Nieuws

Zikavirus tegen hersentumor

Laura Siepman |
Celbiologie, Dossier Kanker, Medicijnen & Farmacologie

Hersentumoren zijn in de toekomst misschien te bereiken met het zikavirus, meldt het Journal of Mass Spectrometry. Braziliaanse onderzoekers werden geïnspireerd door het effect van het zikavirus op de hersenen van ongeboren baby’s.

Glioblastoom is de meest agressieve vorm van hersenkanker bij volwassenen. Vijf jaar na diagnose leeft nog maar 3-5 % van de patiënten. Daarom zoeken onderzoekers naar nieuwe behandelmethodes.

Onderzoekers hebben glioblastoomcellen bestudeerd die geïnfecteerd waren met het zikavirus. Een deel van deze cellen ging dood. Daarna hebben de onderzoekers ‘matrix-assisted laser desorption/ ionization mass spectrometry imaging‘ (Maldi-MSI) gebruikt om metabolieten in de cellen te identificeren. Met deze techniek vonden ze de stof digoxine, die ook wordt verkocht als medicijn voor verschillende hartaandoeningen.

Digoxine doodde in eerdere experimenten borst- en huidkankercellen. De glioblastoomcellen produceren de digoxine als ze geïnfecteerd zijn met het zikavirus. De onderzoekers willen nu een synthetisch zikavirus bouwen, waarin alleen de delen die de digoxineproductie stimuleren worden ingebouwd.

Andere virussen worden al getest voor de behandeling van verschillende kankers. Het zikavirus kan een nieuwe behandelmethode zijn voor glioblastoom.

Bron: Journal of Mass Spectrometry

Single-Use Event

Join us for the ultimate networking event in the world of (bio)pharmaceutical manufacturing, biotechnology and bioprocessing!

Wat verdien jij? Doe mee aan het jaarlijkse Bèta Salarisonderzoek!