Nieuws

Kunststof vol nullen en enen

vrijdag 23 oktober 2020

Data-opslag op een niet-biologisch ketenmolecuul is weer een stapje dichterbij. Met een moleculair motortje uit het oeuvre van Ben Feringa kun je met lichtgolven de ‘schrijfkop’ aansturen zodat hij óf een 0 óf een 1 op de keten zet.

Elektrisch regelbare moleculen

woensdag 14 oktober 2020

Zet organische moleculen vast op een elektrode en je kunt de elektronendichtheid aan hun andere uiteinde traploos instellen. Werkt veel handiger dan gehannes met functionele groepen, claimt een Zuid-Koreaans onderzoeksteam in Science.

Moedermelk ontkomt niet aan PFAS

woensdag 14 oktober 2020

In moedermelk van zowel Zweedse als Chinese moeders troffen Zweedse onderzoekers significante concentraties PFAS aan. Het gaat daarbij zowel om de ‘klassieke’ PFAS-verbindingen PFOS en PFOA, als de PFOS-vervanger F53-B.

Ontdekking geknipt voor de Nobelprijs

woensdag 7 oktober 2020

De Nobelprijs voor de scheikunde gaat - voor velen eindelijk - naar CRISPR-Cas9, het herschrijven van de code van het leven, en wordt gedeeld door Jennifer A. Doudna en Emmanuelle Charpentier.

Chemie volgens het boekje

maandag 5 oktober 2020

Molecuul nodig? Een zoekrobot vindt zelfstandig het juiste recept in de wetenschappelijke literatuur en vertaalt het automatisch naar een formaat dat elke syntheserobot kan begrijpen.