertragen. Met name bij ouderen die dit enzym niet meer zo snel kunnen aanmaken. Maar ook van diabetes, obesitas en nieraandoeningen is bekend dat ze vaak samengaan met verhoogde methylglyoxaalconcentraties, wat eveneens een glyoxlaattekort doet vermoeden.

bron: University of Warwick